Kesän hauskimmat ja terveellisimmät vesiliikuntalajit.

Kirjoittanut Maxine Gerbaulet

Mitä jos voisit treenata, pitää hauskaa ja vilvoitella yhtä aikaa kesäisessä auringonpaisteessa? Tämä kaikki onnistuu vesiliikunnalla! Vesiliikunta on ihana tapa nauttia kesästä, auringosta ja vedestä samalla, kun pysyt aktiivisena. Suomessa vesi on aina lähellä, eikä hauskoja vesiaktiviteetteja parempaa tapaa hyödyntää luonnon kauneutta ja vesistöjen upeaa viileyttä löydykään. Vesiurheilua löytyy jokaiseen makuun: purjelautailua seikkailunhaluisille, melontaa ja SUP-lautailua rauhallisempaan menoon tai uintia kaikenlaiseen liikuntaan. Monia näistä lajeista pääsee harrastamaan liikuntaedun avulla.

Tähän kirjoitukseen olemme koonneet esimerkkejä ja inspiraatiota vesiliikuntalajeista, joiden parissa voit viettää kesää aktiivisesti tai rennosti. Katso myös toinen blogikirjoituksemme, josta löydät 14 ideaa ulkoliikuntaan kesäkaudella.

Vesiliikunta yhdistää treenaamisen, hauskanpidon ja vilvoittelun. Lue Epassin vinkit hauskaan ja terveelliseen vesiliikuntaan kesällä.

 

Melonta.

Melonta on monipuolinen kokemus. Saat samalla fyysistä harjoitusta, voit nauttia Suomen vesistöjen rikkaasta luonnosta ja pääset rentoutumaan veden pinnalla lipuen. Voit myös tehdä monipäiväisiä melontaretkiä ja leiriytyä matkan varrella mukaviin paikkoihin. Silloin saat yhdistettyä lomailun, liikunnan ja luontoelämyksen yhdeksi mahtavaksi kokemukseksi.

Melonta on helppoa ja sopii kaikille. Se on fyysisesti juuri niin vaativaa kuin päätät sen olevan. Aivan kuin juostessa tai pyöräillessä, meloessasi valitset itse, kuinka raskaita vetoja teet ja kuinka nopeasti haluat edetä. Asumme erittäin melontaystävällisessä maassa, joka on täynnä melontaan sopivia vesistöjä, kuten järviä, rannikkoja ja saaristoja sekä jokia ja puroja. 

Melontaa voi harrastaa kanootilla tai kajakilla. Kanootti on päältä avoin, hieman soutuveneen näköinen väline, ja melontaan käytettävä mela on yksipäinen. Kajakissa puolestaan on umpinainen kansi, jossa on melojan kokoinen aukko istumista varten. Kajakissa mela on kaksipäinen. Melontatyylit kanootilla ja kajakilla ovat hieman erilaisia johtuen erilaisista meloista, joten melontaan saa monipuolisuutta vaihtelemalla kulkuvälinettä.

Eri puolilta Suomea löytyy kajakki- ja kanoottiseuroja sekä välinevuokraamoita, jotka vuokraavat varusteita ja antavat vinkkejä mielenkiintoisista vesistöistä. Voit maksaa melontavälineiden vuokran liikuntaedulla, kunhan välinevuokra liittyy kiinteästi liikuntasuoritukseen.

Katso Epassin melontapaikat >

 

Jotta melonta olisi sinulle mahdollisimman mukavaa ja tehokasta liikuntaa, on tärkeää tuntea oikea tekniikka. Tässä muutama tekniikkavinkki:

  • Istu selkä suorana ja jalat hieman koukussa. Kallista lantiota eteenpäin niin, että olet hieman koukussa eteenpäin.
  • Aseta mela veteen lähelle kajakkia tai kanoottia ja niin pitkälle eteesi kuin pystyt. Älä nojaa eteenpäin, vaan istu rennosti suorana.
  • Tee melalla rauhallisia vetoja niin, että koko melaosa on vedessä.
  • Työskentele koko ylävartalolla, älä vain käsivarsilla. Selän ja keskivartalon pitää antaa eniten voimaa melalle.
  • Älä vedä melaa taaksesi. Pysäytä veto, kun mela on hartioidesi tasalla.

 

Purjehdus.

Purjehdusta on pitkään pidetty rikkaiden urheiluna. Tämä mielikuva on kuitenkin kaukana siitä, miltä purjehdus todellisuudessa näyttää.

Purjeveneitä on saatavilla monessa koossa ja muodossa. Esimerkiksi jollalla purjehtiminen on yksinkertainen ja hauska koko kansan laji. Se on myös fyysisesti vaativaa ja monipuolista liikuntaa. Jollalla purjehtiminen on kokonaisuudessaan haastava ja upea kokemus. Suomesta löytyy useita purjehduskouluja, joissa voit tutustua purjehdukseen esimerkiksi juuri jollan avulla hauskasti, turvallisesti ja palkitsevasti.

Purjehdusvalmentajien kurssimaksut kuuluvat liikuntaedun piiriin, joten lajikokeilun voi tehdä kevyesti työnantajan tukemana. Epassin Liikuntaedulla voit maksaa mm. näiden purjehdusvalmentajien kurssimaksun itsellesi:

 

Purje- ja leijalautailu.

Purjelautailu on erittäin suosittu vesiurheilulaji. Sitä on harrastettu jo useita vuosia ja sen suosio vain vahvistuu. Tämä urheilulaji houkuttelee varsinkin niitä, jotka rakastavat luonnossa liikkumista. Monet pitävät purjelautailua purjehduksen kaltaisena, paitsi että purjelaudalla vapauden tunne on suurempi ja vesi on lähempänä. Se sopii sekä rentoutumista että jännitystä etsiville: veden päällä liukuminen rauhoittaa mielen, ja kovemmissa nopeuksissa lauta lähtee pomppimaan, jolloin pääset nauttimaan adrenaliinipiikistä.

Purjelautailu on hyvin samanlaista kuin purjehdus, ja se kehittää sekä voimaa että tasapainoa. Pudotus veteen on matala ja kivuton, joten sitä ei tarvitse jännittää. Aloittelijan kannattaa käydä alkeiskurssilla oppimassa perusteet, motoriset taidot ja purjeen käyttötavat.

Alkeiskursseja järjestäviä tahoja löytyy ympäri Suomen. Harjoittelun ajaksi joutuu yleensä vuokraamaan välineitä, joiden vuokramaksun voit maksaa liikuntaedulla. Epassilla pääset kokeilemaan purjelautailua ilman suuria investointeja esimerkiksi Yyterin Surfkeskuksessa Porissa tai Rautio Sports Surf Centerissä Kalajoella.

 

Leijalautailu.
Leijalautailun sanotaan olevan yksi hauskimmista ja nopeatempoisimmista urheilulajeista, joita voit harrastaa vesillä. Leijalautailua on kuvattu wakeboardingin, leijan lennättämisen ja purjehduksen sekoitukseksi, ja siinä on myös laskuvarjohypyn elementtejä. Leijalautailu on ehdottomasti sopiva harrastus sinulle, jos haluat tuntea tuulen kasvoillasi ja adrenaliinin veressäsi.

Leijalautailua harrastetaan laudalla, johon on kiinnitetty leija köydellä. Leija hyödyntää tuulta antaakseen laudalle vauhtia, ja menoa ohjataan haluttuun suuntaan kääntelemällä lautaa. Jos tuuli on reipasta, voit saavuttaa suuria nopeuksia ja jopa hypähtää korkealle ilmaan laudan kanssa. Monet leijalautailua kokeilleista sanovat, että se on hauskinta, mitä he ovat tehneet, ja he haluavatkin lähteä koittamaan sitä heti uudestaan.

Leijalautailu vaatii jonkin verran tekniikkaa ja harjoittelua, koska tuulta pitää osata hyödyntää oikealla tavalla. Siksi lajista kiinnostuneiden kannattaa harkita alkeiskurssille osallistumista. Oman osallistumismaksusi sekä mahdollisen välinevuokran voit maksaa liikuntaedulla. Epassilla pääset kokeilemaan leijalautailua esimerkiksi Leijasurffaus.fi:n kursseilla pääkaupunkiseudulla ja Hangossa tai Rautio Sports Surf Centerissä Kalajoella.

 

Uinti.

Uinti on yksi Suomen suosituimmista liikuntalajeista. Se on monipuolista liikuntaa, joka sopii kaikille uimataitoisille kuntotasosta riippumatta. Uinti kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä lihaskestävyyttä ja huoltaa lihaksia. Uiminen on myös yksi harvoista liikuntalajeista, joka ei rasita niveliä, vaan suorastaan parantaa niiden liikkuvuutta. Uinti sopii siis erityisen hyvin niille, joille kävelykin voi olla kivuliasta.

Uintia voidaan harrastaa Suomen sadoissa uimahalleissa ympäri vuoden, lukuun ottamatta yleistä kesälomataukoa. Keskikesällä monet uimahallit ovat suljettuina huoltotoimia varten. Monien uimahallien yhteydestä löytyy kesäkeleihin sopiva maauimala, joka on yleensä auki myös kesälomatauon aikana. Monet suomalaiset siirtyvät uimaan järvien, meren ja muiden ulkovesien ääreen. Kesähelteillä pitkään viileinä pysyvät vesistöt tarjoavatkin ainutlaatuisen mahdollisuuden viilentyä, rentoutua ja nauttia hyvästä seurasta sekä mukavasta liikunnasta kuuman kesäpäivän keskellä.

Valtaosa Suomen uintiin soveltuvista vesistöistä on käytettävissä ilmaiseksi, mikä on erinomaista kansanterveydelle. Uinti on edullinen harrastus myös varustepuolella, sillä varusteiksi riittävät yhteensä muutaman kympin maksavat uima-asu ja -lasit. Pääsymaksuja kerätään kuitenkin joillain maksullisilla uimarannoilla, uimahalleissa ja maauimaloissa. Ja jos tekniikkaopetus kiinnostaa, kannattaa olla yhteydessä paikalliseen uintiseuraan ja tiedustella kurssipaikkaa. Voit maksaa liikuntaedulla oman uintimaksusi kaikissa edellä mainituissa tapauksissa.

Katso Epassin uintipaikat >

 

SUP-lautailu eli suppailu.

Yksi viime vuosien suosituimmista vesiliikuntalajeista on SUP-lautailu, jonka nimi tulee englannin kielen sanoista ”Stand up paddling”. SUP-lautailussa eli suppailussa seisotaan veden pinnalla kelluvalla laudalla, jota liikutetaan yksilapaisen melan avulla. Vähän niin kuin meloisit surffilaudalla. Suppailun suosioon vaikuttaa varmasti se, että se sopii kaikille ikään tai kuntotasoon katsomatta. Suppailua on helppo oppia, eikä siihen tarvita paljoa varusteita. Lajia voi harrastaa monella eri tavalla erilaisissa vesistöissä, järvimelonnasta aina vauhdikkaampiin jokiretkiin. Suppailu on erittäin monipuolista liikuntaa, jossa koko keho tekee töitä seistessä ja melottaessa. Erityisen tehokasta suppailu on keskivartalon, jalkojen ja hartiaseudun lihaksille. SUP-laudalla liikkumiseen on myös mahdollista yhdistää joogaa ja lihaskuntotreeniä.

SUP-​​lautoja on erilaisia. Oma lauta kannattaakin valita huolella sen mukaan, millaista suppailua haluat harrastaa ja millaisessa vesistössä. Kiinteät komposiittilaudat pitää kuljettaa kokonaisina, mutta puhallettavat ja kokoon taittuvat laudat on helppo ottaa mukaan matkalle. Aloittelijalle paras vaihtoehto on useimmiten vakaa all-around eli yleislauta, joka sopii hyvin mm. SUP-joogaan, erilisiin treeneihin ja ensimmäisiin SUP-retkiin.

Liikuntaedun avulla voit kokeilla suppailua ostamatta omia välineitä. Voit maksaa SUP-lautailuvälineiden vuokramaksun pääsääntöisesti muutaman tunnin suppailua varten. Liikuntaedulla maksettavan välinevuokran on aina liityttävä kiinteästi liikkumiseen.

Katso Epassin SUP-lautailupaikat >

 

Tässä on muutama esimerkki suosituista suppailulajeista:

  • Tasavesisuppailu – yleisin vaihtoehto Suomessa. SUP-laudalla melotaan rauhallisemmissa vesissä, kuten joissa ja järvissä, vakaalla laudalla.
  • SUP-retkeily - jos haluat tehdä pidempiä retkiä, retki-SUP-lauta on hyvä valinta. Virtaviivaisempi muotoilu vaatii hyvää tasapainoa, mutta sen ansiosta pääset etenemään retkilaudalla nopeasti. Moniin retkilautoihin voi kiinnittää pakkauksia, kuten eväsrepun.
  • SUP-jooga - nopeimmin kasvava suppailulaji. Joogaaminen aivan veden pinnalla vie joogaamisen aivan uudelle tasolle. Vedenpinta ei ole täysin vakaa joogausalusta, minkä tekee joogaamisesta tehokkaampaa ja kehittää tasapainoa erinomaisesti.
  • SUP-kuntoharjoittelu - kuntoharjoittelu SUP-laudalla kehittää voimaa ja tasapainoa tavalla, jota ei voi tehdä maalla. Bonuksena treeniympäristö on aivan uskomaton.
  • Kilpasuppailu – vauhdikas ja haastava SUP-muoto kilpailuhenkisimmille. Ei aloittelijoille.

 

Hyödynnä liikuntaetua vesiliikuntaan.

Liikuntaetu on veroton henkilökuntaetu, jolla työntekijä voi harrastaa monipuolista liikuntaa työnantajansa maksaessa liikunnan osin tai kokonaan. Jokainen työnantaja päättää, kuinka paljon liikuntaetua annetaan työntekijän käyttöön. Vuotuisen liikuntaedun enimmäismäärä Suomessa on 400 €, ja siitä päättää Verohallinto. 

KATSO EPASSIN VESILIIKUNTAPAIKAT >

Aiheet:Liikuntaetu

Jaa uutinen:

Aikaisemmat ePassi-uutiset: