Näin asetat tavoitteen treenaamiselle.

Kirjoittanut Niko Kangasmaa

Treenaatko säännöllisesti? Hienoa! Jos et vielä, mutta haluaisit aloittaa, niin aloita valitsemalla tavoite. Yhden tai useamman tavoitteen asettaminen voi olla tehokas työkalu säännöllisen harjoittelun aloittamiseen. Terveystavoitteen suurin etu on tunnistaa esteet ja apuvälineet, jotka vaikuttavat tavoitteesi saavuttamiseen tai siinä epäonnistumiseen. Jos tavoitteesi on laihduttaa viisi kiloa puolen vuoden sisällä, niin perhearjen hektisyys ja oman ajan vähyys voi olla este liikunnalle. Uintitreffien sopiminen kaverin kanssa tiistai- ja torstai-illoille voi taas olla arvokas apuväline – kyllä sitä aikaa järjestyy, kun olet sopinut menosta etukäteen.

Kun visualisoit tavoitteen saavuttamisen vaiheet, voit helposti ennakoida kaikki sudenkuopat ja kiusaukset. Kun valmistaudut ja valitset sopivat apuvälineet, tiedät heti mitä tehdä, kun kiusauksia ilmaantuu.

BLOG This is how you set workout goals HERO-1

 

Asenne on tärkein työkalusi.

Asenteesi terveyttä ja liikuntatavoitteitasi kohtaan määrää pitkälti sen, saavutatko tavoitteesi. Asettamasi tavoite on tärkeä työkalu, joka toimii ohjenuorana seuratessasi edistymistäsi. Jos et saavuta tavoitteitasi, se ei tarkoita epäonnistumista. Sen sijaan saavuttamaton tavoite voi tarjota mahdollisuuden analysoida tekemääsi työtä ja pohtia, mitä muutoksia sinun on tehtävä. Se voi myös kertoa siitä, että alkuperäinen tavoitteesi oli liian korkealla. Epäonnistumisen voi tarkemmin ajatellen nähdä välitavoitteen saavuttamisena, mistä on helppoa jatkaa pienillä muutoksilla eteenpäin.

Tavoitteet ovat tehokas apu positiivisen asenteen säilyttämisessä. Tutkimukset osoittavat, että tavoitteet auttavat sinua toimimaan oikein vaikeissa tilanteissa. Tavoitteet myös auttavat sinua ylläpitämään fokusta ja motivaatiota. Sinäkin olet varmasti tullut joskus töistä kotiin, kun olet liian väsynyt mennäksesi kuntosalille. Silloin on tärkeää, että sinulla on selkeä näkemys treenitavoitteestasi. Sinun täytyy myös muistuttaa itseäsi siitä, kuinka tavoitteesi saavuttaminen muuttaa elämääsi. Jos toimit niin kuin olet aina tehnyt, saat sitä, mitä sinulla on aina ollut.

 

Aseta henkilökohtaisia ​​tavoitteita.

Meille syötetään jatkuvasti vaatimuksia siitä, miltä meidän pitäisi näyttää, mikä vartalotyyppi on tällä hetkellä halutuin ja mikä uusi superfood on paras. Yksi varma tapa epäonnistua on asettaa persoonattomia ja kenties trendikkäitä tavoitteita, jotka eivät ole sinulle henkilökohtaisia.

Aloita trendien seuraamisen sijaan itsestäsi: mitä tarvitset tunteaksesi olosi paremmaksi? Miten tietty tavoite vie elämääsi parempaan suuntaan? Jos pystyt sanomaan, miksi saavutettu treenitavoite olisi sinulle hyväksi henkilökohtaisesti, olet asettanut toimivan tavoitteen.

 

Hyödynnä SMART-periaatetta.

Treenitavoitteiden asettamisessa tehdään useita tarpeettomia virheitä. Yleisin virhe on olla liian epämääräinen, eli tavoite ei ole tarpeeksi tarkka. Voit välttää epämääräisyyden hyödyntämällä SMART-periaatetta. SMART on lyhenne englannin kielen sanoista Specific, Measurable, Achievable, Relevant ja Time bound. Eli tarkka, mitattava, saavutettava, olennainen ja aikaan sidottu suomeksi.

Tarkan tavoitteen tulee olla selkeä ja helposti ymmärrettävä. Esimerkiksi parempi olo on aivan liian epämääräinen tavoite. Tarkoittaako se, että haluat lopettaa tupakoinnin? Liikkua enemmän? Vai jotain muuta? Ole tarkka kun mietit, mitä haluat saavuttaa.

Mitattava tavoite tarkoittaa, että voit seurata edistymistäsi lisäämällä tavoitteeseesi numeron. Paremman olon sijaan kannattaa sanoa, että aiot harrastaa liikuntaa kolme kertaa viikossa. Jos harjoittelet säännöllisesti, mutta treenaat samalla tavalla joka kerta, kehosi tottuu samankaltaisiin harjoituksiin eikä työskentele enää niin kovasti. Saavutatkin pian seuraavan portaan harjoitusmatkallasi. Siksi on sekä tärkeää että motivoivaa asettaa mitattavia tavoitteita ja mitata niitä!

Tavoitteesi tulee olla haastava, mutta saavutettava. Sinun tulee olla tietoinen rajoituksistasi ja siitä, kuinka paljon aikaa ja energiaa olet valmis sijoittamaan uuteen tavoitteeseen. Sen sijaan, että lupaisit itsellesi lopettaa tupakoinnin päivän aikana tai aloittaa harjoittelusi triathlonilla, ole ystävällinen ja optimistinen itsellesi.

Tavoitteesi tulee olla olennainen, jotta voit löytää pitkäkestoisen motivaation. Mikä on sinulle tärkeää ja miksi? Yritä olla huomioimatta sitä, mitä ympäristössäsi tapahtuu tai mikä on juuri nyt trendikästä. Mieti, mikä on sinun elämässäsi olennaista juuri nyt. Muotoile tavoitteesi sen ympärille.

Aikaan sidottu tavoite voi toimia stimuloivana voimana. Monet ihmiset ajattelevat, että on mukavaa työskennellä jonkin määräajan ehdoilla. Aikarajallinen tavoite voisi olla tupakoinnin lopettaminen kuuden kuukauden aikana tai veden juominen limsan sijaan arkipäivisin. Aikasidonnainen tavoite kertoo myös, että kyseessä on tietyn aikaa kestävä projekti. Sinun ei välttämättä tarvitse jatkaa projektiasi valitsemasi päättymisajan jälkeen. Kun olet saavuttanut SMART-tavoitteen, haluat ehkä asettaa uuden uuden tavoitteen viemään itsesi seuraavalle tasolle.

 

Vältä tyypilliset virheet tavoitteiden asettamisessa.

Nyt kun tiedät kuinka asetat konkreettisen tavoitteen, on tarkasteltava yleisimpiä virheitä. Mainitsimmekin, jo että epäselvät ja suurpiirteiset tavoitteet johtavat poikkeuksetta epäonnistumiseen. Epämääräiset lausunnot, kuten että haluan laihtua tai liikkua enemmän, ovat niin epämääräisiä, että niitä tuskin voi luokitella tavoitteiksi.

Toinen yleinen sudenkuoppa on asettaa treenitavoitteet sen mukaan, mikä sattuu olemaan trendikästä juuri nyt. Haluat ehkä ryhtyä vegaaniksi, koska kaikki muutkin tekevät. Tällainen ulkopuolelta tuleva motivaatio voi joskus toimia lyhyellä aikavälillä, mutta yleensä se menee pian ohi. Mistä ihmeestä löydät motivaation, jos tavoitteesi ei ole alun alkaenkaan henkilökohtainen?

Kolmas virhe, johon on helppo jäädä kiinni, on keskittyä pelkkään tulokseen. Mietit esimerkiksi miltä elämäsi näyttää sitten, kun olet laihtunut viisi kiloa. Liikkuessasi enemmän ja laihtuessasi onnistut luomaan terveellisempiä elämäntapoja. Harrastat ehkä kävelyä raikkaassa ilmassa, minkä ansiosta nukut paremmin. Mutta mitä sitten, jos laihdutkin vain neljä kiloa? Oletko epäonnistunut? Et missään nimessä. Muista, että joskus matka on tärkeämpi kuin määränpää.

Neljäs yleinen virhe on asettaa liian korkeita tavoitteita ja uskoa sokeasti niiden tavoittamiseen välittömästi, ilman takaiskuja. Yksi hyvä tapa on pilkkoa tavoite osiin asettamalla välitavoitteita ja juhlia niiden saavuttamista. Tutkimusten mukaan kärsimme keskimäärin 17 takaiskusta kahden vuoden aikana, kun opettelemme uutta tapaa. Hyväksy siis lipsahdukset jo etukäteen. Mieti jälkikäteen, mikä laukaisi huonon tapasi ja miten vältät saman virheen ensi kerralla.

 

Tärkeintä treenitavoitteille on henkilökohtaisuus.

Liikunta- ja/tai terveystavoitteen asettamisella on monia etuja. Tavoitteet luovat tyytyväisyyden ja itseluottamuksen tunteen sekä auttavat meitä keskittymään ja motivoitumaan. Saavutettu tavoite voi olla esimerkiksi tunne siitä, että käveleminen töistä kotiin on helpottunut, nukut paremmin tai energiatasosi on tasaisempi. Kyse on siitä, että saat uutta itseluottamusta jokapäiväiseen elämääsi.

Muista määritellä tavoite, joka on tarkka, mitattava, saavutettava, olennainen ja aikaan sidottu. Älä sano syöväsi enemmän hedelmiä, vaan että syöt kaksi hedelmää päivässä. Älä sano, että aiot liikkua enemmän, vaan sano käveleväsi 30 minuuttia viitenä päivänä viikossa. Muista myös asettaa matkaa helpottavia välitavoitteita ja hyväksyä takaiskut etukäteen. Tarkista kuitenkin ensin, että treenitavoite on sinulle henkilökohtaisesti tärkeä. Vain sinulle itsellesi tärkeä tavoite auttaa sinua luomaan pysyviä, terveellisempiä tapoja.

 

Hyödynnä liikuntaetua, kun asetat tavoitteita treenaamiselle.

Epassin liikuntaetu helpottaa liikuntaharrastuksen aloittamista. Liikuntaetu on työnantajasi osittain tai kokonaan kustantama palkanlisä. Liikuntaedulla harrastaminen on sinulle hieman edullisempaa, koska työnantajasi maksaa osan harrastusmaksuista.

 

KATSO LIIKUNTAEDUN KÄYTTÖPAIKAT

Aiheet:HyvinvointiLiikuntaetu

Jaa uutinen:

Aikaisemmat ePassi-uutiset: