6 talvista ideaa ulkoliikuntaan liikuntaedulla.

Kirjoittanut Niko Kangasmaa

Tiesitkö, että murtomaahiihtäjillä on 50 % pienempi riski sairastua masennuksen talvikuukausina? Syynä on luultavasti aktiivinen elämäntapa, suurempi ulkoilun määrä ja sosiaalinen yhteisö. Voimme vain spekuloida päteekö tämä muuhunkin talviliikuntaan, mutta raikkaan talvisään hyödyntäminen tekee varmasti pelkkää hyvää mielialallemme. Kokosimme 6 talvista ideaa ulkoliikuntalajeista, joihin voit hyödyntää liikuntaetuasi tänä talvena.

BLOG 6 tips for winter sports with sport benefit hero

Hiihto.

Auringossa kimaltelevaa lunta ja suksien alla narskuvia latuja auringonpaisteessa silmänkantamattomiin - se on murtomaahiihtoa parhaimmillaan! Hiihto on Suomessa koko kansan kestosuosikki. Se on myös erinomaista ulkoliikuntaa, sillä murtomaahiihto harjoittaa koko vartaloasi monipuolisesti.

Hiihtämisestä on helppo tehdä eri tasoista kuntoilua. Voit edetä rauhallista kävelyvauhtia tai ripeämmin niin, että hengästyt kuten juostessakin. Jos olet lapsena hiihtänyt, niin perinteisen murtomaahiihdon tekniikka on toivottavasti vielä muistissasi. Aloittelijalle paras tapa opetella hiihtoa on ilmoittautua hiihtokouluun tai palkata henkilökohtainen hiihtovalmentaja. Sitten pitää vain ottaa sukset, mennä ulos ja nauttia talvihankien päällä liukumisesta.

Valtaosa murtomaahiihtoon sopivista laduista on Suomessa käytettävissä ilmaiseksi. Liikuntaseteleitä voit kuitenkin hyödyntää hiihtokoulun tai -kurssin osallistumismaksuun (vain itsellesi, ei esim. lasten maksuja). Voit myös maksaa monien hiihtotapahtumien ilmoittautumismaksuja liikuntaedulla, sekä pidentää hiihtokautta maksamalla hiihtohallien pääsymaksuja. 
 
KATSO EPASSIN HIIHTOPAIKAT

 

Laskettelu.

Kaipaatko enemmän vauhtia ja jännitystä kuin mitä murtomaahiihto pystyy tarjoamaan? Laskettelu tai lumilautailu saattaa olla sinun juttusi, ja ne ovatkin Suomessa suosituinta tekemistä hiihtolomilla. Laskettelu harjoittaa tehokkaasti tasapainoa ja koordinaatiota sekä lihaskuntoa. Lajille olennaiset nopeat käännökset ja jarrutukset ovat lihaksille, luille ja nivelille oikein hyödyllisiä. Laskettelu voi myös kohottaa mielialaa ja helpottaa masennusta kuten mikä tahansa ulkoliikunta. Aloittelevan laskettelijan kannattaa tutustua rinnesääntöihin, jotta lajin harrastaminen on kaikille mahdollisimman turvallista.
 
Liikuntaedulla pääset kokeilemaan laskettelua Suomen lukuisissa hiihtokeskuksissa joko itseksesi tai ohjatusti. Voit maksaa liikuntaseteleilläsi hiihtokeskuksessa myytävän hissilipun, joka oikeuttaa hiihtohissien käyttämisen – eli ylös rinteille nousemiseen – esimerkiksi yhden päivän ajaksi. Jos sinulta ei löydy laskettelusuksia, -monoja ja muita varusteita, voit vuokrata ne hissilipun oston yhteydessä. Aloittelevan laskettelijan kannattaa harkita lajiin tutustumista varaamalla itselleen paikka laskettelukoulusta tai palkkaamalla henkilökohtainen lasketteluopettaja. Laskettelukoulun ja yksityisopettajan maksut voit maksaa liikuntaedulla, kunhan maksat ne vain itsellesi.
 
KATSO EPASSIN LASKETTELUPAIKAT

 

(Retki)luistelu.

Luistelun ystäville on tarjolla monia hyvin hoidettuja jääkenttiä, luonnon jääratoja sekä mahdollisuuksia luistella jäähallien yleisöluisteluissa. Näiden mahdollisuuksien hyödyntäminen on yleensä ilmaisia, eikä sinun tarvitse käyttää liikuntaetuasi. Liikuntaedulla voit vuokrata luistimet, jos yleisöluistelun järjestäjä tarjoaa vuokrauspalvelua. Ja jos haluat oppia luistelemaan aikuisena tai kehittää luistelutekniikkaasi, voit maksaa liikuntaseteleillä luistelukurssin tai henkilökohtaisen valmennuksen.
 
Retkiluistelu on fantastinen talvikokemus. Retkiluistelussa käytetään retkiluistimia, jotka näyttävät hiihtomonojen ja luistinten yhdistelmältä. Retkiluistelun voi monena vuonna aloittaa jo melko aikaisin, koska monet pienemmät järvet jäätyvät loppusyksystä. Retkiluistimilla on helppoa liikkua lyhyitä matkoja maastossa, koska niiden terät voi irrottaa. Jos lähialueeltasi löytyy useita järviä, voit aloittaa retken yhden järven jäällä, irrottaa terät ja kävellä seuraavalle järvelle ja nauttia laajemmista maisemista.
 
Retkiluistinten käyttämisen oppiminen ei ole kovin vaikeaa. Liikuntaseteleillä voit vuokrata retkiluistimet tai osallistua kurssille, jolla opit oikean retkiluistelutekniikan. Kursseilla käydään läpi myös tärkeitä turvallisuusasioita, kuten mitä tehdä, jos sinä tai joku seuralaisista putoaa jäihin. Älä koskaan luistele avojäillä yksin. Ota aina mukaan varusteet kuten jäänaskalit, pelastusköysi, vedenpitävä kotelo puhelimelle, kypärä sekä mielellään myös suojat ja kellunta-apuvälineenä toimiva reppu.
 
KATSO EPASSIN LUISTELUPAIKAT

 

(Maasto)pyöräily.

Pyöräily on kaikenlaisille liikkujille sopivaa kuntoliikuntaa. Se kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä, alaraajojen lihaskuntoa ja nivelten liikkuvuutta sekä haastaa tasapainoa ja koordinaatiota. Pyöräily kuormittaa niveliä vain vähän, joten se sopii erityisen hyvin ylipainoisille ja polvivaivaisille. Rasitusta on helppo säätää oman kunnon mukaan, minkä ansiosta pyörällä voi kuntoilla verkkaisesti tai vauhdikkaasti - ja aloittelijat pääsevät liikkeelle täsmälleen oman kuntonsa mukaisella vauhdilla.
 
Talvella pyöräily voi olla ajoittain haastavaa suuren lumen määrän takia. Sen voi kuitenkin ottaa hauskana haasteena ja lähteä nauttimaan luonnosta maastopyörällä. Jos sinulta ei löydy sopivaa maastopyörää, voit vuokrata sellaisen liikuntaedullasi muutamaksi tunniksi. Halutessasi voit myös vuokrata sähköavusteisen maastopyörän, jolloin luontopoluista voi nauttia hieman kevyemmin. Huomaathan, että liikuntaedulla ei voi vuokrata (sähkö)pyörää muutamaksi päiväksi kotioloihin.
 
KATSO EPASSIN PYÖRÄILYPAIKAT

 

Avantouinti.

Avantouinnista on tullut suuri terveystrendi viime vuosina. Toisin kuin yleisesti luullaan, sitä ei ole tarkoitettu vain rohkeille tai lämminverisille. Tietenkin itse kastautuminen vaatii hieman päättäväisyyttä, koska ensireaktiosi jäiseen veteen astuessa on järkyttävä kylmyys. Avantouinti on todellinen mielialan tehostaja, joka vapauttaa endorfiineja, alentaa verenpainetta sekä tekee sinusta virkeämmän ja lämpimämmän. Jos sinulla on korkea verenpaine tai sydänongelmia, keskustele lääkärisi kanssa ennen avantouinnin kokeilemista.
 
Turvallisin tapa kokeilla avantouintia on etsiä avantouintiseura tai muu taho, joka ylläpitää itse avannon lisäksi avantouintiin sopivia pukutiloja ja saunaa. Yksi avantouintikerta maksaa yleensä noin 5-10 euroa. Liikuntaedulla voit maksaa avantouinnin pääsymaksun. Jos haluat tehdä itse avannon, muista ottaa joku mukaasi (vaikka hän pysyisikin kuivalla maalla). Pue päällesi uima-asu ja uimakengät tai villasukat, hattu sekä hanskat jos haluat. Puettuasi älä panikoi tulevan kylmyyden takia, vaan valmistaudu siihen. Kävele veteen hitaasti mutta varmasti, ja keskity hengittämään syvään.
 
KATSO EPASSIN AVANTOUINTIPAIKAT

 

Ratsastus.

Ratsastusta voi harrastaa kentällä, maastossa, maneesissa, radalla ja monella muulla tavalla. Ratsastaessa voidaan harjoittaa niin teknisiä taitoja kuin fysiikkaakin (sekä ratsastajan että hevosen). Ratsastus voi olla myös rentoutumista luonnossa, elämyksiä vaelluksilla, haasteita esteillä jne.
 
Ratsastusharrastuksella on yleensä positiivisia terveysvaikutuksia ihmisen fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Myös sosiaalinen kanssakäyminen muiden alan harrastajien kanssa on useimmiten vilkasta. Ratsastus vie ajatukset pois muista kiireistä, sillä hevosen kanssa työskentely vaatii aina äärimmäistä huolellisuutta ja keskittymistä. Kehonhallinnan kannalta haasteena on “liikkuva” alusta (hevonen), jonka toiminta ei ole yhtä yksiselitteistä kuin esim. kuntosalilaitteiden. Ratsastus onkin yksi harvoista liikuntamuodoista, joka opettaa käyttämään lihaksistoa “rennosti”. Jännittynyt ratsastaja saa hevosenkin jännittymään, jolloin mm. hyvän istunnan ylläpitäminen on erittäin vaikeaa.
 
Ratsastus mielletään usein kesälajiksi, mutta sitä voi harrastaa aivan yhtä hyvin talvellakin. Tärkeintä on varustaa sekä ratsastaja että hevonen asianmukaisella tavalla, ja huolehtia ratsastusmaaston kunnosta. Kova alusta rasittaa hevosta enemmän kuin pehmeä suojalumi. Monet ratsastusseurat hoitavat alueensa ratsastusmaastoa asianmukaisella tavalla, joten helpoin tapa ratsastaa talvella on etsiä läheltäsi ratsastusseura. Ratsastustuntien, -kurssien ja -valmennusten osallistumismaksut voit maksaa liikuntaedulla.
 
KATSO EPASSIN RATSASTUSPAIKAT

Aiheet:Liikuntaetu

Jaa uutinen:

Aikaisemmat ePassi-uutiset: