Pyöräile itsesi kuntoon näillä vinkeillä.

Kirjoittanut Maxine Gerbaulet

Milloin olet viimeksi käynyt pyörälenkillä? Kelien vielä helliessä sinulla on upea tilaisuus hypätä pyörän selkään. Pyöräily ei ole pelkästään matalan kynnyksen kestävyysurheilua vaan myös ympäristöystävällinen matkantekotapa. Nauti kaikista terveyshyödyistä kiitäessäsi eteenpäin!

Alla voit tutustua tarkemmin pyöräilyn terveyshyötyihin ja saat myös joitakin vinkkejä, jotka tehostavat pyörän selässä vietettyjä hetkiä. Muista, että voit hyödyntää Epassia pyöräilyynkin. Alta voit lukaista lisää Liikuntaedusta sekä upouudesta EpassiBIKE-pyöräedusta!

 

BLOG this is why you should hop on a bike HERO

Pyöräilyn terveyshyödyt.

Pyöräily on yksi tehokkaimmista tavoista harrastaa aerobista liikuntaa. Siinä yhdistyvät aktiivinen luonnossa liikkuminen sekä raikas ulkoilma. Moni pyöräilijä kokee polkiessaan myös mindfulness-hetken, kun saa omaa aikaa rauhoittumiseen. Tässä pari muuta terveyshyötyä:

  • Kestävyys kohenee. Pyöräily on yhtä tehokasta kuin lenkkeily tai uinti, mitä tulee sydämen ja verenkierron terveyden ylläpitämiseen. Sitä paitsi sillä on etu verrattuna muihin lajeihin; pyöräillessä kehosi rasittuu kevyen tasaisesti toisin kuin esimerkiksi juostessa. Tämä tarkoittaa, että voit kuntoilla kuormittamatta liikaa esimerkiksi polviasi. Pyöräilyä voi harrastaa myös huolettomasti vanhemmallakin iällä.
  • Lihaksissa tuntuu. Kestävyyden lisäksi lihaskuntokin kohenee. Säännöllisillä pyörälenkeillä vahvistat etenkin pakara-, reisi- ja pohjelihaksia sekä keskivartalon lihaksia.
  • Sairastumisen riski pienenee. Aktiivisella liikunnalla on aina hyvä vaikutus terveyteen, eikä pyöräily ole poikkeus. Skotlannissa tehdyssä tutkimuksessa verrattiin työmatkapyöräilijöiden terveyttä niihin, jotka kulkevat työmatkansa julkisella liikenteellä tai autolla. Selvisi, että pyöräilijöiden riski kuolla syöpään pieneni 45 %:lla. Toisessa tanskalaistutkimuksessa osoitettiin, että säännöllinen pyöräily vähensi kakkostyypin diabeteksen riskiä.
  • Apua painonhallintaan. Pyöräillessä kulutat energiaa yhtä paljon kuin lenkkeillessäkin, mutta pienemmällä loukkaantumisen riskillä. Ylläpitämällä polkiessa keskisuurta tempoa, eli tahtia, voit polttaa tehokkaastikin kaloreita, mikäli niin haluat. Kestävyysurheilua kerrassaan!
  • Pyörälenkki parantaa aivojesi terveyttä ja nostaa mielialaasi. Keho ei ole ainoa, joka hyötyy liikunnasta. Tutkimuksessa todettiin, että pyöräilyllä on toiminnanohjausta, etenkin keskittymiskykyä, parantava vaikutus. Samaan tutkimukseen osallistuneet raportoivat myös mielialansa kohenneen sekä kokevansa onnistumisen tunteen säännöllisten pyörälenkkien seurauksena. Liikkuminen vapauttaa endorfiineja, jotka vähentävät stressiä ja kipua. Monet kokevat myös iloa, kun tuntevat tuulen vireen kasvoillaan eivätkä ole jumissa ruuhkassa.

Kaiken tämän lisäksi teet ympäristöteon, kun valitset auton sijasta pyörän. Pääset tutustumaan ympäristöösi aivan uudella tavalla, mitä et auton ikkunan läpi kokisi. Tulet huomaamaan, että aikaakin säästyy paljon (ruuhka-aikana suurkaupungeissa edetään autollakin keskimäärin 10 km/h nopeudella) ja päivän treeni tulee suoritettua siinä sivussa.

Pyörälenkkejä on jokaiseen makuun ja tarpeeseen. Lähde taittamaan lenkkiä yksin tai muiden kanssa, kaupungissa tai luonnonhelmassa, hiljaisuudessa tai musiikkia kuunnellen… Vaihtele rauhallisten luontoretkien ja adrenaliinintäytteisten maastopyöräreittien välillä tai kokeile taitojasi kilpailuissa!

Näin luot ihanan tehokkaan pyöräretken.

Niin kuin kaikissa muissakin lajeissa, pyöräilyssäkin on pari mokaa, joihin aloittelijan on helppo sortua. Onneksi ne ovat helposti vältettävissä! Näillä vinkeillä saat kaiken irti polkemisesta ja teet retkistäsi hauskempia ja tehokkaampia.

  • Pääset helposti alkuun. Sinun ei tarvitse kuin hypätä satulan selkään ja polkea eteenpäin. Siksi siitä tulee helposti osa arkeasi. Alussa kannattaa tehdä lyhyempiä lenkkejä pitempien reittien sijaan. Tämä auttaa tavan muodostamisessa ja johtaa parempiin tuloksiin.
  • Älä käytä liian suuria vaihteita. Klassinen noviisimoka pyöräilyssä on liian suurien vaihteiden käyttö rasituksen tähden. Sama näkyy kuntosaleillakin, missä uudet treenarit saattavat aloittaa liian suurilla painoilla ja lannistuvat. Jos painostat itseäsi liian kovaa, jalkoihisi kertyy pian maitohappoa ja kehosi protestoi nopeasti vastaan. Vaihteet ovat ystäväsi ja auttavat sinua pitämään rasituksen tasaisena, vaikka maasto vaihtelisi. Vapaa-ajanpyöräilijöille on olemassa hyvä ohje, jonka mukaan hyvä tahti on noin 90 poljintakierrosta minuutissa.
  • Säädä pyöräsi huolella. Pyörän päällä tulee helposti vietettyä paljon aikaa, joten ohjaustanko ja satula kannattaa säätää oikealle korkeudelle. Erityisesti satulan korkeus on tärkeä, sillä liian korkealla tai matalalla istuminen voi aiheuttaa niska- ja selkävaivoja. Oikein säädetty satula mukavoittaa matkantekoa ja varmistaa tehokkaan energiankulutuksen. Helppo tapa määrittää oikea satulakorkeus on istua satulassa ja asettaa kantapää polkimelle. Satulan korkeus on oikea, kun voit ojentaa toisen jalkasi täysin polkimen ollessa alhaalla. Jos haluat käyttää laskuria, voit aloittaa tarkistamalla haarapituutesi mittaamalla jalkojen pituus sisäpuolelta. Kerro se luvulla 1,09, jolloin oikea satulakorkeus on 109 % haarapituudestasi. Ohjaustangon on oltava samalla korkeudella kuin satula. Ohjaustangon madaltaminen säästää energiaa pyöräillessäsi, mutta se myös heikentää ajomukavuuttasi. Siksi käytäntö on yleisempi lähinnä kilpapyöräilijöiden kesken. Muista öljytä ketju ja vaihteet säännöllisesti ja tarkista rengaspaineet. Hyvin säädettyä pyörää on mukavampi ajaa.
  • Pidä huoli nesteytyksestä. Nappaa vettä ja eväät mukaan varsinkin, jos olet menossa pitkälle matkalle (90 minuuttia tai enemmän). Pyörän juomatelineeseen on helppo laittaa vesipullo tai urheilujuoma, ja välipala kulkee pyörälaukussa tai taskussa. Voit myös syödä ja juoda pysähtymättä. Tämä helpottaa energiatason ylläpitämistä ja puhti ei pääse loppumaan kesken kaiken.
  • Lisää vaihtelua ajoihin. Voit esimerkiksi vuorotella helppoja reittejä vaikeampien kanssa pitääksesi yllä aerobista kuntoasi. Tämä onnistuu pyöräilemällä erityyppisiä haasteita tarjoavissa ympäristöissä, kuten teillä, joilla on paljon ylämäkiä ja alamäkiä, mutkittelevilla metsäteillä tai pitkillä suorilla. Kehosi saa näin monipuolisempaa harjoitusta.
  • Kehitä pyöräilyäsi PT:n kanssa. Halusitpa sitten viedä harjoittelusi uudelle tasolle tai löytää huippukuntosi ennen kilpailua, henkilökohtainen valmentaja voi työskennellä tavoitteidesi ja olosuhteidesi mukaan, auttaa sinua tasapainottamaan kuormitusta ja palautumista sekä virtaviivaistaa harjoitteluasi parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Pyöräilyvalmennus kuuluu myös Liikuntaedun piiriin, joten voit aloittaa pyöräilyharrastuksen tai tehostaa sitä niin, että työnantajasi maksaa siitä osan.

Pyöräile edullisesti henkilöstöeduilla.

Pyöräilyn makuun voit päästä niin Liikuntaedulla, Työmatkaedulla kuin upouudella EpassiBIKE-pyöräedulla.

Liikuntaetua voit hyödyntää välinevuokraukseen, kun vuokraus liittyy kiinteästi liikuntasuoritukseen. Liikuntaedulla ostettavan pyöräilysuoritteen on sisällettävä jokin pyöräilyyn liittyvä palvelu. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii maastopyöräily metsäreittejä tai alamäkiä pitkin. Monet laskettelukeskukset ja muut toimijat vuokraavat näihin tarkoituksiin sopivia maastopyöriä.

Katso Epassin pyöräilypaikat.

Pääkaupunkiseudulla voit hyödyntää Työmatkaetua kaupunkipyörien kausilipun ostoon. Whim-sovelluksessa voit ostaa kaupunkipyörien kausilippuja Helsingin ja Espoon alueelle.

Lue lisää Epassista ja kaupunkipyöristä Whimissä.

EpassiBIKE-pyöräedussa on puolestaan kyse oman työsuhdepyörän hankinnasta. Edun piiriin kuuluvat kaikki pyörät perinteisistä malleista sähköpyöriin. Voit siis vapaasti valita mieleisesi pyörän verkkokauppamme tarjonnasta tai kysyä lisää kumppaniverkostoomme kuuluvasta pyöräliikkeestä. Hyödyntämällä etua voit säästää uuden pyörän hinnasta jopa 20–40 % ja pakettiin voit sisällyttää lisävarusteita ja huollotkin.

Tuntuuko liian hyvältä ollakseen totta? Tällä laskurilla voit arvioida omakohtaiset säästösi.

Muista, että pyörän käyttöä ei ole rajoitettu vain työmatkoihin, vaan voit fillaroida hyvillä mielin vapaa-ajallasikin. Myös perheenjäsenet ovat oikeutettuja käyttämään pyörää.

Eikö työnantajasi vielä tarjoa pyöräetua? Vinkkaa hänelle tästä.

Aiheet:LiikuntaetuPyöräetu

Jaa uutinen:

Aikaisemmat ePassi-uutiset: