Usein kysytyt kysymykset – Käyttöpaikoille

Käyttöpaikka valitsee itse ne maksutavat, jotka on mahdollista ottaa käyttöön. Pääasiassa ePassilla maksetaan käyttäen maksutonta mobiilisovellusta. Mikäli asiakkaalla ei ole käytössä älypuhelinta, voi maksun tehdä vaihtoehtoisesti tekstiviestillä.

Käyttöpaikkahausta näkee, minkä maksutavan kukin palveluntarjoaja on valinnut. Järjestelmä kertoo aina kaikissa maksutavoissa palveluntuottajalle edun käyttäjän nimen, jolloin henkilöllisyys voidaan tarkistaa.

Maksutavat

Mobiilimaksu: ePassi sovelluksella tehtävä maksu.
– Lounas, liikunta, kulttuuri ja hyvinvointi

Tekstiviesti; kaikilla puhelimilla varamaksutapa
– Lounas, Liikunta ja kulttuuri
Jos asiakkaalla ei ole älypuhelinta, hän voi maksaa myös tekstiviestillä numeroon 050 902 3456. Asiakas lähettää toimipaikan viisinumeroisen palvelutunnuksen tai ePassi tarran QR-koodin kirjainsarjan, välilyönti sekä summa, esim. ”39097 9,80”.

Kertaluontoinen maksu; puhelinnumeron perusteella tehtävä veloitus.
– Liikunta, Kulttuuri, Työmatka ja Hyvinvointi
Asiakkaan henkilöllisyys on tarkastettava. Tämä maksutapa ei ole automaattisesti käytössä.

Verkkomaksu; ePassin verkkopalvelussa tehtävä laskun maksaminen
Tyypillisesti tapahtumien osallistumismaksut ja seurojen liikuntamaksut sekä kulttuurin kurssimaksut. Palveluntarjoaja saa viestin maksusta sähköpostilla. Tämä maksutapa ei ole automaattisesti käytössä.

Tämä maksutapa ei ole ravintoloiden käytössä.

Kirjaudu sisään ePassin verkkopalveluun toimipisteen (numerosarja) tunnuksilla ja valitse valikosta ”Tee kertaveloitus”. Täytä vaaditut kohdat, paina ”Tee maksu” ja veloitus on tehty. HUOM Muista tarkistaa asiakkaan henkilöllisyys!

SUOSITUS: Sama toimenpide voidaan tehdä asiakkaan toimesta, jos hänellä on käytössään ePassin älypuhelinsovellus. Tällä hän voi maksaa itse haluamansa summan saaden kuitin sovellukseen, joka näytetään maksun vastaanottajalle.

Käyttöpaikoilla on aina kahdet tunnukset, joiden avulla pääset tarkastelemaan ja muokkaamaan yrityksen ja toimipisteen tietoja. Jokaisen toimipisteen taustalla on aina yritys, jonka kanssa ePassi tekee sopimuksen maksujen välittämisestä.

1. Yrityksen eli palveluntarjoajan tunnukset (käyttäjätunnus tekstimuotoinen). Palveluntarjoajan alla näkyvät tiedot näkyvät vain ePassille ja yritykselle, sieltä löytyvät mm. tilitystiedot ja kaikki kirjapitoa varten tarvittavat aineistot. Tämä on yrityksen johdon käytössä. Tätä kautta voi hallinnoida myös toimipisteen tietoja.

2. Toimipisteen tunnukset (käyttäjätunnus numerosarja). Toimipisteen alla löydät asiakkaille näkyvät tiedot, jonka lisäksi näet mm. päivän maksutapahtumat, kassan laskentaan tarvittavat aineistot sekä tarkistuskoodilistan. Tämä voi olla toimipisteen työntekijöiden käytössä.


Molemmilla tunnuksilla voi tehdä Sportti, Kulttuuri ja Hyvinvointi -toimipisteen kertaveloituksen asiakkaalta.

Maksuja ei tarvitse vahvistaa erikseen. Asiakkaan ePassi-sovellukseen saama kuitti tai tekstiviesti on tosite maksusuorituksesta. Molemmissa kuiteissa näkyvät asiakkaan nimi, maksun summa ja ajankohta, sekä palveluntarjoajan nimi ja tunniste.

ePassi-tunnuksilla voit luoda muutaman hinnan pikavalinnan. Ilmoita meille sähköpostitse, puhelimitse tai tukipyynnöllä käyttöpaikkasi nimi ja kuinka monta ePassi-tunnusta tarvitset lisää.

Palveluntarjoajan tulee päivittää muuttuneet osoitetiedot, yhteystiedot ja tilinumeromuutokset verkkopalvelussamme. Uutta sopimusta ei tarvita.

 Y-tunnuksen muuttuessa käyttöpaikan tulee rekisteröityä palveluntarjoajaksi uudelleen.

ePassilla tehdyt maksut tuloutetaan palveluntarjoajan tilille automaattisesti, kerran tai neljästi kuussa valinnan mukaan. Maksu näkyy tilillä 2-3 arkipäivän sisällä tilityspäivämäärän jälkeen ja maksajana on ePassi Payments Oy. Minimitilityksen arvo on 50 €, ellei toisin ole sovittu. Palveluntarjoajan tulee huolehtia, että ePassin verkkopalveluun merkityt tilitiedot ovat ajan tasalla. Tilitietoja pääsee tarkastelemaan kirjautumalla ePassi-palveluun yritystunnuksilla. Tilityksestä on vähennetty voimassa oleva palvelumaksu.

Katso animaatio voimassaolevasta kuitista, joka on maksettu ePassi sovelluksella.  Jos ePassin logo ei liiku, kuitti ei ole voimassa. Kuitti on voimassa 15 minuuttia maksun teosta.

ePassiLogoAnimation

QR-koodi on ePassin maksutapatarrassa, jonka saat postitse käyttöpaikaksi rekisteröitymisen jälkeen. ePassi aktivoi QR-koodin valmiiksi. Mikäli sinulla ei ole tarraa, voit tilata sen osoitteesta info@epassi.fi.

ePassin maksutapahtuman yhteydessä (esim. Lounas, Sportti, Kulttuuri, Työmatka, Hyvinvointi) asiakas voi tehdä täydentävän maksutapahtuman kattaakseen koko oston loppusumman. OmaRahalla maksaminen tehdään ePassi sovelluksella. Asiakkaan esittämä maksukuitti ePassi sovelluksessa sisältää erittelyn loppusumman jakautumisesta kohdennetun maksutapahtuman ja täydentävän maksutapahtuman kesken. Tilitys suoritetaan palveluntarjoajalle kuten muutkin maksut.

Ajantasaiset palvelukomissiot löytyvät Palveluntarjoajan rekisteröintisivujen alalaidasta, kohdasta " Sopimusehdot"

 

Veroton etu on aina henkilökohtainen, eikä sillä voi maksaa muuta kuin palveluita omaan käyttöön. Edulla ei voi maksaa esimerkiksi perheenjäsenten maksuja.

ePassi Lounas

ePassi Lounas on henkilökohtainen, eikä sillä voi maksaa muun kuin edunsaajan ateriaa. ePassi Lounas on tarkoitettu ainoastaan aterian maksamiseen, eikä sillä voi maksaa alkoholi- tai tupakkatuotteita, palveluita tai tavaraa.

ePassi Sopimuslounas

ePassi Sopimuslounas on henkilökohtainen, eikä sillä voi maksaa muun kuin edunsaajan ateriaa.

ePassi Sopimuslounas on järjestelmä sopimusruokailukäytännön järjestämiseksi työnantajien ja Palveluntarjoajan välillä. ePassi Sopimuslounasta voidaan käyttää maksamaan ateriakokonaisuuksia, joista on ennalta sovittu työnantajan ja Palveluntarjoajan välillä.

ePassi muodostaa kuukausittain kuukauden viimeisenä päivänä Palveluntarjoajalle verohallinnon ohjeen A214/200/2016 (Laskuvaatimukset arvonlisäverotuksessa) kohdan 5.4 mukaisen itselaskun sopimuslounasostoista. Itselasku asetetaan Palveluntarjoajan saataville ePassin verkkoportaaliin.

ePassi Sportti

ePassi Sportti on henkilökohtainen, eikä sillä voi maksaa muita kuin edunsaajaa koskevia liikuntapalveluiden käyttöön oikeuttavia maksuja. ePassi Sportilla ei voi maksaa henkilöimättömiä sarjalippuja, tavaroita tai hoitopalveluita (esim. hierontaa). ePassi Sportilla voi maksaa ainoastaan sellaisia jäsen- tai liittymismaksuja, jotka itsessään oikeuttavat palveluiden käyttöön.

ePassi Kulttuuri

ePassi Kulttuuri on henkilökohtainen, eikä sillä voi maksaa muita kuin edunsaajaa koskevia kulttuuripalveluiden käyttöön oikeuttavia maksuja. ePassi Kulttuurilla ei voi maksaa henkilöimättömiä sarjalippuja, tavaroita tai hoitopalveluita. ePassi Kulttuurilla voi maksaa ainoastaan sellaisia jäsen- tai liittymismaksuja, jotka itsessään oikeuttavat palveluiden käyttöön.

ePassi Työmatka

ePassi Työmatka on henkilökohtainen, eikä sillä voi maksaa muita kuin edunsaajan henkilökohtaista matkakorttia tai muita verottajan hyväksymiä matkalippua koskevia joukkoliikenteen maksuja.

ePassi Hyvinvointi

ePassi Hyvinvoinnilla voidaan maksaa työnantajien määrittelemiä työterveyshoitoon liittyviä palveluita. Palveluntarjoajan tulee varmistua ostetun palvelun liittyminen työterveyshoitoon sekä työnantajan ePassiin asettamat rajoitukset ostetulle palvelulle, jotka tuodaan näkyviin maksutapahtuman yhteydessä. Mikäli Palveluntarjoajalla on sopimus työnantajan kanssa, tulee Palveluntarjoajan noudattaa kyseisessä sopimuksessa sovittuja palvelumäärityksiä myös ePassi Hyvinvoinnilla tehdyissä maksuissa.

ePassi OmaRaha

ePassin kohdennetun maksutapahtuman (esim. Lounas, Sportti, Kulttuuri, Työmatka, Hyvinvointi) yhteydessä maksaja voi tehdä täydentävän maksutapahtuman kattaakseen koko oston loppusumman. Maksukuitti sisältää erittelyn loppusumman jakautumisesta kohdennetun maksutapahtuman ja täydentävän maksutapahtuman kesken.