Personalförmåner är en fantastisk tillgång. Tack vare Epassi är det både enklare och roligare att utnyttja dina förmåner. Du slipper krångla med kvitton, utlägg och checkar – allt det där tar vi hand om.
Det enda du behöver göra är att hitta de sakerna som får dig att må bra, vare sig det är att äta den bästa sushilunchen i stan, att få skratta på en teater eller en avkopplande och härlig massage för dina stela axlar. Välj det som passar dig bäst.
Har du fått ett meddelande från oss och din arbetsgivare att Epassi är aktiverat och redo att börja användas av dig?
Kom igång snabbt och enkelt -->
Ladda ner Epassi i din appbutik:
Epassi tar hand om alla dina personalförmåner. Säg hejdå till en plånbok full med kort, mynt och lunchkuponger – allt det där tar vi hand om.
Epassi Flex kopplar 2–4 förmåner tillsammans i en budget - läs mer här.
Lunchförmånen är en fantastisk vardagslyx. En härlig lunch med kollegor ger dig energi och ger dig en nödvändig paus från arbete. Du kan använda din lunchförmån när som helst, varje dag.
Lunchförmånen sparar också pengar. Din arbetsgivare kan erbjuda dig Epassi Lunch som en löneförmån eller som löneavdrag där skattevärdet (75%) dras av från din lön.
Sportförmånen är bra för dig på flera sätt. Du kan använda den för att betala ett gymmedlemskap, inträde till simhall eller en tennisbana. Lika smidigt fungerar det att betala medlemskap i sportklubbar eller eventavgifter.
Förmånen för sport sträcker sig till 400 euro per år och anställd.
Du kan använda kulturförmånen för att betala musemskort, en festivalbiljett eller en keramikkurs. På samma sätt fungerar det att köpa en biobiljett eller en entré till Escape room. Epassi Kultur kan också användas till biljettförsäljningar och i R-kioski-butiker.
Förmånen för kultur sträcker sig till 400 euro per år och anställd.
Du kan använda förmånen till ett brett utbud av olika välmåendetjänster utanför företagshälsovården, som exempelvis massage, medicinska undersökningar eller tandläkarkonsultationer.
Epassi Välmående innefattar även tjänster som sjukgymnastik eller osteopati. Tjänster relaterade till estetik kan inte betalas med förmånen.
Med pendelförmånen tjänar du bekvämt in dina dagliga resor till jobbet. Du kan betala för lokala resekort, tåg-, buss- och säsongsbiljetter i alla R-Kiosker, Stockmann och HSL:s betjäningspunkter (Itis, Pasila och Railway Square).
Din arbetsgivare kan skräddarsy förmånen efter dina önskemål och kan erbjudas som antingen löneförmån eller löneavdrag.
Betala med Epassiappen och visa upp ditt kvitto i kassan.
När betalningen är genomförd är kvittot giltigt i 15 minuter, vänta därför med att betala tills att du är framme i kassan.
Du kan använda Epassi för att betala lunch, sport, kultur och pendling.
Om appbetalningar inte accepteras (R-kioski är ett exempel) - kontrollerar personen i kassan din legitimation och debiterar summan med ditt telefonnummer i Epassis onlinetjänst.
Betalning online kan göras på två tillvägagångsätt, antingen via
1) Epassi-betalningsknapp som finns i över 200 webbshoppar (inklusive Finnkino och många andra.) I kassan väljer du Epassi som betalningsmetod, du omdirigeras automatiskt till Epassis onlinetjänst där du bekräftar betalningen med dina uppgifter. Därefter omdirigeras du tillbaka till aktuell webbshop.
2) Eller via Epassis onlinetjänst. Logga in på ditt Epassi-konto i webbläsaren, välj "Onlinebetalningar" och gör betalningen. Därefter får du ett kvitto som du kan visa i kassan.
MinaPengar är dina egna pengar som laddas upp till ditt Epassi-konto och som kan användas när det behövs. Det är ett enkelt och flexibelt sätt att betala med eftersom inga andra betalningsmetoder krävs.
MinaPengar är särskilt användbart när summan är större än förmånsvärdet. Med Epassi-appen kan du betala hela summan på en gång. Kvittot visar även hur summan har delats mellan förmånsbalansen och MinaPengar.
MinaPengar kan användas för betalningar via app, betalningsknapp och onlinebetalningar.
Sök bland alla Epassi-leverantörer i appen eller via vår smidiga sökfunktion.
(Kartan fungerar bäst på stora skärmar - för mobil rekommenderar vi att använda appen).
Vet du ett ställe som ännu inte är anslutna till Epassi?
Föreslå en leverantör till oss så tar vi kontakt med dem.
Hittar du inte vad du söker?
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna samt tar kontakt oss.
Enligt EU: s penningtvättslag måste vi som företag känna våra användare tillräckligt bra. Det betyder att vi kommer att begära liknande information från dig som till exempel din bank gör.
Dubbelkolla med din arbetsgivare att din information har lagts till i Epassi. När du loggar in för första gången är ditt användarnamn ditt telefonnummer och skrivs in utan mellanslag eller bindestreck (dvs. 0401234567). Alternativt kan din arbetsgivare ha registrerat endast din jobb epostadress.
Du kommer att få ett engångslösenord som SMS till din telefon eller per epost (Beroende på om du fyllt i ditt telefonnumer eller epostadress.)
Som anställd behöver du inte ett lösenord till Epassi applikationen eller webbtjänsten. Fyll i ditt telefonnumer eller epostadress vid inloggning, du kommer att få ett SMS eller epost (beroende på vilket du fyllt i) som innehåller ett engångslösenord som du skall använda för att logga in.
Ta kontakt med din arbetsgivare. Det är arbetsgivaren som registrerar sina anställda i deras Epassi-konto.
När arbetsgivaren aktiverat ditt konto så får du en notifikation. Ditt användarnamn och lösenord skickas till dig via e-post.
Om ditt namn eller telefonnummer har ändrats, vänligen kontakta din arbetsgivare.
Din arbetsgivare definierar vilka förmåner som är erbjuds till dig samt hur länge de kan användas. Det vanligaste är att förmånerna är giltiga till årets sista dag, men det kan skilja, så kontrollera därför med din arbetsgivare vad som gäller för dina förmåner. När en förmån gått ut är det inte längre möjligt att nyttja den.
Logga in på Epassis onlinetjänst för att se aktuellt utgångsdatum för dina förmåner. Du ser utgångsdatum när du klickar på respektive förmånsikon.
När ditt anställningsavtal tar slut, bestämmer din arbetsgivare vad som händer med dina förmåner. Vanligast är att dina förmåner slutar att gälla när avtalet gått ut. För mer information, vänligen kontakta dina arbetsgivare.
Du kan redigera ditt telefonnummer samt din epostadress i Epassi-appen via fliken Användare, samt via Epassi-portalen via Användarinformation.
Efternamnet kan du ändra själv i Epassi-portalen via Användarinformation rubriken. Om ditt förnamn har ändrats kontakta info@epassi.fi per epost.
Ett nummer kan endast bli kopplat till ett Eppasi-konto. Din tidigare arbetsgivare måste därför radera ditt konto före du kan börja använda Epassi via din nya arbetsgivare. Vänligen kontakta din tidigare arbetsgivare och be om att din information raderas från deras Epassi-konto. När detta är gjort kan din nya arbetsgivare skapa ett nytt konto åt dig.
Din arbetsgivare hanterar ditt konto och kan därför ta bort din åtkomst till kontot. Vänligen kontakta din arbetsgivare för mer information.
Absolut! Exempelvis tar inte vissa sportklubbar emot kontantbetalning. Istället kan du betala via Epassis onlinetjänst.
Du kan föreslå nya leverantörer för Epassi här. Vi kontaktar och presenterar sedan Epassi för de leverantörer som våra kunder föreslår.
Om du blivit erbjuden kulturförmånen via din arbetsgivare så kan du betala med Eppasi på Finnkino-biografer. Hitta din biograf i Epassi-appen, betala för dina biljetter och visa dem i kassan. Med Epassi kan du även betala för en säsongsbiljett.
Om din arbetsgivare erbjuder dig pendlingsförmånen så kan du fylla på ditt resekort med Epassi på R-Kiosker och HSL:s betjäningspunkter. I kassan så meddelar du att betalningen ska ske med Epassi. Därefter får du visa legitimation för att genomföra betalningen.
Tyvärr kan inte massage betalas med sportförmånen, eftersom det inte kan betraktas som en fysisk träning.
Ja, du kan till exempel betala skiduthyrning med Epassi-sportförmån. Använd sökfunktionen för att hitta leverantörer.
Flex är din personliga budget. Du kan fördela budgeten fritt mellan de förmåner du blivit erbjuden av din arbetsgivare, till exempel sport-, kultur- och pendlingsfömånen. Betalning med Flex fungerar på samma sätt som de andra Epassi-förmånerna. Du kan kontrollera ditt Flex-saldo i appen. Om din arbetsgivare begär att du betala egen andel för att använda Flex behöver du fylla på med MinaPengar i ditt Epassi-konto för att dina Flex-förmåner ska bli tillgängliga.
Observera: Om du har 400 € tillgängligt i ditt Flex-saldo så ser du den maximala skattefria summan för varje förmånstyp i Epassi-appen. Det vill säga 400 € för sport, 400 € för kultur och 300 € för pendling. Trots detta så är din Flex-saldo inte mer än 400 € enligt din arbetsgivares beslut (inte 400 € + 400 + 300 € = 1100 €). När du använder förmånerna blir Flex-saldot mindre. På samma sätt uppdateras de förmånsspecifika saldona tillsammans med varje betalning.
Enligt skattelagstiftning så kan man betala med ePassi Välmående sjukvårdsavgifter som är utanför företagshälsovården som till exempel: sport massage, klassisk massage, specialistsjukvård, medicinska fotbehandlinga , samt fysioterapi och tandvård med remiss/meddelande från arbetsgivaren.
Till förmånen räknas inte spa-behandlingar som till exempel Hot Stone-massage, torrkoppning, ledkorrigering, zonterapi eller indisk huvudmassage. Inga skönhetsbehandlingar, frisörtjänster, livsstilsrådgivning eller livsstilscoaching, utrustnings behandlingar samt inga produkter.
Det är enkelt att betala med Epassi. Du kan betala i appen, med ditt telefonnummer eller via onlinetjänsten. Observera att samtliga betalningsmetoder inte är tillgängliga hos alla leverantörer. Sök efter leverantör och ta kontakt för mer information.
Betala i appen
I appen syns aktuellt saldo för dina förmåner. När du vill betala letar du efter rätt leverantör i leverantörssökningen. Ange sedan det belopp som ska betalas eller välj produkt. Acceptera betalningen och visa kvittot på din telefonskärm i kassan. Observera att kvittot endast är giltigt i 15 minuter från att betalningen är genomförd.
Betala med telefonnummer
Vissa leverantörer accepterar betalning med telefonnummer. Berätta i kassan att du vill använda ditt telefonnummer som betalningsmetod. Visa din legitimation, ange ditt telefonnummer och berätta summan du vill betala med Epassi. Kvitto får du sedan i Epassi-appen - eller som ett SMS om du inte har appen.
Betala online
Vissa leverantörer (exempelvis sportklubbar) kan inte ta emot kontantbetalning. Istället får du en faktura som du kan betala via Epassis onlinetjänst. Logga in på ditt konto och klicka på “onlinebetalningar” i sidomenyn. Skriv in leverantörens namn och den information som efterfrågas. Klicka därefter på betalknappen. Betalningen debiteras direkt från ditt Epassi-saldo eller OmaRaha-saldo, beroende på vad du väljer att betala med. Kvittot skickas till din e-post. Skicka eller visa det för leverantören vid behov.
Flex-saldot hänvisar till din personliga Epassi Flex-budget som vissa arbetsgivare erbjuder sina anställda. Flex binder de olika förmånstyperna till en budget som du sedan kan använda som du vill. Det kan alltså både betala en konsertbiljett och en massage med den. Du kan också använda hela budgeten till en förmån så länge det inter överstiger skattetaket.
Din arbetsgivare har valt Flex för minst två av följande förmåner: sport & kultur, välmående och pendling. 2
Du kan övervaka din Flex-budget i Epassi-appen. Observera om du har 400 € som Flex-budget, ser du det högsta skattefria beloppet vid varje förmånssaldo som valts för din Flex. Om du exempelvis ser 400 € för sport, 400 € för kultur och 300 € för pendlingen så är din totala Flex-budget € 400 och inte € 400 + € 400 + € 300 = € 1 100. När du använder dina förmåner minskar den totala Flex-budgeten. Förmånsspecifika saldon uppdateras också tillsammans med varje betalning.
Kvittot är endast giltigt i 15 minuter. Gör därför betalningen på plats. Efter genomförd betalning visa kvittot i kassan. Om kvittot löpt ut har leverantören inte någon skyldighet att acceptera betalningen.
Enligt skatteanvisningarna får din lunch kosta som minst 7,15 € och högst 11,30 €. Din arbetsgivare kan ha definierat en annan summa för din lunchförmån, dock inom 7,15 - 11,30 €. Kostar måltiden mer eller mindre kan du betala helt eller delvis med ditt OmaRaha-saldot. MinaPengar är dina personliga pengar som du kan fylla på i Epassi-appen med en överföring från ditt bankkonto.
Om din arbetsgivare har satt den dagliga gränsen för lunchförmånen till10 €, men din lunch kostar 12 €, kan du enkelt med en transaktion betala skillnaden i Epassi-appen. 10 € debiteras från din lunchbalans och 2 € från ditt MinaPengar -saldo.
När du betalar summan som överstiger din dagliga lunchgräns med MinaPengar, finns det ingen övre gräns för måltidspriset. Vill du, så kan du betala för en tre-rätters middag med Epassi. Om summan är mindre än 7, 15 € kan den betalas helt med MinaPengar . Läs mer om MinaPengar här.
Det kan bero på att det krävs att du betalar en egen andel. Du måste först fylla på ditt MinaPengar -saldo i appen. Därefter blir lunchförmånen tillgänglig.
Om din arbetsgivare beslutat att du måste betala en egen andel för din lunchförmån behöver du fylla på med MinaPengar i Epassi-appen. När du gjort det så kommer ditt lunchsaldo baserat på antal arbetsdagar för den aktuella månaden bli tillgängligt.
Förmånen består av den lunchförmån som din arbetsgivare försett dig med samt den andelen som du betalar själv. I appen ser du ditt aktuella lunchsaldo.
Observera att ditt MinaPengar -saldo kan vara större än det tillgängliga lunchsaldot. Fyller du på ditt konto med mer MinaPengar än de månatliga självriskerna kräver, får du inte nästa månads lunchförmån förens den första dagen i månaden.
Avslutningsvis: MinaPengar måste fyllas på för att din lunchförmån ska vara tillgänglig. Du kan fylla på MinaPengar när du vill. Läs mer om MinaPengar här.
Om du har betalat till fel leverantör eller om det skett dubbelbetalning, vänligen kontakta den leverantör som det berör. Om du får kontakt med leverantören inom en timme kan de dra tillbaka betalningen på egen hand. I andra fall måste leverantören skicka ett e-postmeddelande till Epassi (info@epassi.fi) och be om att betalningen ska annulleras. E-postmeddelandet ska innehålla personens namn, summan och betalningsdatum- och tid.
Epassi kan inte göra återbetalningar utan leverantörens samtycke.
MinaPengar är dina egna pengar som laddas upp till ditt Epassi-konto från din bank. MinaPengar kan användas när det betalbara beloppet överstiger förmånsvärdet. Det är ett enkelt och flexibelt sätt att betala med eftersom inga andra betalningsmetoder krävs.
Om du exempelvis köper en lunch för 12 € så täcker lunchförmånen 10,90 € (den maximala summan definierad av Skatteförvaltningen). Skillnaden, 1,10 €, kan betalas med MinaPengar.
Du kan också använda MinaPengar för att täcka eventuell egen andel för förmånerna.
MinaPengar fungerar på alla ställen där mobilbetalningar accepteras. Du kan betala med det när du vill, utan begränsningar för beloppet.
Det enklaste sättet att fylla på med MinaPengar är via Epassi-appen. Det är också möjligt att fylla på via Epassis onlinetjänst. Lägsta beloppet är 20 €.
När du fyller på ditt MinaPengar -saldo i appen, dirigeras du till din personliga banktjänst, där du accepterar överföringen. När det är gjort kommer den överförda summan synas och bli tillgänglig i appen.
Nej det kommer det inte. MinaPengar sparas och överförs till nästa år.
Om du vill föra tillbaka pengar till ditt bankkonto så behöver du logga in på ditt Epassi-konto och följa instruktionerna som du hittar under MinaPengar -ikonen. Överföringen kommer att finnas tillgänglig på ditt bankkonto inom fem dagar. Serviceavgift på 5 € kommer att debiteras från summan.
Om ditt Epassi-konto har stängts av kan du skicka en returförfrågan till omaraha@epassi.fi. I e-postmeddelandet nämner du arbetsgivares namn, ditt telefonnummer och din bankkontoinformation. Förfrågningarna kommer att hanteras inom en vecka. Pengarna returneras till ditt bankkonto inom 1–3 dagar.
Työmatkaetua voidaan ladata henkilökohtaiselle HSL-kortille:
• R-kioskeissa
• HSL:n palvelupisteissä (Rautatientori, Itäkeskus ja Pasila)
• K-Citymarketeissa
• Yhteispalvelupisteissä (Espoon keskus, Tapiola, Leppävaara ja Matinkylä)
• R-kioskeissa
• Fölin palvelupisteessä (Forum)
• Skanssin Monitorissa
• Naantalin asiointipisteessä
• Raision kirjastossa
• Stockmannin tavaratalossa.
Ladataan henkilökohtaiselle Waltti-matkakortille kautena tai arvona
• R-kioskeissa
• Palvelupisteissä (Kuopio Info, Valtuustotalo ja Sokos)
Ladataan henkilökohtaiselle Waltti-matkakortille kautena tai arvona
• Linkki-palvelupiste Forumissa
• R-kioskeissa
• Paikalliset palvelupisteet
• R-kioskit
Jos käytössäsi ei ole älypuhelinta, ja käyttöpaikka hyväksyy tekstiviestimaksun, toimi näin:
1. Kirjoita tekstiviestiin toimipaikan tunnus, välilyönti sekä maksettava summa, esimerkiksi ”39097 9,80”. Toimipaikan viisinumeroinen käyttäjätunnus löytyy kassalta.
2. Lähetä tekstiviesti numeroon 050 902 3456.
3. Näytä paluuviestinä saamasi maksukuitti kassalle.
Huom! Muista varmistaa ennen viestin lähetystä, että käyttöpaikka vastaanottaa tekstiviestimaksuja.
Jos työnantajasi on antanut käyttöösi ePassi Flexin, voit käyttää siihen ladatun summan eri etutyyppien välillä.
Flexissä on mukana vähintään 2 seuraavista: Liikunta ja Kulttuuri, Hyvinvointi tai Työmatka.
Esimerkki 500 euron Flex-saldosta ilman omavastuuosuutta
Flex | 500 € | Yhteensä eri etuihin käytettävissä oleva summa. |
Liikunta ja Kulttuuri | 400 € | Voit käyttää enintään 400 euroa Liikuntaan ja Kulttuuriin, 100 euroa muuhun. |
Hyvinvointi | 500 € | Voit käyttää enintään 500 euroa Hyvinvointiin, 100 euroa muuhun. |
Työmatka | 300 € | Voit käyttä enintään 300 euroa Työmatkaan, 200 euroa muuhun. |
ePassi Flex is the most flexible wellbeing budget for your employees.
It adds freedom of choice for your employees - they'll be able to choose the exact services that benefit their personal wellbeing the most. When one of your employees chooses to go hard at the gym, another one chooses to enjoy a recovering massage.
We strongly advice combining benefits to one ePassi Flex budget for all companies over 20 employees. Just decide on the amount and the benefits included - we'll handle the rest and our system makes sure, that the maximum allowed tax-free sums during a calendar year won't be exceeded.
Telefon: 0200 69000
E-post: info@epassi.fi
Mån - Fre kl. 08:00 – 16:00
1,75 € + inkl/mcc