Epassi erbjuder ett smart och pålitligt sätt att förbättra välbefinnandet för dina anställda. Alla förmåner finns samlade på en och samma plats - utan krångel.
Du sparar pengar och dina anställda blir gladare och mer energifyllda!
Epassi har ett brett utbud av olika förmåner som kan skräddarsys efter ditt företags önskemål och behov. Du får tillgång till förmånerna direkt, helt utan stress!
Kostnaden för Epassi är alltid baserad på den faktiska användningen av förmånerna. Du betalar alltså inte en endaste euro för de förmåner som förblir outnyttjade. Det finns inte heller någon registrerings- eller månadskostnad som tillkommer. Mindre administration sparar dig både tid och pengar.
Epassi prioriterar alltid användarna i första hand. Via appen finns förmånerna alltid lättillgängliga för att utnyttjas. Epassi kan användas hos över 37 000 leverantörer runt om i Finland, så det finns alltid något för alla behov.
Epassi ger dig ett smidigt verktyg som gör det möjligt att följa utnyttjandet av personalförmånerna inom företaget i realtid.
Epassi förlitar sig helt på moderna och digitala lösningar. Tack var det behövs inga kort eller kuponger och därmed inget papper eller plastavfall. Dessutom drivs våra servrar endast på förnybar energi.
Epassi är ett finskt företag som idag har anställda både i Norden och i Europa. Vi hjälper dig gärna på finska, svenska och engelska.
Rekommenderad till företag med fler än 20 anställda.
Som arbetsgivare väljer du två till tre förmåner som du vill ska ingå i Flex samt den totala budgeten. Dina anställda kan använda förmånerna inom den bestämda budgeten hur de vill. Till exempel kan de använda Flex budgeten för att betala för en konsertbiljett (Kultur), gymmedlemskap (Sport) eller en massage (Välmående). När förmånerna används minskar även deras Flex-saldo.
Varje förmån kommer att ha sitt eget saldo, där den anställda enkelt ser hur mycket de har använt av varje förmån. Vi ser givetvis till att följa skatteförvaltningens instruktioner.
Epassi Lunch uppmuntrar dina medarbetare till välbehövlig lunchrast under arbetsdagen för att samla ny energi. Hälsosam mat ökar välbefinnandet för hela ditt team, och lunchförmånen gör att dina anställda kan njuta av det till ett lägre pris.
Epassi Lunch är en smart investering även för dig, eftersom ditt företag kan reducera skatten för förmånerna. Du kan erbjuda Epassi Lunch till dina anställda som en löneförmån eller som löneavdrag där skattevärdet (75%) dras av från lönen. Om beloppet överstiger skattevärdet kan dina anställda enkelt betala resterande belopp med OmaRaha som laddas upp i Epassi.
Din anställda kan använda förmånen till att betala ett gymmedlemskap, inträde till simhall eller en tennisbana. Lika smidigt fungerar det att betala medlemskap i sportklubbar eller eventavgifter. Kostnaden för förmånen baseras alltid på det faktiska nyttjandet.
Du kan erbjuda dina anställda skattefri sport- och kulturförmån på 400 euro per år. Automatiserade transaktioner och realtidsrapportering är tillgängligt för dig som arbetsgivare. Tack vare Epassi slipper du lägga dyrbar tid på det administrativa arbetet.
Dina anställda kan använda förmånen till att betala ett museumskort, en festivalbiljett eller en keramikkurs. På samma sätt fungerar det att köpa en biobiljett eller en entré till Escape room. Epassi Kultur kan också användas till biljettförsäljningar och i R-kioski-butiker.
Du kan erbjuda dina anställda skattefri sport- och kulturförmån på 400 euro per år. Automatiserade transaktioner och realtidsrapportering är tillgängligt för dig som arbetsgivare. Tack vare Epassi slipper du lägga dyrbar tid på det administrativa arbetet.
Dina anställda kan använda förmånen till ett brett utbud av olika välmåendetjänster utanför företagshälsovården. Att erbjuda sina anställda välmåendetjänster är växande trend som drivs av en högre medvetenhet om medarbetarnas välbefinnande och dess inverkan på företaget och dess affärsresultat.
Epassi Välmående innefattar exempelvis massage, medicinska undersökningar eller tandläkarkonsultationer. Det innefattar även tjänster som sjukgymnastik eller osteopati. Tjänster relaterade till estetik kan inte betalas med förmånen.
Epassi Pendling automatiserar hela processen för administrationen av personbiljettförmån. Det finns inga dolda kostnader eller förluster i användningen, eftersom de enda kostnaderna för dig som arbetsgivare grundar sig enbart på den faktiska laddningen av resekortet.
Förmånen är inte skattepliktig upp till 3400 euro och kan erbjudas som löneförmån eller löneavdrag.
Epassi pendling kan användas till att betala för lokala resekort, tåg- och busspass eller säsongsbiljetter i alla R-Kiosker, Stockmann och HSL:s servicekontor (Itis, Pasila och Railway Square).
Saldot som laddas upp i Epassi är precis som en kreditgräns: det kan inte överskridas, och om gränsen inte nås kostar det dig ingenting. Epassi skiljer sig avsevärt från förmånskuponger som betalats ut i förväg och inte kompenseras efteråt, även om de lämnas orörda.
Du kan därför vara helt säker med att fördela förmånerna hos oss. Vi kompenserar för det oanvända saldot inom faktureringsperioden. Ingenting går till spillo.
Det är enkelt att komma igång med Epassi. Förmånerna är tillgängliga att börja använda så fort du registrerat dina anställda och faktureringsinformation i Epassi-kontot. Du behöver alltså inte lägga tid på att beställa och dela ut kort eller kuponger.
I samband med implementeringen skapar vi regler i systemet som tar hänsyn till olika typer av anställningsavtal, förmånernas storlek och giltighet. På så sätt ser vi till att den anställda alltid har rätt belopp tillgängligt.
Om du vill kan du själv definiera egen insats som dina anställda ska betala för att få tillgång till förmånerna. Anställda betalar beloppet med sitt OmaRaha -saldo, vilket inte orsakar något administrativt arbete för företagets löneadministration. Självklart kan beloppet också hållas kvar från lönen om det passar bättre.
På din Epassi-sida kan du enkelt följa och analysera nyttjandet av förmånerna. Där kan du även se hur förmånerna påverkar dina anställdas välbefinnande och antalet sjukskrivningar.
Vår viktigaste princip är att arbetsgivare inte betalar för några onödiga kostnader. Om förmånerna lämnas orörda dras det av från fakturering. Epassi är lätt att underhålla och kräver inte någon jobbig administration.
Vi har två servicepaket tillgängliga: Epassi Go och Epassi Plus.
Epassi Go för företag med färre än 20 anställda:
Epassi Go är en snabb och smidig lösning för små företag. Epassi Flex ingår inte i paketet. För Epassi Go debiterar vi serviceavgiften baserat på det uppladdade förmånsvärdet:
▪️ Lunch 2,0 %
▪️ Sport och kultur 4,7 %
▪️ Välmående 4,7 %
▪️ Pendling 4,7 %
Kostnaden för serviceavgiften är minimum 10 € / förmån / anställd / kalenderår för sport, kultur, välmående och pendlingsförmånen. Momsen på 24% adderas på serviceavgifterna.
Det går också bra att ge förmånerna i flera omgångar under året. Vi debiterar varje uppladdning separat.
För att komma igång med Epassi Go behöver du registrera dig på onlinetjänsten och ladda upp dina anställdas förmåner. Serviceavgiften kan betalas direkt i internetbanken eller via faktura. Förmånerna kommer att finnas tillgängliga så snart betalningen har mottagits. Förmånerna är giltiga till och med slutet av kalenderåret om inget annat avtalas.
Epassi Plus för företag med mer än 20 anställda:
Epassi Plus är en mångsidig och flexibel lösning för större företag. Jämfört med Epassi Go erbjuder Epassi Plus fler alternativ och mer varierande nyttjandestatistik och rapporter. Dessutom kan Epassi Plus-företag synkronisera sina HR-system med Epassi för att automatiskt uppdatera information om anställda.
Kostnaden för Epassi Plus sätts individuellt baserat på ditt behov. Den vanligaste prissättningen baseras på serviceavgiften som debiteras av uppladdat förmånsvärde - precis som för Epassi Go. Vi skickar fakturor flera gånger om året, så du behöver inte binda ditt företagskapital i onödan.
De uppladdade förmånerna kommer att finnas tillgängliga för dina anställda direkt efter implementeringen av Epassi. Förmånerna är giltiga till och med slutet av kalenderåret om inget annat avtalas.
Om förmånen delas med färre än 20 anställda rekommenderar vi den snabba, förbetalda Epassi Go-tjänsten. Du kan aktivera det omedelbart och ladda upp saldot till dina anställda via vår onlinetjänst.
Om du har mer än 20 anställda rekommenderar vi att du kontaktar vår försäljning och tillsammans går igenom driften av Epassi och skräddarsyr ett kontrakt som bäst uppfyller ditt företags behov.
När informationen om anställda har registrerats aktiverar vi förmånerna vid överenskommen tid. Du kan enkelt hantera förmånerna på din företagssida, och våra rapporter ger realtidsinformation om hur förmånerna har använts i teamet. Vi tillhandahåller också olika kommunikationsmaterial för att stödja introduktionen av Epassi. Vår kundtjänst hjälper dig igenom hela implementeringen!
Sport, kultur och välmående måste erbjudas till alla anställda i lika stora belopp i enlighet med villkoren för skattebefrielse.
Lunch- och pendlingsförmånen kan däremot bestämmas per anställd eller delas in i olika grupper.
Sport- och kulturförmånen beviljas skattefritt upp till totalt 400 € under ett kalenderår.
Välmåendeförmånen kan fördelas skattefritt upp till 500 € under ett kalenderår.
Pendlingsförmånen är skattefri upp till 3400 €.
Lunchförmånen kan ges antingen baserat på de faktiska arbetsdagarna i varje månad eller baserat på genomsnittliga arbetsdagar. Det genomsnittliga antalet arbetsdagar per månad är 21 dagar. Summan per måltid får sträcka sig från 8,50 € till 13,50 €. De flesta arbetsgivare har valt att erbjuda hela lunchförmånen till ett maximalt värde av 13,50 €. Arbetsgivaren betalar 25% av beloppet och arbetstagaren betalar skattevärdet (75%) själv, antingen med OmaRaha uppladdat till Epassi eller som löneavdrag.
Ja det kan du. Eftersom kostnaderna alltid baseras på det faktiska utnyttjandet av förmånerna så finns det ingen förlust av oanvända saldon,. Därför väljer de flesta arbetsgivare att inte definiera en egen insats. Om du trots det vill ange en egen insats för förmånerna så registrerar vi den egna andelen för respektive förmån i Epassi.
Egen insats kan betalas på två sätt:
1) Andelen dras från den anställdes lön. Du kan enkelt se statistik om dina anställdas nyttjande av förmåner i Epassis onlinetjänst.
2) De anställda betalar insatserna själva med sitt MinaPengar-saldo. När de väl har fyllt på MinaPengar till sitt konto blir förmånerna tillgängliga. Att betala självrisken med MinaPengar är särskilt populärt för Epassi Lunch, där den anställdas andel är 75% av förmånens dagliga värde (minst 8,00 €).
Av säkerhetsskäl kan endast arbetsgivare göra ändringar i anställdas telefonnummer. Du kan uppdatera numret genom att logga in på Epassis onlinetjänst med företagets användarnamn.
Vi kan lägga till utgångsdatumet för anställningsavtalet i under den anställdas Epassi-information. Utgångsdatumet är den sista dagen förmånerna kan användas. Därefter tar Epassi-systemet automatiskt bort personen från företagets lista över aktiva anställda.
Epassi sparar anställdas information i fem år, enligt skattemyndighetens instruktioner. Om arbetsavtalet redan har löpt ut kan förmånen tas bort omedelbart genom att klicka på länken "Ta bort anställd" i Epassis onlinetjänst. Borttagna anställda kommer trots det att inkluderas i användningsrapporterna.
Du kan bestämma om de nyanställda ska tilldelas förmåner för hela året eller inte. Om en nyanställd är registrerad i Epassi utan något särskilt aktiveringsdatum beräknar systemet automatiskt värdet på förmånerna relaterade till de månader som återstår för det året. Det vill säga en anställd som tillkom till Epassi i april kommer att få förmånerna i nio månader. Tvärtom, om aktiveringsdatumet ändras till 1 januari, kommer hen att få förmånerna för totalt i 12 månader.
Du kan bestämma om deltidsanställdas förmåner beräknas på arbetstiden eller inte. Om du vill synkronisera förmånerna med arbetstiden registrerar vi deras arbetstidsprocent (dvs. 50%) till deras Epassi-information. Sedan beräknar systemet förmånsvärdet automatiskt. Kontakta vår kundtjänst om du vill separera deltidsanställda i Epassi-systemet.
Du kan bestämma om tidsbegränsade anställda får samma förmåner som fastanställda eller inte. Om du vill kan förmånerna beräknas baserat av längden på deras anställningsavtal. I det fallet kommer datumen för avtalet att läggas till i Epassi-informationen och systemet beräknar förmånerna automatiskt för perioden. Om anställningsavtalet förlängs kan vi naturligtvis justera datumen.
Du bör kontrollera om medarbetarinformationen är uppdaterad: de som inte arbetar i företaget har tagits bort och att nya registrerats i Epassi-systemet.
Om ditt företag har ett Epassi Plus-kontrakt kommer de anställda som läggs till i systemet att få sina förmåner automatiskt. Har ditt företag ett Epassi Go-kontrakt måste du själv ladda upp förmånerna.
Logga in på Epassis onlinetjänst med ditt företags användarnamn och klicka på "Fakturor." Där kan du titta närmare på dina fakturor.
Telefon: 0200 69000
E-post: info@epassi.fi
Mån - Ons & Fre kl. 08:00 – 16:00
Torsdag kl. 8:00 - 14:00
1,75 € + inkl/mcc