Skip to content
Strong authentication of our users

Verifiera din identitet för att använda MinaPengar och/eller Finnair Plus-poäng. 

Det är möjligt att använda MinaPengar och/eller Finnair Plus-poäng efter att du har verifierat din identitet och addering av ytterligare information. Den här verifieringen kan göras i Epassiappen eller i vår onlinetjänst, och behöver endast göras en gång. 

Verifiera och fyll i dina uppgifter.

Identitetsverifiering görs enkelt i Epassiappen eller i vår onlinetjänst. I appen finns det en guide som hjälper användarna med verifieringen om det behövs. I vår onlinetjänst når användarna verifieringen från knappen "Överför pengar" under MinaPengar. 
Det första steget är att användarna verifierar sig med hjälp av sitt mobil-ID eller sina bankuppgifter för att säkerställa identitet. I det andra steget fyller användarna i all den information som efterfrågas. Därefter kan användarna lägga till MinaPengar och använda sina Finnair Plus-poäng igen. 

Vanligt förekommande frågor.  

Låt oss göra Epassi säkrare och pålitligare tillsammans. 

Epassi är en betallösningsleverantör vars uppdrag styrs av samma regler och ramverk som till exempel banker och andra finansiella institutioner. EUs direktiv om penningtvätt kräver att Epassi behöver tillräcklig information kring kvalitet och kvantitet av sina kunders agerande, deras finansiella position och användande av tjänster. 

Genom att verifiera din identitet för Epassi hjälper du oss till att bli ännu säkrare och pålitligare för alla våra användare. Vi lagrar verifieringsinformationen av våra kunder enligt GDPR och övriga tillämpliga lagar gällande personuppgifter. 

Läs mer om EUs direkt gällande penningtvätt och betallösningar som reglerar Epassis tjänster: 
Penningtvätt
PSD2

Vad betyder ”kännedom om våra kunder”?

Målet med kundkännedom är att lära känna våra kunder och motverka kriminell verksamhet, så som penningtvätt och finansiering av terrorism. För att öka vår kundkännedom behöver vi ställa ett antal frågor till alla våra kunder, utan undantag. Vi ställer inte dessa frågor för att vi har några misstankar om dig och din verksamhet. Vi vill bara säkerställa att Epassi är säkert för alla sina användare.

Vilken information kommer jag bli tillfrågad om?

För att vi ska öka vår kundkännedom enligt lagen om penningtvätt behöver du dela med dig av information gällande: 1. Adress 2. Nationalitet 3. Huvudsaklig finansieringskälla eller sysselsättning 4. Om du är eller om du har varit en politiskt utsatt person (PEP) de senaste 12 månaderna? Eller om du eller någon av dina närmaste släktingar har haft ett nära samröre med en?

Vilka tjänster använder Epassi för att verifiera min identitet?

Vi använder Telias starka autentisering. I Telias tjänster kommer du att verifiera din identitet med dina bankuppgifter eller Mobilt ID. På det här sätter kan vi vara säkra på din identitet.

Vilken information om mig kommer Telia att överföra till Epassi?

Telia överför följande information till Epassi: 1. Namn, 2. Födelsedatum, 3. Finskt personnummer. Vi kommer att hålla din information säker och skyddad.

Vad händer om jag inte besvarar era frågor?

Om du inte besvarar våra frågor är vi tvingade till att begränsa din tillgång till Epassis tjänster. Efter den 31 augusti 2021 kommer du inte kunna använda dina Finnair-poäng eller addera OmaRaha till Epassi.

Är Epassi tillåten att be om den här informationen?

Epassi är inte bara tillåten utan skyldig enligt lag att fråga om detta. Penningtvättsdirektivet, som kräver att vi har kännedom om våra kunder, åsidosätter alla andra liknande lagar och regelverk. Till exempel kommer reglerna gällande GDPR endast appliceras när penningtvättsdirektivet inte dikterar något annat.

Men Epassi är ingen bank!

Samalla puhelinnumerolla voi olla vain yksi ePassi-tili. Entisen työnantajasi täytyy poistaa tietosi ennen kuin voit alkaa käyttää ePassia uuden työnantajasi kautta. Ota yhteyttä entiseen työnantajaasi ja pyydä häntä poistamaan tietosi ePassin järjestelmästä. Tämän jälkeen uusi työnantajasi voi luoda sinulle uuden ePassi-tunnuksen.

Behöver jag verifiera min identitet om jag endast vill använda mig av de personalförmåner som ges från min arbetsgivare?

Nej, det behöver du inte. Identifieringsverifikationen gäller endast de som önskar nyttja tjänsten MyMoney och Finnair-poäng genom Epassi.

Vem kan se mina svar?

Endast särskilda Epassi-anställda kommer att kunna se dina svar och hantera dina personuppgifter. Informationen som du uppger kommer att behandlas i enlighet med banksekretessen och GDPR. Banksekretessen innebär att vi är skyldiga att hantera det konfidentiellt.

Det är ett misstag i min information, hur kan jag åtgärda det?

Kontakta Epassis kundtjänst och vi kommer att uppdatera din information.

Skicka in ett supportärend
Hur kan jag veta at informationen som jag uppger inte kommer att hamna i orätta händer?

Epassi har väldigt strikta standarder och förväntningar för att lagra vår kunddata på ett säkert sätt.

Varför behöver jag besvara de här frågorna?

I enlighet med regelverket kring penningtvätt måste Epassi känna sina kunder. Vi får inte ingå avtal eller utföra enskilda betalningstransaktioner med kunder om vi inte känner dem tillräckligt väl. Vi har inga tvivel gällande din ärlighet eller någon annan av våra kunder. Vi misstänker dig inte på något vis, utan vi litar på att du använder Epassi i enlighet med alla applicerbara regler. Alla våra kunder behöver besvara de här frågorna så att vi kan motverka kriminella aktiviteter och göra Epassi ännu säkrare.

Vad betyder PEP?

PEP är en akronym som kommer från de engelska orden ”Person in a Politcally Exposed Position”. PEP betyder därmed en politiskt inflytelserik person. Du är politiskt inflytelserik om du nu är eller om du har haft en eller flera betydande positioner under de senaste 12 månaderna i en viktig offentlig funktion, ett statsägt företag eller i en internationell organisation. På grund av sin position och sitt inflytande anses en PEP att vara utsatt för en risk för bland annat korruption. Detta omfattar även personens närmaste familj och medarbetare.

Är Epassi ensam om att ställa frågor för att öka kännedom om sina kunder?

Nej. Penningtvättslagstiftningen kräver att alla betaltjänstleverantörer, banker, och finansiella institutioner samlar den här informationen. Till exempel har din bank redan frågat dig exakt de här frågorna som du nu besvarar hos Epassi.

Jag är ny som kund, behöver jag besvara frågorna?

Ja. I enlighet med Penningtvättslagstiftningen behöver vi den här informationen oavsett om kunden är ny eller gammal.

Hur vet jag om jag måste betala en självrisk när jag använder mina förmåner?

Du kan kontrollera situationen med din arbetsgivare, eftersom eventuella självrisken informeras vid utdelningen av förmånerna. Egna andelen (självrisken) kan betalas enkelt med MinaPengar. Till exempel, Om du vet att du borde ha 100 € i sportförmåner, men ditt saldo visar noll, kan du ladda ner MinaPengar till ditt Epassi-konto för att nyttja förmånen.