Syksy käyntiin mailapeleillä.

Kirjoittanut Maxine Gerbaulet

Etsitkö uutta lajia kokeiltavaksi? Olet oikeassa paikassa. Mikä onkaan loistavampi tapa liikkua kuin viihtyisän pelin parissa kavereiden kesken. Tänä syksynä haastamme sinut kokeilemaan mailapelejä. Löydä alta sinulle sopiva laji ja harjoittele vinkeillämme. Välineitä ei tarvitse entuudestaan löytyä kotoa ja niiden vuokraus on yleensä edullista – pääsethän hyödyntämään Liikuntaetua.

 

racket sport

 

Miksi mailapelit?

Mailapeleistä saa paljon irti, sillä niissä yhdistyvät sosiaalisuus, hauskuus ja liikunta. Uuden lajin aloittaminen saattaa tuntua hankalalta, mutta kynnystä voi madaltaa se, että pyytää kaverin mukaan. Ovathan kaikki pelit sentään kaksin- tai nelinpelejä. Pääsette yhdessä kokeilemaan jotain uutta ja luomaan uusia muistoja.

Pelit tarjoavat tunnin hauskuttelun lisäksi myös vauhdikkaan treenin, joka harjoittaa kehoa kokonaisvaltaisesti. Kunnon lisäksi kohenevat kestävyys, liikkuvuus, reaktiokyky sekä koordinaatio. Äkkipikaiset liikkeet vahvistavat luustoa, ja pelatessa tulee liikuttua paljon kentällä. Jälkeenpäin tuntuu varmasti jaloissa ja pakaroissa, joten muista lämmitellä riittävästi ennen peliä. Nostaessasi sykettä kunnolla alkulämmittelyn aikana voit suojautua pahemmilta loukkaantumisilta.

Mailapelien viehätystä lisää niiden helppous ja taktisuus. Lajeja yhdistää se, että kentän jakaa verkko, jonka yli pallo on lyötävä – paitsi squashissa, mutta siitä lisää alla. Pisteitä saat silloin, kun vastustaja ei pysty palauttamaan palloa enää puolellesi. Sääntöihin pääsee helposti kiinni, vaikka ne hieman vaihtelevat lajien kesken, ja harrastuspaikkojakin löytyy kattavasti ympäri maan. Vaikka perusteet ovat helposti opittavissa, vie taktisin pelaaja kuitenkin voiton. Tarkkaile vastustajasi peliliikkeitä ja käytä pelillisiä heikkouksia hyväksesi.

Mikä laji innostaa sinua eniten? Tästä voit siirtyä suoraan kiinnostavaan kohtaan:

  1. Tennis
  2. Sulkapallo
  3. Squash
  4. Padel

Tennis.

Kenties tunnetuin mailapeli, eli tennis, on vetänyt suomalaisia puoleensa ja pysynyt trendikkäänä jo vuosien ajan. Treenin rankkuutta voi säätää helposti. Sen takia kannattaa valita pelikaveriksi sellainen henkilö, jonka kunto on samalla tasolla kuin omasikin.

Tennistä pelataan niin kaksin- kuin nelinpeleinäkin, ja eriä – eli pelejä – pelataan sovitusti joko kolme tai viisi. Voittaja on se, joka kerää suurimman osan erävoitoista. Pisteitä kerätään samalla logiikalla kuin muissakin peleissä, eli niitä ropisee, kun vastapuoli ei onnistu palauttamaan palloa sinulle verkon yli. Tennisliiton hyväksymiin pelisääntöihin pääset tutustumaan lähemmin tästä.

Lyöntejä on erilaisia, ja opettelemalla ne, tuot varmasti lisähaastetta vastustajapuolen peliin. Harjoittele perus- ja rystylyönnin lisäksi myös:

  • Pysäytyslyönti. Pallo napautetaan juuri verkon taakse.
  • Koholyönti. Pallo suunnataan korkealle niin, että se lentää vastustajan pään yli.
  • Kierrelyönti. Pallo lentää pitkälle, kun osut lyödessä sen alaosaan, mutta menettää vauhtia pompatessaan uudestaan maahan.

Yllätyksellisyys on ehdoton valttikortti!

Katso tästä Epassin tennispaikat >

Sulkapallo.

Sulkapallo on yksi pidetyimmistä liikuntalajeista – ja syystäkin. Aloittaminen on helppoa, sillä tarvitset vain mailan ja sulan päästäksesi vauhtiin. Aloittelijoille on tarjolla runsaasti edullisia tarvikkeita, ja välinevuokran voi kuitata Liikuntaedulla! Kentälle on helppo lähteä kaverinkin kanssa, ja päivän naurut ovat taatut.

Tässä säännöt pikakertauksena. Kaikessa yksinkertaisuudessaan pallo on lyötävä verkon yli vastustajan puolelle niin, että hän ei sitä saa palautettua. Näin pelit menevät: erät pelataan 21 pisteeseen saakka, ja voittoon vaaditaan kaksi erävoittoa. Jokainen syöttövuoro alkaa viimeksi pisteen saaneen syötöllä tietyltä ruudulta, mutta tämän jälkeen koko pelikenttä on käytössä. Saat syöttövuoron ja pisteen, kun syöttämäsi pallo osuu vastustajan kentänpuoliskolle, tai kun vastustajasi lyö pallon kentän rajojen ulkopuolelle tai tekee jonkun muun rikkeen.

Mailaote on neuvotteluhuoneesta tuttu: yleisotteessa mailan kahvaa ikään kuin kätellään. Rystyotteessa käännät mailaa hiukan myötäpäivään ja siirrät peukaloa kahvan reunalle niin, että lyöntiin tulee lisää voimaa. Muista kuitenkin, että sulkis on tekninen laji, jossa taktisempi pelaaja pärjää yleensä parhaiten. Opettele siis erilaisia lyöntejä ja pidä silmällä vastustajasi peliliikkeitä. Kun huomaat toistuvat liikkeet tiedät, mitä hän ei ainakaan osaa odottaa.

Katso tästä Epassin sulkapallohallit >

Squash.

Squash, tai tutummin kössi, on kenties yksi tehokkaimmista mailapeleistä. Se eroaa muista siten, että kentän puolia ei jaakaan verkko, vaan sitä ympäröi seinät. Pelaajat seisovat siis vieretysten ja syöttävät pallon toisilleen seinän kautta. Kaikki muut pinnat  paitsi seinien yläosa, etuseinän alaosa ja katto lasketaan pelialueeksi.

Squashpallo on omalaatuinen, sillä kylmiltään se ei juuri pompi. Siksi pelit alkavat lyhyellä noin viiden minuutin lämmittelyllä, jossa pelaajien lisäksi pallo lämpenee. Tämä sujuvoittaa peliä huomattavasti.

Peliliikkeillä haetaan räjähtävyyttä, ja muutoksia tapahtuu äkkiseltään pelaajien ollessa  samalla puolella kenttää. Tämä tekee lajista kuormittavan, ja hiki nousee pintaan nopeasti. Jos olet lyöntivuorossa, etkä pääse lyömään palloa koskematta vastustajaasi, voi huutaa ”let”. Huudon jälkeen arvioitte yhdessä, oliko pyyntö oikeutettu ja miten pisteet jaetaan. Letiä pyytänyt pelaaja voittaa pallon vain silloin, kun hän olisi ehtinyt ajoissa lyömään pallon etuseinään, mutta vastustaja oli lyönnin tiellä. Letiä pyytänyt pelaaja kuitenkin menettää pisteen, jos hän ei olisi millään ehtinyt pallon luokse tai olisi voinut lyödä sitä osumatta vastustajaansa. Sinun ei siis tarvitse olla huolissasi siitä, että sohisitte mailalla toisianne.

Katso tästä Epassin squash-hallit >

Padel.

Trendilaji padel muistuttaa tennistä ja squashia. Padelin juuret ulottuvat 1960-luvun Meksikoon ja on noussut suosioon muutenkin Keski- ja Etelä-Amerikassa. Pelkästään Argentiinassa on noin neljä miljoonaa pelaajaa ja yli 10 000 kenttää. Pian padel ylitti Atlantin ja sitä on pelattu esimerkiksi Espanjassa niin paljon, että sen suosio yltää miltei jalkapallon tasolle. Nyt padelin suosio kasvaa kohisten Suomessakin.

Suosio johtuu varmasti siitä, että liikkumisen lomassa voi pitää hurjan hauskaa. Jos aikaisempaa kokemusta sattuu löytymään esimerkiksi tenniksen parissa, on sinulla lyöntitekniikka jo hallussa. Mikä lajissa erityisesti viehättää on se, että se ei vaadi yhtä paljon vauhtia, voimaa tai tekniikkaa kuin tennis.

Padelkenttä muistuttaa tenniskenttää. Padelkentän leveys on 10 metriä ja pituus 20 metriä, ja kentän keskellä on verkko. Squashin vaikutus näkyy siinä, että kenttää ympäröivät korkeat seinät, joita voi käyttää osana peliä, sillä pallon saa pomputtaa niiden kautta. Padelia pelataan lähestulkoon aina kaverin kanssa eli nelinpelinä. Kaksinpeleissä käytetään pienennettyä kenttää.

Lajin yksi uniikki lyönti kannattaa lisätä arsenaaliin: bandeja. Kyse on yläkautta lyötävästä lyönnistä, jossa palloon saadaan kierrettä. Pelitekniikkaa on helpompi opetella, kun pallo kulkee hitaammin kuin esim tenniksessä.

Katso tästä Epassin padelhallit >

Osaksi arkea.

Vaihtoehtoja trendilajien parissa siis riittää. Ensimmäisten kokeilukertojen jälkeen harjoittelu saattaa jäädä taka-alalle innostuksesta huolimatta. Tämä on hyvin tyypillistä, sillä arjen askareet tuuppaavat tulemaan tielle. Meillä on tähän ratkaisu.

Saat mailapeleistä osan arkeasi varaamalla monen viikon tai jopa kuukauden pelivuorot kerralla. Varatessasi vuoron esimerkiksi syyskauden jokaiselle torstaille, järjestyy arki sen ympärille varmasti tarpeen mukaan sujuvasti.

Voi olla vaikeaa löytää liikuntaan aikaa ja energiaa, mutta ehkä ennen kaikkea motivaatiota. Päästäksesi alkuun liikuntamotivaation löytämisessä olemme koonneet arvokkaita vinkkejä ja neuvoja itsesi motivoinnista, koulutuksen ja motivaation asiantuntijoiden näkemyksiä ja esimerkkejä siitä, miten muut ihmiset motivoivat itseään, kun se tuntuu vaikealta.

Lue tästä, miten löydät motivaation liikuntaan.

Aiheet:Liikuntaetu

Jaa uutinen:

Aikaisemmat ePassi-uutiset: