Usein kysytyt kysymykset – Työntekijä

Käyttäjätunnuksesi on matkapuhelinnumerosi ilman väliviivoja tai -lyöntejä (esim. 0401234567).

Uuden salasanan voit tilata tästä

Ota yhteyttä työnantajaasi, työntekijöiden puhelinnumeroita ylläpidetään työnantajan toimesta ja turvallisuussyistä vain työnantajasi voi vaihtaa sen järjestelmään.

Etu on voimassa aina kalenterivuoden loppuun asti. Tämän jälkeen etu nollaantuu. Työsuhteen päättyessä on edun voimassaolo työnantajasi määrittelemä. Normaalisti etu päättyy työsuhteen mukana. Käyttöoikeus etuun päättyy työnantajan verkkopalveluumme merkitsemänä päättymispäivänä.

Päättymispäivä on edun viimeinen käyttöpäivä, jonka jälkeen järjestelmämme katkaisee edun käyttöoikeuden ja poistaa henkilön yrityksen aktiivisista työntekijöistä automaattisesti. Tarvittaessa voit tiedustella asiaa työnantajaltasi.

Ota yhteyttä työnantajaasi. Työnantajasi rekisteröi työntekijät.

Kun työnantajasi on aktivoinut ePassin, saat ilmoituksen edun käyttöönotosta ja tunnukset automaattisesti sähköpostilla tai tekstiviestillä.

ePassin hallinnointi tapahtuu työnantajan päässä. Nimen tai numeronmuutos, yhteystieto, tili ja saldoasiasioissa käänny hänen puoleensa. Useimmissa yrityksissä palkanlaskenta hallinnoi ePassi-tilejä.

Kun työnantajasi on aktivoinut ePassin, saat ilmoituksen edun käyttöönotosta ja tunnukset automaattisesti sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Kirjaudu sisään osoitteessa www.epassi.fi. Käyttäjätunnuksesi on matkapuhelinnumerosi (esim. 0401234567) ja salasanan olet saanut sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli salasana on päässyt hukkumaan, voit tilata uuden ”Unohtuiko salasana?” -linkistä.

Tililläsi näet reaaliaikaisen saldosi, käyttöhistorian sekä muut omat tiedot.
Kohdasta ”Käyttöpaikka” voit selata sinua kiinnostavia käyttöpaikkoja ja tarkistaa niissä käyvät maksutavat.

Lataa älypuhelimeesi maksuton ePassi-sovellus sovelluskaupasta (App Store tai Google Play). Sovellus on kätevä maksutapa ja sieltä näet myös reaaliaikaiset etusaldosi, käyttöhistorian sekä käyttöpaikat.

Lisätietoa maksutavoista löydät sivuilta kohdasta ”Miten maksan ePassilla”.

Maksutilanteissa käyttöpaikka näkee käyttäjän nimen, jolloin henkilöllisyys voidaan tarkistaa.

Huomioithan, että ePassin hallinnointi tapahtuu työnantajan toimesta. Nimen tai numeronmuutos, yhteystieto, tili- ja saldoasiasioissa käänny työnantajasi puoleen. Useissa yrityksissä palkanlaskenta hallinnoi ePassi-tilejä.

Käyttäjätunnus on matkapuhelinnumerosi, jonka työnantajasi on toimittanut ePassille. Kirjoita puhelinnumerosi muodossa 0401234567.

Tarkista, että salasana on kirjoitettu oikein isoja ja/tai pieniä kirjaimia käyttäen.

Jos olet tilannut uuden salasanan varmista, ettei esimerkiksi sitä kopioidessa ole jäänyt yhtään välilyöntiä ennen tai jälkeen numeron.
Voit tarvittaessa tilata uuden salasanan tästä.

Tarkista myös työnantajaltasi, että hän on lisännyt sinut edunsaajaksi.

Jos olet tehnyt tuplamaksun/maksun väärään toimipisteeseen, ota yhteyttä kyseiseen yritykseen. Maksun vastaanottaneen toimipisteen tulee vahvistaa ePassille sähköpostitse (info@epassi.fi) peruttava maksu (maksajan nimi, kellonaika sekä summa). Toimimme näin, koska maksutapahtuman jälkeen ePassilla ei ole oikeutta puuttua tehtyihin maksuihin ilman maksun vastaanottajan lupaa. Toimipiste voi myös itse perua maksun, jos maksutapahtumasta on kulunut aikaa alle tunti.

Kun haluat ladata saldoa OmaRahaan, kirjaudu selaimella (ei sovelluksessa) ePassin omiin tietoihisi.

Klikkaa OmaRahan "lataa saldoa". Online-palvelun kautta tehdyissä latauksissa minimisumma on 50 eur. Jos haluat ladata pienemmän summan, voit tehdä sen tilisiirtona (jolloin summasta vähennetään 0,15 eur palvelumaksu).

Huom: muista tarkistaa tilisiirrossa viitenumerosi, jonka löydät omista tiedoistasi ePassi-tililtäsi. Ilman sitä raha ei kohdistu tilillesi. Jos maksu ei näy ePassi-tililläsi muutaman pankkipäivän sisällä, tarkista että käyttänyt oikeaa viitenumeroa. Viitettä ei tule kopioida vanhasta maksusta.

OmaRahalla maksetaan työnantajalle edun verotusarvo. Nämä kaksi yhdessä muodostavat käytettävän edun, eli esimerkiksi Lounassaldon määrän. 

Lataamasi omavastuuosuus ja kuukauden jäljellä olevien arkipäivien määrä vaikuttaa käytettävissä olevan saldon määrään seuraavasti:

Kun lisäät omavastuuosuutesi, järjestelmä lisää siihen automaattisesti työnantajan osuuden kuluvan kuukauden jäljellä olevien työpäivien mukaisesti.

Jos lataat enemmän arvoa kuin työpäiviä on kuukaudessa jäljellä, järjestelmä ei lisää vielä tässä vaiheessa seuraavan kuukauden työnantajan osuutta koko OmaRaha-summalle, vaan työnantajan osuus latautuu automaattisesti aina kunkin kuukauden 1. päivä. Siksi Omaraha-saldo voi olla isompi kuin käytettävissä oleva Lounassaldo.

Jos käytät saldosi loppuun ennen kuunvaihdetta, ei seuraavalle kuukaudelle siirry käyttöarvoa. Saat uuden saldon käyttöösi, kun lataat omavastuuosuuden. Voit ladata uuden omavastuuosuuden koska tahansa ja etu on käytettävissä heti.

Jos olet tehnyt OmaRaha -tilisiirron ilman henkilökohtaista viitenumeroasi tai se on virheellinen, siirto ei kohdistu automaattisesti tilillesi. Huomaathan, että viitettä ei tule kopioida vanhasta maksusta.

Ole yhteydessä asiakaspalveluun ja ilmoita maksun tiedot: nimesi, summa, päivämäärä sekä tilinumero, jolle olet maksanut. Palautamme rahan ePassi tilillesi ja veloitamme maksun selvittämisestä 5 euron palvelumaksun.

Jos haluat, että palautamme OmaRahaan lataamasi saldon tilillesi, ole yhteydessä omaraha@epassi.fi.

Teemme siirron manuaalisesti ja se näkyy tililläsi 5 pankkipäivän kuluessa. Veloitamme siirrosta 5 euron palvelumaksun, joka vähennetään saldosta.

Lounasta on käytössä tietty summa per kuukausi sekä 1 lounas per työpäivä. Lounassaldossa näkyy se summa, joka on maksimissaan käytössä kuluvan kuun aikana. Loput lataamastasi rahasta realisoituu saldoosi seuraavan kuun alussa.

ePassin hallinnointi tapahtuu työnantajan päässä. Nimen tai numeronmuutos, yhteystieto, tili ja saldoasiasioissa käänny hänen puoleensa.

Osa palveluntarjoajista, esimerkiksi jotkut urheiluseurat, eivät pysty ottamaan ePassin normaaleja kassalla tehtäviä maksuja vastaan, sen sijaan he antavat laskun, jonka voi maksaa ePassin verkkopalvelussa. Se edellyttää, että palveluntarjoaja on tehnyt asiasta sopimuksen ePassin kanssa. Maksa näin:

1) Kirjaudu sisään omilla tunnuksillasi ePassin verkkosivulla.
2) Valitse sivuvalikosta ”Verkkomaksut”.
3) Kirjoita palveluntarjoajan nimi ”Valitse palveluntarjoaja” -kenttään ja valitse palveluntarjoajan nimi.
4) Täytä vaaditut kentät ja paina ”Maksa” -painiketta, joka ilmestyy, kun kaikki tiedot on täytetty. Maksu veloitetaan saldostasi saman tien.
5) Saat sähköpostiisi tositteen maksusta, jonka voit tarvittaessa näyttää palveluntarjoajalle.

Osta haluamasi/varaamasi lippu Finnkinon lippukassalta paikan päältä. Kerro heille haluamasi tuote ja, että maksat ePassilla. Tämän jälkeen sinulta kysytään puhelinnumerosi sekä henkilöllisyystodistus ja veloitus tehdään ePassi- tililtäsi. ePassilla on mahdollista maksaa myös Finnkinon henkilökohtainen kulttuurisarjalippu.

ePassi Sportilla voit maksaa myös esimerkiksi suksivuokran. Tarkista omasta liikuntapaikastasi voitko vuokrata välineitä ePassilla. Muistathan, että liikuntaetu on henkilökohtainen.

Jos yhteysvian takia et saa maksettua sovelluksella, voit maksaa myös tekstiviestillä numeroon 050 902 3456.

Anna toimipaikan tunnus, välilyönti sekä summa.
Esimerkiksi ”39097 9,80”

Toimipaikan viisinumeroinen käyttäjätunnus löytyy kassalta.

Tämän jälkeen saat puhelimeesi kuitin tekstiviestinä. Kuitti näytetään kassalla.

Jos teillä on käytössänne ePassi Työmatka, voit ladata henkilökohtaisen matkakorttisi R- kioskeilla sekä HSL/HKL palvelupisteissä ePassin käytettävissä olevalla saldolla. Lataus tapahtuu ilmoittamalla, että maksu tapahtuu ePassilla, jonka jälkeen kassahenkilölle annetaan ePassiin rekisteröity puhelinnumero sekä esitetään henkilöllisyystodistus (itse puhelinta ei tässä yhteydessä tarvita).

Verottajan ohjeistuksen mukaan hieronta ei ole aktiiviliikuntaa, joten ePassi Sportti ja Kulttuuri ei ole tarkoitettu sen kustannusten maksamiseen. Sen sijaan, jos työnantaja on aktivoinut myös ePassin Hyvinvointi -saldon, niin siihen voidaan liittää mukaan myös hieronta.

Samalla tunnuksella voi olla vain yksi ePassi-tili, joten edellisen työnantajasi tulee poistaa tietosi heidän tiedoista ennen uuden tilin käyttöönottoa.

Jos etua on vielä jäljellä edellisestä työpaikasta ja olette sopineet sen käyttämisestä loppuun, voi nykyinen työnantaja luoda sinulle toisen tilin lisäämällä rekisteröintivaiheessa yhden nollan puhelinnumeroosi alkuun. Tällöin sinulla on kaksi voimassa olevaa tiliä joihin voit kirjautua ja joiden etuja voit käyttää. Uudelle tilille kirjaudut 00- alkuisella numerolla.

Jos etuutta ei ole enään jäljellä vanhassa työpaikassa, ole yhteydessä entiseen työnantajaasi ja pyydä häntä poistamaan sinut ePassi järjestelmästä. Tämän jälkeen nykyinen työnantajasi voi luoda sinulle uudet tunnukset normaalilla puhelinnumerollasi.

Työnantajasi hallinnoi kaikkia työntekijöiden tietoja ja on tässä tapauksessa keskeyttänyt käyttöoikeutesi etuun. Ota yhteyttä työnantajaasi.

Lähimaksuominaisuus (NFC). Lähimaksuominaisuutta voi käyttää muutamissa ravintoloissa, joissa on käytössä ePassin lukulaite, nämä ravintolat ovat yleensä työnantajan määrittelemiä sopimushintaisia ravintoloita. Lähimaksuominaisuudella voit maksaa nopeasti ravintolan vakiohintaisen lounaan. Maksu tehdään näyttämällä maksuvälinettä lukulaitteelle. Maksuvälineenä toimii joko lähimaksuominaisuutta tukeva puhelin tai NFC-avaimenperä.

Klikkaa ePassi.fi -etusivulta ”Työntekijöille”- linkki auki. Jos tiedät, ettei toimipisteessä voi maksaa ePassilla, ehdota sitä käyttöpaikaksi täyttämällä Ehdota käyttöpaikkaa -kaavake. Ehdota vain sellaista / sellaisia käyttöpaikkoja, joille on todellista tarvetta. Käyttöpaikoilla tarkoitetaan niitä palveluita, joita voit omalla veroedullasi verottajan ohjeen mukaisesti hyödyntää.

Flexin kohdalla näet työnantajasi tarjoaman summan, joka on yhteensä käytettävissä eri etujen välillä. Jos teillä on käytössä Omaraha, lataa saldoa palveluun lunastaaksesi työnantajan osuuden.