Näin menestyt hybridityössä työnantajana.

Kirjoittanut Niko Kangasmaa

Korona-ajan pitkät etätyöjaksot totuttivat meidät uusiin arkirutiineihin. Moni ei suostukaan enää luopumaan etätyön vapaudesta. Sosiaalista kanssakäyntiä on kuitenkin kaivattu, minkä takia monet ovat nyt halunneet palata toimistolle koko- tai osa-aikaisesti. Uudessa normaalissa työ pitää organisoida molempien ryhmien tarpeita palvelevaksi.

Jos työntekijät ovat juuri palaamassa toimistolle, työnantajan on tärkeää pohtia, miten paluu tapahtuu ja miten prosessia voidaan helpottaa. Toimistoon paluuta koskevia ajatuksia ja tunteita on yhtä monta kuin työntekijöitä. Juuri sinun tiimillesi tai organisaatiollesi toimivin tapa ei välttämättä toimi muille lainkaan.

 

BLOG This is how your as an employer can succeed in hybrid work HERO

Näin yrityksesi menestyy hybridityössä.

1. Viestintä on avainasemassa.

Riippumatta siitä, mitä valintoja tai päätöksiä organisaatiosi tekee, on tärkeää, että välitätte ne selkeästi työntekijöille. Tämä on avainasemassa ennen hybridityöhön siirtymistä sekä siirtymäkauden aikana. Kerro perusteellisesti siitä, miten yrityksesi näkee toimistoelämän kehittyvän tulevaisuudessa. Varmista lisäksi, että työntekijänne voivat esittää kysymyksiä. Ole avoin ja valmis antamaan palautetta.

 

2. Huomioi huolet.

Muista olla tavoitettavissa ja huomioi kaikki työntekijöidesi huolenaiheet. Koronaviruspandemia on koskettanut meitä kaikkia; vaikka se ei olisikaan vaikuttanut sinuun henkilökohtaisesti, se on voinut vaikuttaa paljon ympärilläsi ja sosiaalisiin verkostoihisi kuuluviin ihmisiin. Paluu toimistoon odottaen, että kaikki jatkuu normaalisti, voi herättää muistoja ja tunteita. On tärkeää, että työnantajat panevat nämä huolenaiheet merkille ja vastaavat niihin positiivisella tavalla.

 

3. Tarkista kuntoutussuunnitelmanne.

Työnantajat ovat vastuussa työntekijöidensä terveydestä. Kun työtä tehdään etänä pidempään, riskialtis käyttäytyminen, kuten päihteet tai mielisairaudet, voi jäädä huomaamatta. Työnantajana olet vastuussa työntekijöidesi kuntoutussuunnitelman laatimisesta. Koska pandemia on saattanut kätkeä tai laukaista sairauden, on tärkeää varmistaa, että sinulla on tarvittavat työkalut ja suunnitelmat, jotta voit auttaa työntekijöitäsi toipumaan nopeasti.

 

New call-to-action

 

4. Asteittainen ja joustava paluu toimistolle.

Ihmiset ovat eläneet kapeassa sosiaalisessa piirissä ja muuttaneet tapojaan pandemian vuoksi. Introverteille tämä aika on voinut olla hyvinkin miellyttävää, koska he ovat voineet valita aiempaa paremmin, miten ja milloin ovat vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Siirtyminen rajatuista sosiaalisista kontakteista äkilliseen liikenneruuhkissa istumiseen ja päivittäiseen vuorovaikutukseen kollegoiden kanssa voi olla merkittävä muutos joillekin ihmisille. Yksi ratkaisu hybridityöhön tottumiseen on asteittainen paluu, jolloin toimistossa vietetään puoli päivää tai muutama päivä viikossa. On tärkeää olla joustava ja selvittää rauhassa, millainen käytäntö toimii sekä organisaatiolle että yksilöille.

 

5. Pidä palautekeskustelu.

Toimistolle paluuta valmisteltaessa on tärkeää saada käsitys siitä, mitä tiimisi tuntee ja ajattelee. Hyvä alku tiimin ymmärtämiselle on järjestää yksinkertainen palauteistunto, jossa kerrotaan, miltä palaaminen tuntuu, mitä esteitä työntekijöillä voi olla ja mikä on toiminut ja mikä ei toiminut etätyössä. Keskustelun voi järjestää avoimesti koko tiimin kanssa yhdessä tai turvallisesti tiimin vetäjän ja alaisen kesken kahdestaan. Tämä on ennen kaikkea tilaisuus miettiä yhdessä, miten paluuta voidaan helpottaa ja mitä työkaluja tarvitaan jatkossa.

 

6. Tarkista henkilöstöetunne.

Toimistolle palatessa ja jossain määrin vanhoihin tapoihin, kuten verkostoitumiseen lounaisiin ja salitreeneihin, on hyvä käydä läpi, mitä etuja työntekijöillesi tarjotaan. Työnantajana nyt on erinomainen aika tehdä aktiivisia valintoja antaaksesi työntekijöillesi mahdollisuuden elää terveellistä arkea. Tämä voi olla esimerkiksi säännöllisiin taukoihin kannustamista lounasedulla, fyysistä toimintaa liikuntaedun muodossa tai palautumista hierojan tai fysioterapeutin hoidossa. Tarkistamalla sopivatko henkilöstöetunne uuteen normaaliin teidän voi olla mahdollista suoraviivaistaa ja helpottaa henkilöstöetujenne hallinnointia sekä optimoida kustannukset käytön mukaisiksi.

TUTUSTU EPASSIIN TYÖNANTAJALLE

 

Hybridityö muodostuu siis monesta osa-alueesta, minkä takia siinä menestymiseen ei ole yhtä yksinkertaista ratkaisua. Keskeistä on pohtia hybridityön edellytyksiä yhdessä. Keskustelkaa siitä, miltä työnteko tuntuu. Mitkä asiat vaikeuttavat työssä menestymistä, ja mitkä puolestaan helpottavat työn tekemistä. Millaisia pelisääntöjä voitte näiden pohjalta sopia tiiminne toimintaan. Miten hyvinvoinnista ja arjessa jaksamisesta pidetään huolta, ja millainen rooli henkilöstöeduilla on. Kirjatkaa nämä kohdat ylös ja tehkää niiden pohjalta päätös siitä, miltä hybridityö ja uusi normaali näyttää juuri teidän tiimissänne.

Aiheet:Työnantajamielikuva

Jaa uutinen:

Aikaisemmat ePassi-uutiset: