Käyttöehdot (Suomeksi) ↓
Terms of Use (In English) ↓
Villkor (På Svenska) ↓

 

Epassi-palvelun käyttöehdot 

Voimassa 20.7.2025 alkaen 

Käyttämällä Epassi-palvelua hyväksyt nämä käyttöehdot (”Käyttöehdot”) ja sitoudut noudattamaan niitä.
 
Epassi

Epassi Finland Oy, (Y-tunnus 3220764-7), jäljempänä myös ”Epassi” 
Porkkalankatu 22 A, 00180 Helsinki 
info@epassi.fi 
www.epassi.fi 

Epassi Clearing Oy, (Y-tunnus 2872241-9), jäljempänä myös ”Clearing” 
Porkkalankatu 22 A, 00180 Helsinki
info@epassi.fi 
www.epassi.fi

Määritelmät 
 
Palveluntarjoajalla tarkoitetaan yritystä tai yhteisöä, joka tarjoaa palvelujaan Epassi-palvelussa Epassin kanssa tekemänsä sopimuksen perusteella. 

Epassi-maksulla tarkoitetaan Epassi-palvelulla tai Lompakolla suoritettua maksua. 

Epassi-palvelulla tarkoitetaan Epassi Finland Oy:n tarjoamaa henkilöstöetujen hankkimiseen ja maksamiseen liittyvä mobiili- ja alustapalvelua kuluttajille (kohdennettu maksuväline) sekä Epassi Lompakon kunkin käyttäjän valinnaisesti aktivoimia toiminnallisuuksia. 

Epassi Lompakolla tarkoitetaan Epassi Clearing Oy:n ja/tai sen Kumppanin, tai näiden yhteistyössä tarjoamia mobiilimaksamisen ja/tai maksunvälityksen toimintoja Epassi-palvelussa kuluttajille (yleinen maksuväline). Epassi Lompakon lisäehdot on esitetty jaksossa II. 
 
Palvelulla tarkoitetaan Epassi Finland Oy:n kanssa sopimuksen tehneen Palveluntarjoajan Epassi-palvelussa kulloinkin tarjoamaa palvelua, hyödykettä, etuutta tai alennusta.  

Kumppanilla tarkoitetaan Epassi Clearing Oy:n kanssa sopimuksen perusteella yhteistyötä tekevää kolmatta osapuolta, jonka tarjoamia palveluita tai tämän tarjoamien palveluiden ominaisuuksia on saatavilla Epassi Lompakossa, tai joka muutoin osallistuu Palvelun toteuttamiseen (kuten Paytrail).

*** 

I. Epassi-palvelu

Epassi-palvelu on digitaalinen palvelu, jossa voit käyttää työnantajasi tarjoamia henkilöstöetuja Palveluntarjoajien tuotteiden ja palveluiden maksamiseen, tai Epassi Lompakon toiminnallisuuksia. Epassi-palvelu, sen sisältö ja Palvelut voivat sisältää Epassin, Palveluntarjoajan tai kolmannen osapuolen mainoksia. Kolmannen osapuolen palveluihin sovelletaan kolmannen osapuolen ehtoja.

Palveluntarjoajat antavat tiedot Epassi-palvelussa tarjoamistaan tuotteista ja palveluista, mukaan lukien tuotekuvaukset ja hinnat. Mikäli käyttäjällä on Palveluntarjoajan tuotteiden tai palveluiden käyttöön liittyviä rajoitteita, tulee käyttäjän sopia niistä Palveluntarjoajan kanssa.

Epassi-palvelun kautta käyttäjä voi sitoutua sopimussuhteeseen kolmansien osapuolten, eli Palveluntarjoajien sekä Kumppanien kanssa. Tällöin käyttäjän ja Palveluntarjoajan tai Kumppanin välille muodostuu itsenäinen sopimussuhde. Epassi kannustaa kaikkia käyttäjiään tutustumaan sopimusehtoihin ennen niihin sitoutumista.

I.1. Käyttöönotto

Kun lataat Epassi-sovelluksen sovelluskaupasta ja hyväksyt sovelluksessa käyttöehdot tai kirjaudut Epassin verkkopalveluun ja hyväksyt käyttöehdot, syntyy sopimus Epassi-palvelun käyttöönotosta sinun ja Epassin välille. Käyttöönottoa varten, Epassi lähettää sinulle kertakäyttöisen salasanan. Epassin palveluiden käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista sekä henkilökohtaisen PIN-koodin asettamista.

Epassi-palvelun käyttö ammatillisessa tai kaupallisessa toiminnassa on kielletty. 

Epassi Lompakon käyttöönotto edellyttää käyttäjältä lisätoimenpiteitä (ks. Jakso ”II Epassi Lompakko”). 

I.2. Epassi-palvelun saatavuus ja tekniset edellytykset

Epassi-palvelu on käytettävissä mobiiliapplikaation välityksellä tai verkkopalveluna osoitteessa https://services.epassi.fi. Epassi-palvelun eri käyttötavoilla saattaa olla toisistaan poikkeavia ominaisuuksia tai sen käyttömahdollisuudet saattavat olla rajoitettuja suhteessa toiseen käyttötapaan.

Epassi-palvelun käyttäminen edellyttää Epassi-tiliä, älylaitetta ja yhteensopivaa käyttöjärjestelmää tai tietokonetta ja toimivaa internet-yhteyttä. Epassi-tili on lähtökohtaisesti henkilökohtainen, ellei muuta ole sovittu. Vastaat laitteesi toiminnasta, tietoturvasta ja yhteensopivuudesta sekä internet-yhteyden järjestämisestä. Sinun tulee huolehtia, että käytät viimeisintä mahdollista versiota Epassi-applikaatiosta. Versiopäivitykset julkaistaan applikaatiokaupassa. Päivitysten tekemättä jättäminen voi estää Epassi-palvelun tai Palveluiden käytön. 
Epassi ei takaa, että Epassi-palvelu tai Palvelut ovat jatkuvasti saatavilla. Epassi tai Palveluntarjoaja voi keskeyttää Palvelun tarjoamisen tai käytön ilmoittamatta tästä etukäteen käyttäjälle tai kunkin Palvelun erillisehtojen mukaisesti. Epassi pyrkii ilmoittamaan tiedetyistä Palvelun käytön keskeytyksistä kohtuullisessa ajassa etukäteen ja järjestämään säännönmukaiset keskeytykset sekä päivitykset Palvelun hiljaisen käytön tunteina. Epassi pidättää täyden oikeuden keskeyttää Palvelun tarjoaminen huolto ym. katkojen ajaksi.

I.3 Asiakkaan vastuu ja huolellinen käyttö

Vastaat siitä, että antamasi käyttäjätiedot ovat oikeat ja aina ajan tasalla. Pääsykoodisi, jolla kirjaudut Epassi-palveluun, on henkilökohtainen. Pääsykoodia ei saa luovuttaa muille henkilöille. Käyttäjä on vastuussa kaikesta Epassi-palveluun liittyvästä Epassi-tilinsä käytöstä.

Mikäli epäilet, että laitteesi tai Epassi-tilisi tiedot ovat joutuneet sivullisen haltuun, sinun tulee välittömästi ilmoittaa siitä Epassin asiakaspalveluun. Pelkkä operaattorin tarjoaman puhelinliittymän sulkeminen ei riitä estämään Epassi–palvelun käyttöä ja maksutapahtumien tekemistä. 
 
Väärinkäytös- ja/tai katoamistilanteissa vastaat Palveluiden käytöstä ja Palveluissa tehdyistä maksuista, kunnes olet tehnyt katoamisilmoituksen Epassille ja Epassi-tilisi on suljettu.

Epassi ei koskaan vastaa virheellisellä menettelylläsi kolmannelle osapuolelle aiheutuneista mahdollisista vahingoista. 

I.4. Palvelumaksut ja palkkiot

Epassi-palvelun käyttö on maksutonta, mutta edellyttää tiedonsiirtoa verkossa. 
 
Operaattorisi saattaa veloittaa tiedonsiirrosta mobiilidataan liittyviä maksuja. Vastaat Epassi-palvelun ja Palveluiden käytöstä aiheutuvista tiedonsiirron kustannuksista tai muista telepalveluista veloitettavista maksuista. Epassi-palvelussa tarjottavien Palveluiden käyttämiseen liittyvistä mahdollisista maksuista tai palkkioista sovit erikseen Palveluntarjoajan tai Epassin kanssa maksutapahtuman yhteydessä. 

Epassi Lompakon käyttöön liittyen lisää ehtoja jaksossa ”II Epassi Lompakko”. 

I.5 Epassin oikeus sulkea Epassi-palvelu

Epassilla on oikeus sulkea Epassi-palvelu ja estää sen käyttö kokonaan tai osittain, jos: 

  • olet antanut rekisteröitymisen yhteydessä tai myöhemmin vääriä tietoja; 
  • olet joutunut kansainvälisten pakotteiden kohteeksi; 
  • Epassi-palvelun käytön turvallisuus on vaarantunut; 
  • on syytä epäillä, että Epassi-palvelua käytetään oikeudettomasti tai vilpillisesti; 
  • on syytä epäillä, että mobiililaitteesi vaarantaa Epassi-palvelun tietoturvallisuuden; 
  • olet käyttänyt Epassi-palvelua tavalla, joka on omiaan vaarantamaan Epassin tai sen Palveluntarjoajan maineen (esim. julkaisualustana viestinnälle, jota Epassi tai sen Palveluntarjoaja ei pidä soveliaana tai hyvän tavan mukaisena); tai 
  • Epassilla on tarve muuttaa Epassi-palvelua tai sen ehtoja siten, että käytön jatkaminen uusin ehdoin tai ominaisuuksin edellyttää sinun hyväksyntääsi, etkä ole antanut hyväksyntääsi. 

Epassi ilmoittaa sinulle Epassi-palvelun sulkemisesta ja/tai rajoittamisesta  sähköpostilla ilmoittamaasi osoitteeseen tai applikaatiossa julkaistavalla ilmoituksella. 

Kansainvälisillä pakotteilla tarkoitetaan Suomen valtion, Yhdistyneiden Kansakuntien, Euroopan Unionin, Amerikan Yhdysvaltojen ja Yhdistyneiden Kuningaskuntien taikka näiden toimivaltaisten viranomaisten tai toimielinten asettamaa, hallinnoimaa, hyväksymää tai toimeenpanemaa pakotetta, taloudellista sanktiota, vienti- tai tuontikieltoa, kauppasaartoa tai muuta rajoittavaa toimenpidettä. 

I.6 Palvelun virhe ja Vahingonkorvausvastuu

Mikäli katsot, että Epassi-palvelussa on virhe, ovat sinulla käytettävissäsi soveltuvan lainsäädännön mukaiset oikeuskeinot. Epassi pyrkii ensisijaisesti oikaisemaan virheen. Mikäli huomaat virheen, ole yhteydessä Asiakaspalveluumme.

Epassi ei takaa, että Palvelu on virheetön tai käytettävissä keskeytyksettä. Jos aiheutamme vahinkoa toimimalla sopimuksen vastaisesti, korvaamme vain välittömän vahingon, ellemme ole aiheuttaneet vahinkoa tahallisesti, törkeällä tuottamuksella tai jollei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu. 
 
Epassi tai Clearing ei vastaa Epassi-palveluun mukaan liittyneiden Palveluntarjoajien tai Epassi Lompakon Kumppaneiden tarjoamien palveluiden, kanta-asiakasohjelmien tai muiden kolmansien luotto- ja/tai maksulaitosten palveluiden sisällöstä, ehdoista, toimivuudesta, tietoturvasta tai niihin liittyvistä käyttäjän maksuista. 
 
Epassi tai Clearing ei vastaa Palvelun käytön keskeytymisestä tai vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai muusta vastaavasta siihen verrattavaan syyhyn perustuvasta Epassin toiminnan kohtuuttomasta vaikeutumisesta. Epassia tai sen käyttämää alihankkijaa, Palveluntarjoajaa tai Kumppania kohtaava ylivoimainen este oikeuttaa Epassia keskeyttämään Epassi-palvelun tarjoamisen esteen vaikutusalueella esteen ajaksi. 

I.7 Sopimuksen, sopimusehtojen ja palvelun ominaisuuksien muutokset

Epassi kehittää Palvelua jatkuvasti, ja Epassilla on oikeus muuttaa näitä ehtoja, Epassi-palvelun sisältöä ja Epassi-palvelun käyttöön tarkoitetuille laitteille asetettuja vaatimuksia. Epassi ilmoittaa olennaisista muutoksista joko viestillä mobiililaitteeseesi, sähköpostiisi tai applikaatiossa julkaistavalla ilmoituksella. Muutokset, jotka eivät lisää velvollisuuksiasi tai heikennä oikeuksiasi tulevat voimaan välittömästi. Jos muutos lisää velvollisuuksiasi tai heikentää oikeuksiasi, muutos tulee voimaan aikaisintaan kuukauden kuluttua muutosilmoituksesta tai hyväksynnälläsi.  
 
Sopimus jatkuu muutetun sisältöisenä, ellet irtisano Epassi-palveluasi ennen muutoksen voimaan tuloa. Sinulla on oikeus muutosten ilmoitettuun voimaantulopäivään saakka irtisanoa sopimus päättymään välittömästi kohdassa I.13 kuvatulla tavalla.  Huomaathan, että sinun tulee ilmoittaa Epassi-palvelusi irtisanomisesta viipymättä myös työnantajallesi.

I.8 Henkilötietojen käsittely

Epassi käsittelee henkilötietojasi kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti sekä tietosuojaselosteessa tarkemmin kerrotuin tavoin.

Tutustuthan tietosuojaselosteeseemme: https://www.epassi.fi/privacy-policy 

I.9 Immateriaalioikeudet

Kaikki Epassi-palveluun, Epassi Lompakkoon ja sen sisältöön liittyvät oikeudet, mukaan lukien omistusoikeus, tekijänoikeudet, patentit, tavaramerkit ja kaikki muut immateriaalioikeudet kuuluvat Epassille ja/tai Palveluntarjoajalle ja/tai Kumppanille ja/tai muulle ilmoitetulle kolmannelle osapuolelle, ellei joltain osin ole erityisesti toisin ilmoitettu. 
 
Sinulla on rajoitettu, ei-yksinomainen, ei-siirtokelpoinen, ja ei-alilisensoitava oikeus käyttää Palvelua siinä muodossa, jossa se sinulle kulloinkin tarjotaan. Käyttöoikeus on rajattu ainoastaan näiden Käyttöehtojen, Epassin kotisivuilla kulloinkin julkaistuiden ohjeiden (https://www.epassi.fi/fi/tyontekijalle) ja palvelukuvausten mukaisiin tarkoituksiin.

I.10 Sopimuksen siirtäminen

Epassilla on oikeus siirtää tämä sopimus siihen perustuvine oikeuksineen ja velvollisuuksineen kokonaan tai osittain määräämälleen osapuolelle. Sinulla ei ole oikeutta siirtää tätä sopimusta kolmannelle osapuolelle. 

 

 

I.11 Epassi-palvelun sopimuksen peruuttaminen

Sinulla on oikeus peruuttaa Epassi-palvelun käyttöönotto ja sopimuksen tekeminen 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä ilmoittamalla siitä Epassilla Asiakaspalveluun.  Huomaathan, että sinun tulee ilmoittaa Epassi-palvelusi peruuttamisesta viipymättä myös työnantajallesi.

I.13 Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen

Sopimus on voimassa toistaiseksi. Voit irtisanoa sopimuksen päättymään heti lähettämällä irtisanomisilmoituksen Epassille sähköpostilla osoitteeseen info@Epassi.fi. Huomaathan, että sinun tulee ilmoittaa Epassi-palvelusi irtisanomisesta viipymättä myös työnantajallesi. Huomioithan, että pelkkä Epassi-sovelluksen poistaminen mobiililaitteesta ei päätä sopimusta, eikä Epassi-palvelun käyttöä. Epassi-palvelun käyttäjäkohtainen tunnus tulee erityisesti muistaa poistaa silloin, kun matkapuhelinnumerosi siirretään toisen henkilön nimiin tai lakkautat puhelinliittymän ja puhelinnumerosi vapautuu kolmannen käyttöön

Epassilla on oikeus irtisanoa tämä sopimus päättymään kahden (2) kuukauden kuluttua irtisanomisesta. Epassilla on oikeus purkaa sopimus päättymään heti, mikäli olet olennaisesti rikkonut näitä sopimusehtoja tai käytät Epassi-palvelua lain tai hyvän tavan vastaiseen toimintaan. Epassi lähettää irtisanomista tai purkamista koskevan ilmoituksen viestinä mobiililaitteeseesi, sähköpostiisi tai julkaisemalla sen applikaatiossa. 

I.14 Sovellettava lainsäädäntö, tuomioistuimen ulkopuoliset oikaisukeinot ja oikeuspaikka

Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä, riippumatta siitä mistä maasta Epassi-palvelua käytetään. 
 
Voit saattaa kohdennetun maksuvälineen käyttöön liittyvän Epassi-palveluun liittyvän riita-asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, tutustu osoitteessa www.kuluttajariita.fi. Voit myös nostaa kanteen Suomessa olevan kotipaikkasi käräjäoikeudessa tai Helsingin käräjäoikeudessa. Jos Sinulla ei ole kotipaikkaa Suomessa, oikeuspaikkana toimii Helsingin käräjäoikeus. 

II. Epassi Lompakko

Epassi Lompakon toiminnallisuuksien osalta noudatetaan yllä esitettyjen Epassi-palvelun Käyttöehtojen lisäksi alla esitettyjä erityisehtoja. 

Voit ladata rahaa Epassi Lompakkoon OmaRaha-saldoksi. OmaRaha-saldolla voit maksaa hyödykkeitä, tuotteita ja palveluita Epassin Palveluntarjoajien verkostossa, mikäli maksutapa ja Palveluntarjoajan järjestelmä mahdollistaa OmaRahan käytön. Mikäli maksutapa ja Palveluntarjoajan järjestelmä mahdollistaa OmaRahan käytön, voit hyödyntää OmaRaha-saldoa myös henkilöstö- ja luontoisetujen maksuissa, joissa työnantajan tarjoama etusaldo on pienempi kuin ostettavan Palvelun hinta (eli työnantajan tarjoama etusaldo ei ole yksinään riittävä ostokseen).

Muilla saldoilla maksaminen Epassi-palvelussa

Epassin käyttäjänä voit yhdistää Epassi Lompakkoon  Epassin Kumppanin (esim. Finnair) kanta-asiakasjäsenyyden pisteet ja/tai saldot. Pisteillä ja/tai saldoilla voit maksaa tuotteita ja palveluita Epassin Palveluntarjoajien verkostossa. Pisteillä maksettaessa Epassi Lompakko muuntaa pisteet maksutoimeksiannon toteuttamista varten automaattisesti euromääräiseksi summaksi Kumppanin ja Epassin määrittelemässä suhteessa.

Epassi Lompakon toiminnallisuudet ovat saatavilla vain osana Epassi-palvelua ja edellyttävät aina Epassi-palvelun ehtojen yhtäaikaista hyväksymistä.

Epassi Clearing Oy:llä  on  Finanssivalvonnan myöntämä maksulaitostoimilupa. Finanssivalvonta valvoo Epassi Clearing Oy:n toimintaa: Finanssivalvonta, Snellmaninkatu 6, PL 103, 00101 Helsinki (www.fiva.fi). 

Lisämääritelmät ainoastaan Epassi Lompakkoa koskien

Asiakas olet sinä, joka olet hyväksynyt Epassin käyttöehdot, ja ottanut Epassi Lompakon toiminnallisuudet käyttöön. Epassi Lompakkoa saavat käyttää yli 15-vuotiaat, joilla on omassa määräysvallassaan olevia varoja suomalaisen pankin tarjoamalla pankkitilillä.  

Lompakko-maksulla tarkoitetaan Epassi Lompakon toiminnallisuuksien avulla Palveluntarjoajalle suoritettua maksua (kuten OmaRaha-saldo tai Kumppanin palvelun saldo). 

OmaRahalla/OmaRaha-saldolla tarkoitetaan Epassi-palveluun pankkitililtä siirtämääsi rahamääräistä summaa. 

II.1 Käyttöönotto

Sopimus Epassi Lompakko-palvelusta syntyy, kun olet hyväksynyt nämä Epassin käyttöehdot ja otat ensi kertaa Epassi Lompakon toiminnallisuudet.. 

Otat kunkin Epassi Lompakon toiminnallisuuden käyttöön Epassi-palvelussa aktivoimalla sen toiminnallisuuden mukaisin ohjein. Epassi ja Epassi Clearing Oy pidättävät oikeuden kunkin toiminnallisuuden osalta yksipuolisen oikeuden muuttaa niiden sisältöä tai keskeyttää niiden tarjoamisen valitsemanaan ajankohtana. 

OmaRahan käyttö edellyttää maksupalveluihin liittyvien tunnistamisvelvollisuuksien täyttämistä osaltasi (ns. KYC-velvoitteet). 

Epassi Lompakko ja sen sisältämät varat ovat käytössä vain siihen saakka, kuin käyttäjällä on voimassaoleva työsuhde kulloisenkin työnantajan kanssa.

Lompakko-maksujen käyttöä varten tarvitset 

  • suomalaisen henkilötunnuksen,
  • älypuhelimen (tällä hetkellä Android ja iOS) tai puhelinliittymällä varustetun muun mobiililaitteen tai verkkoyhteyden verkkopalvelun käyttämiseksi,
  • matkapuhelinnumeron,
  • suomalaisen pankkitilin, 
  • vahvan sähköisen tunnistusvälineen, 
  • voimassa olevan sähköpostiosoitteen, 
  • eräiden Kumppanien palveluiden osalta, sopimuksen Kumppanin kanssa Kumppanin palveluiden käytöstä,
  • työnantajan tarjoaman, voimassaolevan Epassi-tilin

II.2 Lompakko-maksujen käynnistäminen ja suorittaminen

Lompakko-maksuja voit tehdä Epassi mobiilisovelluksella, puhelinnumerolla, NFC-tunnisteella tai verkko- ja muissa kaupoissa Epassin verkkopalvelun tai maksunappulan välityksellä, jotka ovat ilmoittaneet vastaanottavansa Lompakko-maksuja. 

Epassi Lompakolla voit tehdä maksuja Epassi Clearing Oy:n kanssa yhteistyössä toimivien Palveluntarjoajien toimipisteissä.  Sitä ennen sinun on ladattava Epassi Lompakkoon varoja OmaRaha-saldoksi. Varojen minimisiirtomäärä on 20 euroa, vuorokaudessa voit siirtää kuitenkin enintään 1.000 euroa ja vuodessa enintään 20.000 euroa. Clearing varaa oikeuden rajata sovellukseen siirrettäviä varoja ja tehdä muutoksia vähimmäis- ja enimmäissiirtomääriin. 

Voit tehdä Epassi Lompakolla maksuja enintään sovelluksessa näkyvällä varojen tai saldojen määrällä.

Voit myös tehdä maksuja kertyneillä Kanta-asiakasohjelman tai muiden ePassi Clearing Oy:n Kumppanien hyväksytyillä maksutavoilla. Ladattu saldo tai käytössäsi oleva muu Kumppanin pistemäärä näkyy Epassi Lompakossasi. 

Epassi Lompakossa ei ole mahdollista muuttaa Kumppanin kanta-asiakasohjelmassa tai vastaavassa järjestelmässä kertyneitä saldoja tai pisteitä etukäteen rahaksi ja tämän jälkeen siirtää pois Lompakosta, vaan saldojesi tai kanta-asiakaspisteidesi käyttö tapahtuu aina ostohetkellä ostohetken arvoa vastaavasta summasta. Kun käytät Kumppanin saldoja tai kanta-asiakaspisteitä maksuun, Kumppani veloittaa kanta-asiakaspistetiliäsi ja/tai saldoa oston määrää vastaavalla summalla. Epassi Clearing Oy hoitaa Kumppanin kanta-asiakasohjelmassa kertyneiden pisteiden tai saldojen muuntamisen euromääräiseksi summaksi Kumppanin kanssa maksun toteuttamiseksi euromääräisenä. Mikäli haluat palauttaa Kumppanin kanta-asiakaspisteillä tai saldoilla Lompakolla maksetun Palvelun, maksunpalautus tapahtuu takaisin vastaaviksi Kumppanin kanta-asiakaspisteiksi tai Kumppanin saldoiksi.  

Mikäli haluat lopettaa Epassi Lompakon käytön, voit pyytää Epassi Lompakkoon siirtämäsi varat samalle Pankkitilille, jolta olet ne ladannut sovellukseen. 

Epassi Lompakolla ei voi muutoin tehdä tilisiirtoja tai muita kuin edellä kuvattuja maksuja. 

II.3 Tiedot maksutapahtumista ja saldotiedot

Epassi verkkopalvelussa sekä mobiilisovelluksessa näet nykyiset saldosi ja kaikki Epassi-palvelussa tunnuksillasi suoritetut maksut. Lisäksi, Epassi–palveluun Asiakasvaratilille tehdyt OmaRaha-lataukset näkyvät Epassin verkkopalvelussa. 

II.4 Ilmoitus virheellisestä maksutapahtumasta ja oikeudettomat maksutapahtumat

Sinun tulee säännöllisesti tarkistaa tekemäsi maksut Epassi-palvelusta, Pankkitilin tilitapahtumista tai Kumppanin palvelusta. 

Mikäli olet vahingossa tehnyt virheellisen maksun palveluntarjoajalle, tulee sinun ilmoittaa palveluntarjoajalle viivytyksettä ja viimeistään 13 kuukauden kuluessa siitä, kun tapahtuma on veloitettu Pankkitililtä tai Kumppanin palvelusta.

Mikäli kolmas osapuoli on oikeudettomasti tehnyt maksutapahtumia Epassi-tililtäsi, sinun tulee ottaa yhteyttä Epassin asiakaspalveluun, Palveluntarjoajaan tai Epassin Kumppaniin.

Sinulla ei ole oikeutta saada korvausta, jos et tee ilmoitusta kohtuullisessa ajassa. 

Vastaat oikeudettomista maksuista vain, jos: 

(A) Olet luovuttanut mobiililaitteen ja siihen ladatun Epassi-sovelluksen tai Epassi-palvelun sekä tarvittavat pääsykoodit niiden käyttöön oikeudettomalle, jolloin maksujen tekeminen on mahdollista; tai 

(B) Mobiililaitteen ja siihen ladatun Epassi-sovelluksen tai/sekä tarvittavien pääsykoodien katoaminen, joutuminen oikeudettomasti toisen haltuun tai oikeudeton käyttö johtuu siitä, että olet toiminut huolimattomasti, tai 

(C) Et ole tehnyt edellä kohdassa I.3 mainittuja ilmoituksia mobiililaitteen tai Epassi-palvelun tunnusten katoamisesta tai ilmoitusta Kumppanille maksutietojen katoamisesta, joutumisesta oikeudettomasti toisen haltuun tai oikeudettomasta käytöstä ilman aiheetonta viivytystä sen havaittuasi tai välittömästi sen jälkeen, kun oikeudeton käyttö olisi tullut havaita saatuasi tiedot toteutuneista maksutapahtumista. 

Vastaat edellä A ja B alakohdissa tarkoitetuissa tapauksissa oikeudettomista maksuista enintään 50 euroon saakka. Tätä rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta, mikäli olet toiminut tahallisesti tai törkeän huolimattomasti. 

Et kuitenkaan vastaa oikeudettomista maksuista siltä osin kuin toiminnallisuuksia on käytetty sen jälkeen, kun olet tehnyt mainitut katoamisilmoitukset. 

Olet kuitenkin aina täysimääräisessä vastuussa, jos olet tahallasi tehnyt väärän ilmoituksen tai toiminut muuten petollisesti.

II.5 OmaRaha-saldon palautukset ja palvelumaksu

Mikäli haluat lopettaa Epassi Lompakon käytön, voit pyytää Epassi Lompakkoon siirtämäsi OmaRaha-saldon palautettavaksi samalle Pankkitilille, jolta olet sen ladannut sovellukseen.  Epassi veloittaa palautuksen yhteydessä saldostasi viisi (5) euroa per palautustoimeksianto. Alle viiden (5) euron määräisiä palautuksia ei toteuteta lainkaan. 

 

 

Epassi-service Terms of Use

Valid as of 20 July 2025

By using Epassi services you accept these user terms (”Terms of Use”) and agree to comply with them.

Epassi

Epassi Finland Oy, (Business ID 3220764-7), hereinafter also referred to as “Epassi”
Porkkalankatu 22 A, 00180 Helsinki, Finland
info@epassi.fi
https://www.epassi.fi/en/home

Epassi Clearing Oy, (Business ID 2872241-9), hereinafter also referred to as “Clearing”
Porkkalankatu 22 A, 00180 Helsinki, Finland
info@epassi.fi
https://www.epassi.fi/en/home

Definitions

Service Provider refers to a company or organisation which offers its services in the Epassi Service on the basis of the contract signed with Epassi.

Epassi Payment refers to a payment made through the Epassi Service or with the Epassi Wallet.

Epassi Service refers to the mobile and platform service for obtaining and paying for employee benefits offered to consumers by Epassi Finland Oy (targeted payment instrument) as well as to optional functionalities activated by each Epassi Wallet user.

Epassi Wallet refers to mobile payment and/or payment processing functionalities of the Epassi Service offered to consumers by Epassi Clearing Oy and/or its Partner or jointly by them (general payment instrument). The additional terms and conditions of Epassi Wallet are provided in section II.

Service refers to a service, product, benefit or discount provided by a Service Provider which has signed a contract with Epassi Finland Oy, in the Epassi Service at a given time. 

Partner refers to a third party cooperating with Epassi Clearing Oy pursuant to a contract whose services or service functionalities are available in Epassi Wallet or which otherwise participates to performance of the Service (like Paytrail).***

I. Epassi Service

The Epassi service is a digital service where you can use the employee benefits provided by your employer to pay for the products and services of Service Providers, or the functionalities of the Epassi Wallet. The Epassi service, its content, and Services may include advertisements from Epassi, Service Providers, or third parties. Third-party services are subject to third-party terms and conditions.

Service Providers provide information in the Epassi service about the products and services they offer, including product descriptions and prices. If the user has any restrictions related to the use of the Service Provider’s products or services, the user must agree on those directly with the Service Provider.

Through the Epassi service, the user may enter into a contractual relationship with third parties, i.e., Service Providers and Partners. In such cases, an independent contractual relationship is formed between the user and the Service Provider or Partner. Epassi encourages all users to review the terms and conditions before committing to them.

I.1. Deployment

When you download the Epassi app from the application store and approve the Terms of Use in the app or log in to the Epassi Service and approve the Terms of Use, a contract on the Epassi Service deployment has been established between you and Epassi. For the deployment of Epassi Service, Epassi will provide you with a one time password. Use of Epassi’s services requires the user to confirms their identity through strong authentication and set-up of a personal PIN code.

Using the Epassi Service for professional or commercial activities is prohibited.

The deployment of Epassi Wallet requires further actions from the user (see section “II Epassi Wallet”).

I.2. Epassi Service availability and technical conditions

The Epassi service is available via a mobile application or as a web service at https://services.epassi.fi. The different usage methods of the Epassi service may have differing features from each other or its usage possibilities may be limited in relation to another usage method.

Using the Epassi service requires an Epassi account, a smart device and a compatible operating system or a computer and a functioning internet connection. The Epassi account is by default personal, unless otherwise agreed. You are responsible for the operation, data security, and compatibility of your device as well as arranging the internet connection. You must ensure that you are using the latest possible version of the Epassi application. Version updates are published in the application store. Not performing updates may prevent the use of the Epassi service or Services.

Epassi does not guarantee that the Epassi service or Services are continuously available. Epassi or the Service Provider may interrupt the provision or use of the Service without notifying the user in advance or according to the separate terms of each Service. Epassi strives to inform in advance within a reasonable time about known service interruptions and to schedule regular interruptions and updates during the service’s quiet usage hours. Epassi reserves the full right to interrupt the provision of the Service during maintenance and other such breaks.

I.3 Customer’s responsibility and careful use

You are responsible for ensuring that the user information you provide is correct and always up to date. Your PIN code, with which you log in to the Epassi Service, is personal. The PIN code must not be given to other individuals. The user is responsible for all use of their Epassi account related to the Epassi Service.

If you suspect that your device or Epassi account information has ended up in the hands of a third party, you must immediately report it to Epassi customer service. Merely closing the phone subscription provided by the operator is not sufficient to prevent the use of the Epassi service and the execution of payment transactions.

In cases of misuse and/or loss, you are responsible for the use of the Services and the payments made in the Services until you have made a loss report to Epassi, and your account has been closed.

Epassi is never responsible for any possible damages caused to a third party by your incorrect procedure.

I.4. Service fees and compensations

The use of the Epassi service is free of charge, but requires data transfer over the network.

Your operator may charge fees related to mobile data transfer. You are responsible for the costs of data transfer or other telecommunication services charged for the use of the Epassi service and Services. Any possible fees or charges related to the use of the Services offered in the Epassi service are agreed separately with the Service Provider or Epassi at the time of the transaction.

Additional terms related to the use of the Epassi Wallet are in section “II Epassi Wallet”.

I.5 Epassi’s right to close the Epassi Service

Epassi has the right to close the Epassi service and prevent its use entirely or partially if:

  • you have provided false information during registration or later;
  • you have become subject to international sanctions;
  • the security of the use of the Epassi service has been compromised;
  • there is reason to suspect that the Epassi service is being used unlawfully or fraudulently;
  • there is reason to suspect that your mobile device compromises the security of the Epassi service;
  • you have used the Epassi service in a manner that is likely to jeopardize the reputation of Epassi or its Service Provider (e.g., as a platform for communication that Epassi or its Service Provider does not consider appropriate or in accordance with good practice); or
  • Epassi needs to change the Epassi service or its terms in such a way that continuing its use under the new terms or features requires your acceptance, and you have not given your acceptance.

Epassi will notify you of the closure and/or restriction of the Epassi service by email to the address you have provided or by a notice published in the application.

International sanctions refer to sanctions, economic sanctions, export or import bans, trade embargoes, or other restrictive measures imposed, administered, approved, or enforced by the Finnish state, the United Nations, the European Union, the United States of America, and the United Kingdom or their competent authorities or institutions.

I.6 Liability for damages

If you believe that there is a defect in the Epassi service, you have the legal remedies available under applicable law. Epassi primarily strives to correct the defect. If you notice a defect, please contact Epassi customer service.

Epassi does not guarantee that the Service is error-free or available without interruption. If we cause damage by acting contrary to the agreement, we will only compensate for direct damage, unless we have caused the damage intentionally, through gross negligence, or unless otherwise provided by mandatory law.

Epassi or Clearing is not responsible for the content, terms, functionality, security, or user fees related to the services offered by the Service Providers or Partners included in the Epassi service or other third-party credit and/or payment institutions.

Epassi or Clearing is not responsible for the interruption of the Service or damage caused by force majeure or other similar reasons that unreasonably complicate Epassi's operations. A force majeure event affecting Epassi or its subcontractor, Service Provider, or Partner entitles Epassi to suspend the provision of the Epassi service in the affected area for the duration of the event.

I.7 Changes to the contract, terms of contract and service features

Epassi continuously develops the Service, and Epassi has the right to change these terms, the content of the Epassi service, and the requirements set for the devices intended for the use of the Epassi service. Epassi will notify you of significant changes either by a message to your mobile device, email, or a notice published in the application. Changes that do not increase your obligations or reduce your rights will take effect immediately. If a change increases your obligations or reduces your rights, the change will take effect no earlier than one month after the change notice or with your acceptance.

The agreement continues with the modified content unless you terminate your Epassi service before the change takes effect. You have the right to terminate the agreement immediately as described in section I.13 until the announced effective date of the changes. Please note that you must also promptly inform your employer about the termination of your Epassi service.

I.8 Processing of personal data

Epassi processes your personal data in accordance with the applicable legislation and as further described in the privacy policy.

Please review our privacy policy: https://www.epassi.fi/privacy-policy

I.9 Intellectual property rights

All rights related to the Epassi service, Epassi Wallet, and its content, including ownership rights, copyrights, patents, trademarks, and all other intellectual property rights, belong to Epassi and/or the Service Provider and/or the Partner and/or another notified third party, unless otherwise specifically stated.

You have a limited, non-exclusive, non-transferable, and non-sublicensable right to use the Service in the form in which it is offered to you at any given time. The right to use is limited solely to the purposes described in these Terms of Use, the instructions published on Epassi's website (https://www.epassi.fi/fi/tyontekijalle), and the service descriptions.

I.10 Transferring the contract

Epassi has the right to assign this agreement and the rights and obligations based on it in whole or in part to a designated party. You do not have the right to assign this agreement to a third party.

I.11 Cancellation of the Epassi Service contract

You have the right to cancel the Epassi Service deployment and contract within fourteen (14) days after signing the contract by reporting this to Epassi customer service. Please note that you must also promptly inform your employer about the cancellation of your Epassi service.

I.13 Validity and termination of the contract

The agreement is valid until further notice. You can terminate the agreement to end immediately by sending a termination notice to Epassi by email to info@Epassi.fi. Please note that you must also promptly inform your employer about the termination of your Epassi service. Please note that merely deleting the Epassi application from your mobile device does not terminate the agreement or the use of the Epassi service. The user-specific identifier of the Epassi service must be specifically remembered to be removed when your mobile phone number is transferred to another person or you terminate the phone subscription and your phone number is released for third-party use.

Epassi has the right to terminate this agreement to end two (2) months after the termination. Epassi has the right to terminate the agreement immediately if you have materially breached these terms or use the Epassi service for illegal or inappropriate activities. Epassi will send a termination or cancellation notice as a message to your mobile device, email, or by publishing it in the application.

I.14 Applicable legislation, remedies outside the court and place of jurisdiction

This agreement is governed by Finnish law, excluding its conflict of law rules, regardless of the country from which the Epassi service is used.

You can submit a dispute related to the use of the targeted payment instrument in the Epassi service to the Consumer Disputes Board for resolution, see http://www.kuluttajariita.fi. You can also file a lawsuit in the district court of your domicile in Finland or the Helsinki District Court. If you do not have a domicile in Finland, the jurisdiction is the Helsinki District Court.

II. Epassi Wallet

In addition to the Terms of Use of the Epassi service presented above, the following special terms apply to the functionalities of the Epassi Wallet.

You can load money into the Epassi Wallet as an OwnMoney balance. With the OwnMoney balance, you can pay for products and services in the network of Epassi Service Providers, provided that the payment method and Service Provider's system allows the use of OwnMoney. If the payment method and the Service Provider's system allows the use of OwnMoney, you can also use the OwnMoney balance for payments of employee and fringe benefits where the employer-provided benefit balance is less than the price of the Service to be purchased (i.e., the employer-provided benefit balance alone is not sufficient for the purchase).

Paying with Other Balances in the Epassi Service

As an Epassi user, you can link the points and/or balances of an Epassi Partner (e.g., Finnair) loyalty membership to the Epassi Wallet. With the points and/or balances, you can pay for products and services in the network of Epassi Service Providers. When paying with points, the Epassi Wallet automatically converts the points into a euro amount for the execution of the payment order in the ratio defined by the Partner and Epassi.

The functionalities of the Epassi Wallet are only available as part of the Epassi service and always require the simultaneous acceptance of the terms of the Epassi service.

Epassi Clearing Oy has a payment institution license granted by the Financial Supervisory Authority. The Financial Supervisory Authority supervises the operations of Epassi Clearing Oy: Financial Supervisory Authority, Snellmaninkatu 6, P.O. Box 103, 00101 Helsinki (www.fiva.fi).

Additional definitions only concerning the Epassi Wallet

  • Customer means you, who have accepted the terms of use of Epassi and have activated the functionalities of the Epassi Wallet.
  • The Epassi Wallet may be used by persons over the age of 15 who have funds under their control in a bank account provided by a Finnish bank.
  • Wallet payment means a payment made to the Service Provider using the functionalities of the Epassi Wallet (such as OwnMoney balance or Partner service balance).
  • OwnMoney/OwnMoney balance means the monetary amount you have transferred from your bank account to the Epassi service.

II.1 Deployment

The agreement for the Epassi Wallet service is formed when you have accepted these Epassi terms of use and activate the functionalities of the Epassi Wallet for the first time.

You activate each functionality of the Epassi Wallet in the Epassi service by following the instructions for that functionality. Epassi and Epassi Clearing Oy reserve the unilateral right to change the content of each functionality or to suspend their provision at any chosen time.

The use of OwnMoney requires you to fulfill the identification obligations related to payment services (so-called KYC obligations).

The Epassi Wallet and the funds contained in it are only available as long as the user has a valid employment relationship with the current employer.

To use Wallet payments, you need:

  • a Finnish personal identification number
  • a smartphone (currently Android and iOS) or another mobile device with a phone subscription or an internet connection to use the web service
  • a mobile phone number
  • a Finnish bank account
  • a strong electronic identification tool
  • a valid email address
  • for certain Partner services, an agreement with the Partner for the use of the Partner's services
  • a valid Epassi account provided by employer

II.2 Preparing and performing the Wallet Payments

You can make Wallet payments with the Epassi mobile application, phone number, NFC tag, or in online and other stores via the Epassi web service or payment button, which have indicated that they accept Wallet payments.

With the Epassi Wallet, you can make payments at the locations of Service Providers cooperating with Epassi Clearing Oy. Before that, you must load funds into the Epassi Wallet as an OwnMoney balance. The minimum transfer amount is 20 euros, with a daily maximum of 1,000 euros and an annual maximum of 20,000 euros. Clearing reserves the right to limit the funds transferred to the application and to make changes to the minimum and maximum transfer amounts.

You can make payments up to the amount of funds or balances visible in the application.

You can also make payments with accumulated loyalty points or other approved payment methods from Epassi Clearing Oy’s Partners. The loaded balance or available Partner points are visible in your Epassi Wallet.

It is not possible to convert Partner loyalty points or balances into cash in advance and then transfer them out of the Wallet. Instead, they are used at the time of purchase for the corresponding value. Refunds for services paid with Partner points or balances are returned as equivalent Partner points or balances.

If you wish to stop using the Epassi Wallet, you can request the return of your OwnMoney balance to the same bank account from which it was loaded.

The Epassi Wallet cannot be used for other bank transfers or payments beyond those described above.

II.3 Payment transaction and balance information

In the Epassi web service and mobile application, you can view your current balances and all payments made with your credentials. OwnMoney loads to the Customer Fund Account are also visible in the web service.

II.4 Notification about an incorrect payment transaction and unauthorised payments

You must regularly check the made payments from the Epassi Service, Bank Account transactions or the Partner’s service.

If you have accidentally made an incorrect payment to a service provider, you must notify the service provider without delay and no later than 13 months from the date the transaction was charged from your bank account or through the Partner's service.

If a third party has made unauthorized transactions from your Epassi account, you must contact Epassi customer service, the service provider, or Epassi's Partner.

You will lose your right to receive compensation if you fail to submit the notification within a reasonable time.

You are responsible for unauthorised payments only if:

(A) You have handed over your mobile device with the downloaded Epassi app or Epassi Service as well as the required access IDs to an unauthorised party which makes it possible to make payments;

(B) you have lost the mobile device with the downloaded Epassi app and/or the access IDs, they have ended up in the possession of an unauthorised party or are used in an unauthorised manner due to you acting carelessly; or

(C) you have not submitted the notifications mentioned above in section I.3 concerning the loss of the mobile device or Epassi Service IDs or the notification to the Partner concerning the loss of the payment processing information, the payment instrument ending up in the possession of an unauthorised third party or other unauthorised use without undue delay after observing it or immediately after the unauthorised use should have been observed when you have received the information about the implemented payments.

In cases referred above in subsections A and B, you are responsible for unauthorised payments up to EUR 50. However, this limitations does not apply if you have acted intentionally or by gross negligence.

However, you are not responsible for unauthorised payments made using the functionalities after submitting the report of loss.

You are, nevertheless, fully responsible for the payments if you have intentionally submitted an incorrect notification or acted otherwise deceitfully.

II.5 MyMoney Balance refunds and service fees

If you wish to stop using the Epassi Wallet, you can request a refund of your OwnMoney balance to the same bank account from which it was loaded. Epassi charges a fee of five (5) euros per refund transaction. Refunds under five (5) euros are not processed.


 

Epassi-tjänst villkor

Användarvillkor för tjänsten Epassi

Gäller från och med 20.7.2025

Tjänsteleverantörer

Epassi Finland Oy, (FO-nummer 3220764-7), nedan även ”Epassi
Porkalagatan 22 A, 00180 Helsingfors
info@epassi.fi
www.epassi.fi

Epassi Clearing Oy, (FO-nummer 2872241-9), nedan även ”Epassi
Porkalagatan 22 A, 00180 Helsingfors
info@epassi.fi
www.epassi.fi

Definitioner

Med Tjänsteleverantör avses ett företag eller en sammanslutning som tillhandahåller sina tjänster i tjänsten Epassi utifrån ett avtal som aktören ingått med Epassi.

Med Epassi-betalning avses en betalning som gjorts med tjänsten Epassi eller Plånbok.

Med Tjänsten Epassi avses en mobil- och plattformtjänst för anskaffning och betalning av personalförmåner som Epassi Finland Oy tillhandahåller konsumenter (riktat betalningsinstrument) samt de funktionaliteteter som varje användare av Epassi Plånbok har möjlighet att aktivera som tillval.

Med Epassi Plånbok avses funktioner för mobil betalning och/eller betalningsförmedling i tjänsten Epassi som Epassi Clearing Oy och/eller dess Partner eller dessa aktörer tillsammans tillhandahåller konsumenter (allmänt betalningsinstrument). Tilläggsvillkoren för Epassi Plånbok presenteras i avsnitt II.

Med Tjänst avses en tjänst, nyttighet, förmån eller rabatt som en Tjänsteleverantör som ingått avtal med Epassi Finland Oy tillhandahåller i tjänsten Epassi. 

Med Partner avses en tredje part som med stöd av ett avtal samarbetar med Epassi Clearing Oy och vars tjänster eller egenskaper hos tjänster som denna part tillhandahåller är tillgängliga i Epassi Plånbok eller som annars deltar i leverans av Tjänster (så som Paytrail).

***

 

Epassi-tjänsten

Epassi-tjänsten är en digital tjänst där du kan använda de personalförmåner som din arbetsgivare tillhandahåller för att betala för produkter och tjänster från Tjänsteleverantörer, eller funktionerna i Epassi Wallet. Epassi-tjänsten, dess innehåll och Tjänster kan innehålla annonser från Epassi, Tjänsteleverantörer eller tredje parter. Tjänster från tredje part omfattas av tredje parts villkor.

Tjänsteleverantörer tillhandahåller information i Epassi-tjänsten om de produkter och tjänster de erbjuder, inklusive produktbeskrivningar och priser. Om användaren har några begränsningar relaterade till användningen av Tjänsteleverantörens produkter eller tjänster, måste användaren komma överens om dessa direkt med Tjänsteleverantören.

Genom Epassi-tjänsten kan användaren ingå ett avtalsförhållande med tredje parter, dvs. Tjänsteleverantörer och Partners. I sådana fall bildas ett självständigt avtalsförhållande mellan användaren och Tjänsteleverantören eller Partnern. Epassi uppmuntrar alla användare att granska villkoren innan de förbinder sig till dem.

I.1. Implementering

När du laddar ner Epassi-applikationen från appbutiken och accepterar användarvillkoren i applikationen eller loggar in på Epassis webbtjänst och accepterar användarvillkoren, bildas ett avtal mellan dig och Epassi för implementeringen av Epassi-tjänsten. För implementering skall Epassi skicka dig ett engångslösenord. Användningen av Epassi-tjänster kräver stark identifiering och inställning av en personlig PIN-kod.

Användningen av Epassi-tjänsten i professionella eller kommersiella aktiviteter är förbjuden.

Implementeringen av Epassi Wallet kräver ytterligare åtgärder från användaren (se avsnitt "II Epassi Wallet").

I.2. Epassi tjänstens tillgänglighet och tekniska förutsättningar

Epassi-tjänsten är tillgänglig via en mobilapplikation eller som en webbtjänst på https://services.epassi.fi. De olika användningsmetoderna för Epassi-tjänsten kan ha olika funktioner från varandra eller dess användningsmöjligheter kan vara begränsade i förhållande till en annan användningsmetod.

Användningen av Epassi-tjänsten kräver ett Epassi-konto, en smart enhet och ett kompatibelt operativsystem eller en dator och en fungerande internetanslutning. Epassi-kontot är i princip personligt, om inte annat avtalats. Du är ansvarig för driften, datasäkerheten och kompatibiliteten hos din enhet samt för att ordna internetanslutningen. Du måste se till att du använder den senaste möjliga versionen av Epassi-applikationen. Versionsuppdateringar publiceras i applikationsbutiken. Att inte utföra uppdateringar kan förhindra användningen av Epassi-tjänsten eller Tjänsterna.

Epassi garanterar inte att Epassi-tjänsten eller Tjänsterna är kontinuerligt tillgängliga. Epassi eller Tjänsteleverantören kan avbryta tillhandahållandet eller användningen av Tjänsten utan att meddela användaren i förväg eller enligt de separata villkoren för varje Tjänst. Epassi strävar efter att i förväg inom rimlig tid informera om kända avbrott i tjänsten och att schemalägga regelbundna avbrott och uppdateringar under tjänstens tysta användningstimmar. Epassi förbehåller sig full rätt att avbryta tillhandahållandet av Tjänsten under underhåll och andra sådana avbrott.

I.3 Kundens ansvar samt omsorgsfull användning

Du är ansvarig för att den användarinformation du tillhandahåller är korrekt och alltid uppdaterad. Din åtkomstkod, med vilken du loggar in på Epassi-tjänsten, är personlig. Åtkomstkoden får inte ges till andra individer. Användaren är ansvarig för all användning av sitt Epassi-konto relaterat till Epassi-tjänsten.

Om du misstänker att din enhet eller Epassi-kontoinformation har hamnat i händerna på en tredje part, måste du omedelbart rapportera detta till Epassis kundtjänst. Att enbart stänga telefonabonnemanget som tillhandahålls av operatören är inte tillräckligt för att förhindra användningen av Epassi-tjänsten och genomförandet av betalningstransaktioner.

Vid missbruk och/eller förlust är du ansvarig för användningen av Tjänsterna och de betalningar som görs i Tjänsterna tills du har gjort en förlustanmälan till Epassi och ditt Epassi-konto har blivit avstängt.

Epassi ansvarar aldrig för eventuella skador som orsakas en tredje part av ditt felaktiga förfarande.

I.4. Serviceavgifter och arvoden

Användningen av Epassi-tjänsten är kostnadsfri, men kräver datatransfer över nätverket.

Din operatör kan ta ut avgifter relaterade till mobil datatransfer. Du är ansvarig för kostnaderna för datatransfer eller andra telekommunikationstjänster som debiteras för användningen av Epassi-tjänsten och Tjänsterna. Eventuella avgifter eller kostnader relaterade till användningen av Tjänsterna som erbjuds i Epassi-tjänsten avtalas separat med Tjänsteleverantören eller Epassi vid tidpunkten för transaktionen.

Ytterligare villkor relaterade till användningen av Epassi Wallet finns i avsnitt "II Epassi Wallet".

I.5 Epassis rätt att stänga Epassi-tjänsten

Epassi har rätt att stänga Epassi-tjänsten och förhindra dess användning helt eller delvis om:

  • du har lämnat felaktig information vid registreringen eller senare;
  • du har blivit föremål för internationella sanktioner;
  • säkerheten för användningen av Epassi-tjänsten har äventyrats;
  • det finns anledning att misstänka att Epassi-tjänsten används olagligt eller bedrägligt;
  • det finns anledning att misstänka att din mobila enhet äventyrar säkerheten för Epassi-tjänsten;
  • du har använt Epassi-tjänsten på ett sätt som sannolikt äventyrar Epassis eller dess Tjänsteleverantörs rykte (t.ex. som en plattform för kommunikation som Epassi eller dess Tjänsteleverantör inte anser vara lämplig eller i enlighet med god sed); eller
  • Epassi behöver ändra Epassi-tjänsten eller dess villkor på ett sådant sätt att fortsatt användning enligt de nya villkoren eller funktionerna kräver ditt godkännande, och du har inte gett ditt godkännande.

Epassi kommer att meddela dig om stängningen och/eller begränsningen av Epassi-tjänsten via e-post till den adress du har angett eller genom ett meddelande publicerat i applikationen.

Internationella sanktioner avser sanktioner, ekonomiska sanktioner, export- eller importförbud, handelsblockader eller andra restriktiva åtgärder som införts, administrerats, godkänts eller verkställts av den finska staten, Förenta nationerna, Europeiska unionen, Amerikas förenta stater och Storbritannien eller deras behöriga myndigheter eller institutioner.

I.6 Tjänstefel och anvar för skador

Om du anser att det finns ett fel i Epassi-tjänsten har du de rättsmedel som finns tillgängliga enligt tillämplig lag. Epassi strävar i första hand efter att rätta till felet. Om du märker ett fel, vänligen kontakta Epassis kundtjänst.

Epassi garanterar inte att Tjänsten är felfri eller tillgänglig utan avbrott. Om vi orsakar skada genom att agera i strid med avtalet, kommer vi endast att ersätta direkt skada, om vi inte har orsakat skadan avsiktligt, genom grov vårdslöshet eller om inte annat föreskrivs av tvingande lag.

Epassi eller Clearing ansvarar inte för innehållet, villkoren, funktionaliteten, säkerheten eller användaravgifterna relaterade till de tjänster som erbjuds av Tjänsteleverantörerna eller Partnerna som ingår i Epassi-tjänsten eller andra tredje parts kredit- och/eller betalningsinstitut.

Epassi eller Clearing ansvarar inte för avbrott i Tjänsten eller skada som orsakas av force majeure eller andra liknande skäl som orimligt komplicerar Epassis verksamhet. En force majeure-händelse som påverkar Epassi eller dess underleverantör, Tjänsteleverantör eller Partner ger Epassi rätt att avbryta tillhandahållandet av Epassi-tjänsten i det drabbade området under händelsens varaktighet.

I.7 Ändring av avtalet, avtalsvillkoren och tjänstefunktionerna

Epassi utvecklar kontinuerligt Tjänsten, och Epassi har rätt att ändra dessa villkor, innehållet i Epassi-tjänsten och kraven som ställs på de enheter som är avsedda för användningen av Epassi-tjänsten. Epassi kommer att meddela dig om betydande ändringar antingen genom ett meddelande till din mobila enhet, e-post eller ett meddelande publicerat i applikationen. Ändringar som inte ökar dina skyldigheter eller minskar dina rättigheter träder i kraft omedelbart. Om en ändring ökar dina skyldigheter eller minskar dina rättigheter, träder ändringen i kraft tidigast en månad efter ändringsmeddelandet eller med ditt godkännande.

Avtalet fortsätter med det ändrade innehållet om du inte säger upp din Epassi-tjänst innan ändringen träder i kraft. Du har rätt att säga upp avtalet omedelbart som beskrivs i avsnitt I.13 fram till den tillkännagivna ikraftträdandedagen för ändringarna. Observera att du också omedelbart måste meddela din arbetsgivare om uppsägningen av din Epassi-tjänst.

I.8 Behandling av personuppgifter

Epassi behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning och som närmare beskrivs i integritetspolicyn.

Vänligen granska vår integritetspolicy: https://www.epassi.fi/privacy-policy

I.9 Immateriella rättigheter

Alla rättigheter relaterade till Epassi-tjänsten, Epassi Wallet och dess innehåll, inklusive äganderätt, upphovsrätt, patent, varumärken och alla andra immateriella rättigheter, tillhör Epassi och/eller Tjänsteleverantören och/eller Partnern och/eller en annan anmäld tredje part, om inte annat specifikt anges.

Du har en begränsad, icke-exklusiv, icke-överförbar och icke-underlicensierbar rätt att använda Tjänsten i den form den erbjuds dig vid varje given tidpunkt. Användningsrätten är begränsad enbart till de ändamål som beskrivs i dessa Användarvillkor, instruktionerna publicerade på Epassis webbplats (https://www.epassi.fi/fi/tyontekijalle) och tjänstebeskrivningarna.

I.10 Överföring av avtalet

Epassi har rätt att överlåta detta avtal och de rättigheter och skyldigheter som följer av det i sin helhet eller delvis till en utsedd part. Du har inte rätt att överlåta detta avtal till en tredje part.

I.11 Ångerrätt för Epassi-tjänsteavtalet

Du har rätt att ångra implementeringen av Epassi-tjänsten och ingåendet av avtalet inom 14 dagar från ingåendet av avtalet genom att meddela Epassis kundtjänst. Observera att du också omedelbart måste meddela din arbetsgivare om ångrandet av Epassi-tjänst.

I.13 Avtalets giltighet och uppsägning

Avtalet gäller tills vidare. Du kan säga upp avtalet att upphöra omedelbart genom att skicka en uppsägningsanmälan till Epassi via e-post till info@Epassi.fi. Observera att du också omedelbart måste meddela din arbetsgivare om uppsägningen av din Epassi-tjänst. Observera att enbart radering av Epassi-applikationen från din mobila enhet inte avslutar avtalet eller användningen av Epassi-tjänsten. Den användarspecifika identifieraren för Epassi-tjänsten måste särskilt kommas ihåg att tas bort när ditt mobiltelefonnummer överförs till en annan person eller du avslutar telefonabonnemanget och ditt telefonnummer frigörs för tredje parts användning.

Epassi har rätt att säga upp detta avtal att upphöra två (2) månader efter uppsägningen. Epassi har rätt att säga upp avtalet omedelbart om du väsentligt har brutit mot dessa villkor eller använder Epassi-tjänsten för olagliga eller olämpliga aktiviteter. Epassi skickar en uppsägnings- eller upphävningsanmälan som ett meddelande till din mobila enhet, e-post eller genom att publicera den i applikationen.

I.14 Tillämplig lagstiftning, rättelse utanför domstol och forum

På detta avtal tillämpas finsk lag, med undantag av dess bestämmelser om lagval, oavsett från vilket land Epassi-tjänsten används.

Du kan lämna in en tvist relaterad till användningen av det riktade betalningsinstrumentet i Epassi-tjänsten till Konsumenttvistenämnden för avgörande, se http://www.kuluttajariita.fi. Du kan också väcka talan vid tingsrätten i din hemort i Finland eller vid Helsingfors tingsrätt. Om du inte har hemvist i Finland är jurisdiktionen Helsingfors tingsrätt.

 

II. Epassi Plånbok

Utöver de användarvillkor för Epassi-tjänsten som presenteras ovan gäller följande särskilda villkor för funktionerna i Epassi Wallet.

Du kan ladda pengar till Epassi Wallet som ett MinaPengar-saldo. Med MinaPengar-saldot kan du betala för produkter och tjänster i nätverket av Epassi Tjänsteleverantörer, förutsatt att betalningssättet och Tjänsteleverantörens system tillåter användningen av MinaPengar. Om betalningssättet och Tjänsteleverantörens system tillåter användningen av MinaPengar kan du också använda MinaPengar-saldot för betalningar av personal- och förmånsförmåner där arbetsgivarens tillhandahållna förmånssaldo är mindre än priset på den tjänst som ska köpas (dvs. arbetsgivarens tillhandahållna förmånssaldo ensamt inte är tillräckligt för köpet).

Du kan ladda pengar på ditt konto och använda saldot som MinaPengar-saldo i tjänsten Epassi. Med MinaPengar-saldo kan du betala för produkter och tjänster i Epassis nätverk av Tjänsteleverantörer. MinaPengar-saldo kan också användas för betalning av personal- och naturaförmåner då försaldot som arbetsgivaren erbjuder är mindre än priset på den Tjänst som köps (dvs. när enbart försaldot som arbetsgivaren erbjuder inte räcker till för köpet). I ett sådant fall läggs differensen mellan försaldot och Tjänstens försäljningspris till betalningstransaktionen från MinaPengar-saldot. På kvittot på en betalningstransaktion ser Tjänsteleverantören en specifikation av Tjänstens försäljningspris, försaldot och MinaPengar.

Betalning med andra saldon i Epassi-tjänsten

Som Epassi-användare kan du länka poängen och/eller saldona för ett Epassi Partner (t.ex. Finnair) lojalitetsmedlemskap till Epassi Wallet. Med poängen och/eller saldona kan du betala för produkter och tjänster i nätverket av Epassi Tjänsteleverantörer. När du betalar med poäng konverterar Epassi Wallet automatiskt poängen till ett eurobelopp för genomförandet av betalningsordern i det förhållande som definieras av Partnern och Epassi.

Funktionerna i Epassi Wallet är endast tillgängliga som en del av Epassi-tjänsten och kräver alltid samtidig acceptans av villkoren för Epassi-tjänsten.
Epassi Clearing Oy har en betalningsinstitutionslicens som beviljats av Finansinspektionen. Finansinspektionen övervakar verksamheten hos Epassi Clearing Oy: Finansinspektionen, Snellmansgatan 6, PB 103, 00101 Helsingfors (www.fiva.fi).

Ytterligare definitioner som endast gäller Epassi Wallet

  • Med Kund avses dig, som har accepterat användarvillkoren för Epassi och har aktiverat funktionerna i Epassi Wallet. Epassi Wallet får användas av personer över 15 år som har medel under sin kontroll på ett bankkonto som tillhandahålls av en finsk bank.
  • Plånboksbetalning betyder en betalning som görs till Tjänsteleverantören med hjälp av funktionerna i Epassi Wallet (såsom MinaPengar-saldo eller Partnerns tjänstesaldo).
  • MinaPengar/MinaPengar-saldo betyder det penningbelopp du har överfört från ditt bankkonto till Epassi-tjänsten. 

II.1 Implementering

Avtalet för Epassi Wallet-tjänsten bildas när du har accepterat dessa Epassi användarvillkor och aktiverar funktionerna i Epassi Wallet för första gången.

Du aktiverar varje funktion i Epassi Wallet i Epassi-tjänsten genom att följa instruktionerna för den funktionen. Epassi och Epassi Clearing Oy förbehåller sig den ensidiga rätten att ändra innehållet i varje funktion eller att avbryta deras tillhandahållande vid en vald tidpunkt.

Användningen av MinaPengar kräver att du uppfyller identifieringsskyldigheterna relaterade till betaltjänster (så kallade KYC-skyldigheter).

Epassi Wallet och de medel som finns i den är endast tillgängliga så länge användaren har ett giltigt anställningsförhållande med den aktuella arbetsgivaren.

För att använda Plånboksbetalningar behöver du:

  • ett finskt personnummer
  • en smartphone (för närvarande Android och iOS) eller en annan mobil enhet med telefonabonnemang eller en internetanslutning för att använda webbtjänsten
  • ett mobiltelefonnummer
  • ett finskt bankkonto
  • ett starkt elektroniskt identifieringsverktyg
  • en giltig e-postadress
  • för vissa Partner-tjänster, ett avtal med Partnern för användning av Partnerns tjänster
  • ett giltigt Epassi konto som din arbetsgivare erbjuder

II.2 Initiera och utföra Plånbok-betalningar

Du kan göra Plånboksbetalningar med Epassi mobilapplikation, telefonnummer, NFC-tagg eller i online- och andra butiker via Epassi webbtjänst eller betalningsknapp, som har angett att de accepterar Plånboksbetalningar.

Med Epassi Wallet kan du göra betalningar på platserna för Tjänsteleverantörer som samarbetar med Epassi Clearing Oy. Innan dess måste du ladda medel till Epassi Wallet som ett MinaPengar-saldo. Den minsta överföringsbeloppet är 20 euro, med en daglig maxgräns på 1 000 euro och en årlig maxgräns på 20 000 euro. Clearing förbehåller sig rätten att begränsa de medel som överförs till applikationen och att göra ändringar i minimi- och maxgränserna för överföringar.

Du kan göra betalningar upp till det belopp av medel eller saldon som syns i applikationen.

Du kan också göra betalningar med ackumulerade lojalitetspoäng eller andra godkända betalningsmetoder från Epassi Clearing Oy:s Partners. Det laddade saldot eller de tillgängliga Partner-poängen syns i din Epassi Wallet.

Det är inte möjligt att konvertera Partner-lojalitetspoäng eller saldon till kontanter i förväg och sedan överföra dem ut ur Plånboken. Istället används de vid köptillfället för motsvarande värde. Återbetalningar för tjänster som betalats med Partner-poäng eller saldon återförs som motsvarande Partner-poäng eller saldon.

Om du vill sluta använda Epassi Wallet kan du begära att få tillbaka de medel du har överfört till Epassi Wallet till samma bankkonto som de laddades från.

Epassi Wallet kan inte användas för andra banköverföringar eller betalningar utöver de som beskrivs ovan.

II.3 Uppgifter om betalningstransaktioner och saldouppgifter

I Epassi webbtjänst och mobilapplikation kan du se dina aktuella saldon och alla betalningar som gjorts med dina inloggningsuppgifter. MinaPengar-laddningar till Kundmedelskonto syns också i webbtjänsten.

II.4 Anmäla felaktig betalningstransaktion och oberättigade betalningstransaktioner

Du ska regelbundet kontrollera de betalningar som du gjort i tjänsten Epassi, med kontotransaktionerna på Bankkontot eller i Partnerns tjänst.

Om du av misstag har gjort en felaktig betalning till en tjänsteleverantör, måste du meddela tjänsteleverantören utan dröjsmål och senast inom 13 månader från det att transaktionen debiterades från ditt bankkonto eller via Partnerns tjänst.


Om en tredje part obehörigen har genomfört transaktioner från ditt Epassi-konto, måste du kontakta Epassis kundtjänst, tjänsteleverantören eller Epassis Partner.

Du har inte rätt att få ersättning om du inte gör anmälan inom en skälig tid.

Du ansvarar för oberättigade betalningar endast om:

(A) Du överlåtit din mobilapparat och appen Epassi eller tjänsten Epassi som laddats på dem och de nödvändiga åtkomstkoderna för användningen av dem till personer som inte har rätt att använda dem, varvid det varit möjligt att göra betalningar; eller om

(B) Mobilutrustningen och den på utrustningen laddade appen Epassi och/eller de nödvändiga åtkomstkoderna kommit bort, kommit i obehöriga personers besittning eller använts oberättigat på grund av att du handlat vårdslöst; eller om

(C) Du inte har gjort de anmälningar som nämns i punkt I.3 om att mobilapparaten eller koderna till tjänsten Epassi kommit bort eller anmälan till Partner om att betalningsuppgifterna kommit bort, kommit i obehöriga personers besittning eller använts oberättigat utan dröjsmål efter att du upptäckt detta eller omedelbart efter att den oberättigade användningen borde ha upptäckts, när du fått information om genomförda betalningstransaktioner.

I de fall som avses i underpunkterna A och B ovan ansvarar du för oberättigade betalningar till högst 50 euro. Denna begränsning tillämpas dock inte om du handlat avsiktligen eller av grov vårdslöshet.

Du ansvarar dock inte för oberättigade betalningar till den del som funktionaliteterna använts efter att du gjort nämnda anmälningar om bortkommen utrustning eller bortkomna åtkomstkoder.

Du är dock alltid ansvarig till fullt belopp om du avsiktligen gjort felaktiga anmälningar eller på annat sätt handlat oärligt.

II.5 Returnering av MinaPengar-saldo samt serviceavgift

Om du vill sluta använda Epassi Wallet kan du begära att få tillbaka ditt MinaPengar-saldo till samma bankkonto som det laddades från. Epassi tar ut en avgift på fem (5) euro per återbetalningstransaktion. Återbetalningar under fem (5) euro behandlas inte.