Pikalinkit

Käyttöpaikat
Uusi salasana
Ota yhteyttä
Ehdota käyttöpaikkaa
Materiaalipankki

Kuinka löytää motivaatio liikuntaan?

Kirjoittanut Niko Kangasmaa

Smiling man using dumbells in home workout 1200x627 gradient

Liikunta ja fyysinen aktiivisuus saavat meidät tuntemaan olomme paremmaksi, jaksamaan paremmin, olemaan paremmalla tuulella sekä elämään terveemmin ja pidempään. On vain niin vaikeaa tehdä liikunnasta tapa. Voi olla vaikeaa löytää liikuntaan aikaa ja energiaa, mutta ehkä ennen kaikkea motivaatiota. Motivaatio ei kuitenkaan synny automaattisesti, vaan jokainen meistä luo sen itse.

Päästäksesi alkuun liikuntamotivaation löytämisessä olemme koonneet arvokkaita vinkkejä ja neuvoja itsesi motivoinnista, koulutuksen ja motivaation asiantuntijoiden näkemyksiä ja esimerkkejä siitä, miten muut ihmiset motivoivat itseään, kun se tuntuu vaikealta.

 

Sisäinen ja ulkoinen motivaatio.

Motivaation ja motivaation välillä on ero. Luennoitsija ja ravitsemusterapeutti Anne Sparre (joka johtaa terveyspodcastia 4Health) puhuu sisäisen ja ulkoisen motivaation välisestä erosta. Ulkoinen motivaatio, kuten nimestä voi päätellä, tulee ulkoisista tekijöistä, kuten palkinnoista ja rangaistuksista. Ulkoisia motivaattoreita voivat olla kehu siitä, että olet laihtunut paljon, korkeamman palkan saaminen, jos harrastat liikuntaa, ystäviltä saatu kritiikki, kun et mene kuntosalille, ja niin edelleen. Ulkoisessa motivaatiossa olennaista on, että se on ohimenevää. Jos palkinto tai rangaistus katoaa, useimmat ihmiset pysähtyvät.

Ulkoisen motivaation vastakohta sisäinen motivaatio saa sinut tekemään asioista, koska sinusta tuntuu hyvältä. Kun sinua ohjaa sisäinen motivaatio, liikut ja elät terveellisesti, vaikka kukaan ei tietäisi sinun tekevän sitä. Sisäinen motivaatio helpottaa säännöllisen liikunnan aloittamista ja ylläpitämistä. Asiat, joita teet itsesi vuoksi, ovat aina helpompia käsitellä.

Sisäistä motivaatiota ei aina aluksi löydy. Siksi harjoittelu on hyvä yhdistää johonkin välittömään nautintoon mahdollisimman varhain. Voit esimerkiksi treenata hyvän ystävän kanssa, jotta saat mahdollisuuden hengailla, tai valita jonkin hauskan liikuntalajin, jotta olet innostunut ja viihdyt. Tällöin tapa on helpompi muuttaa pysyväksi.

Anna suosittelee kysymään itseltään esimerkiksi nämä kysymykset, jotka auttavat löytämään sisäisen motivaatiomme:

  • Millainen liikunta on minusta hauskinta ja tuo minulle hyvän olon?
  • Milloin haluaisin mieluiten liikkua?
  • Haluanko treenata yksin vai jonkun kanssa?
  • Mitkä ovat syyni eli motivaationi liikuntaan? Jos minulla on monia ulkoisia syitä liikuntaan, voinko muuntaa ne sisäisiksi?
  • Mikä saa minut menettämään motivaationi? Miksi teen niin?

KATSO EPASSIN LIIKUNTAEDUN KÄYTTÖPAIKAT

 

Meidän on täytettävä tarpeemme.

Sisäistä ja ulkoista motivaatiota pohtii myös hyvinvointiasiantuntija Victor Virolainen. Hänen mukaansa motivaatiomme liittyy vahvasti tarpeisiimme. Perustarpeiden (ruoka, uni ja niin edelleen) lisäksi tarvitsemme stimulaatiota ja haastetta, hyväksyntää ja kuulumista, arvostuksen ja osaamisen tunnetta sekä itsemääräämisoikeutta. Viimeistä kohtaa pidetään erittäin tärkeänä sekä ulkoisen että sisäisen motivaation kannalta. Meillä kun on valtava tarve hallita elämäämme. Jos tunnemme voivamme hallita käyttäytymistämme, toimimme todennäköisemmin sen mukaan. On helpompaa liikkua, jos teemme sen oman itsemme vuoksi, kuin jos halu tulisi ulkopuoliselta taholta ("Haluan saada enemmän energiaa" vs. "Lääkäri ajattelee, että minun pitäisi liikkua"). 

Meillä voi joskus olla vaikeuksia saada itsemme ylös ja treenaamaan, vaikka tiedämme, että se on meille hyväksi. Tämä voi johtua siitä, että valinnan ja siitä seuraavien positiivisten vaikutusten välillä kuluu usein paljon aikaa. Monet liikunnan hyödyistä, esimerkiksi enemmän energiaa arkeen, eivät tule heti samana päivänä jona liikut. Suurimmat terveysvaikutukset saavutetaan pitkällä aikavälillä. Siksi on tärkeää olla tietoinen liikunnan suorista seurauksista, kuten rentoutumisesta, endorfiinipotkusta, luonnosta nauttimisesta liikkuessa, hengailusta treenikaverien kanssa jne.

Victorin vinkit tarpeesi tyydyttävään treenaamiseen ovat: vaihtele harjoitteluasi, suunnittele hauskanpitoon tähtääviä aktiviteetteja ja sovita vaikeusaste kykyjesi mukaan. Tällöin teet liikunnasta motivaatiotasi lisäävän virikkeen ja mukavan haasteen itsellesi. Jos liikut ryhmässä, tyydytät tarpeen hyväksynnästä ja porukkaan kuulumisesta. Samalla keskityt enemmän uuden oppimiseen kuin suorittamiseen, jolloin täytät myös arvotuksen ja osaamisen tarpeet. Olennaista on, että kun kehitymme jossain yhä paremmiksi, haluamme jatkaa sen tekemistä.

Victorin mukaan motivaation kannalta erittäin tärkeää on myös tavoite. Yhdeksän kymmenestä henkilöstä, jotka tekevät työtä jonkin tavoitteen eteen, kokee tavoitteen parantavan suorituskykyään.

 

Vinkkejä liikuntamotivaatiosi löytämiseen.

  • Aseta matalat kynnykset ja realistiset tavoitteet. Liian kovaa aloittaminen on yleinen syy siihen, miksi monet ihmiset menettävät treenaushalunsa heti alussa. Jos haluat löytää motivaation jatkaa, sinun tulee lähteä omasta tilanteestasi ja tasostasi. Jatka itsesi haastamista askel askeleelta. 
  • Valitse sinulle sopiva tapa liikkua. Jotain, joka tuntuu innostavalta ja hauskalta ja joka sopii aikatauluusi. Jos liikunnasta tulee stressiä, sitä on vaikeaa haluta.
  • Tee varasuunnitelma. Sattuuko polveen? Harjoittele sen sijaan ylävartaloasi. Sataako, kun lähdet lenkille? Joogaa tai tee punnerruksia olohuoneen lattialla.
  • Tee lista kaikista mahdollisista tekosyistä. Muistuta itsellesi, miksi haluat tehdä tämän. Muista kaikki positiiviset asiat, jotka ovat edessä. Kun opimme hallitsemaan verukkeemme, vahvistamme uskoa itseemme ja tekosyyt unohtuvat ensi kerralla helpommin.
  • Palkkaa personal trainer eli henkilökohtainen valmentaja. He ovat asiantuntijoita ihmisten motivoimisessa. Pt osaa auttaa löytämään liikkeellepanevat voimasi. Hän myös auttaa lisäämään niitä ja saavuttamaan tavoitteesi.

    Katso personal trainerit, joiden palveluita voit ostaa Epassin liikuntaedulla
    (Huom: lisää hakuun oma kaupunkisi, niin löydät lähialueesi valmentajat).
  • Harjoittele jonkun kanssa. Seurustelu tekee liikunnasta hauskempaa. Voitte myös motivoida toisianne, kun teillä on vaikeuksia päästä liikkumaan.
Aiheet:LiikuntaetuKäyttövinkitHyvinvointi

Jaa uutinen:

Aikaisemmat ePassi-uutiset: