Usein kysytyt kysymykset / työntekijä

Miten saan ePassin käyttööni?

Ota yhteyttä työnantajaasi. Työnantajasi rekisteröi työntekijät.

Kun työnantajasi on aktivoinut ePassin, saat ilmoituksen edun käyttöönotosta ja tunnukset automaattisesti sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Kuinka käytän ePassia?

Kun työnantajasi on aktivoinut ePassin, saat ilmoituksen edun käyttöönotosta ja tunnukset automaattisesti sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Pääasiassa ePassilla maksetaan käyttäen maksutonta mobiilisovellusta. Mikäli käytössäsi ei ole älypuhelinta, voi maksun tehdä vaihtoehtoisesti tekstiviestillä (lounaiden maksuissa) tai soittamalla palvelunumeroon (vain liikunta). Suurin osa liikunta- ja kulttuuripalveluntuottajista tekevät veloituksen kysymällä puhelinnumerosi ja tunnistavat sinut sen avulla. Lisäksi verkkopalvelussamme suoritettavat maksut mahdollistavat ostot myös niiltä palveluntarjoajilta, joilla ei ole käytössään kassaa tai jotka normaalisti vain laskuttavat asiakkaitaan.

Käyttöpaikkahausta näkee, minkä maksutavan kukin palveluntarjoaja on valinnut. Järjestelmä kertoo aina kaikissa maksutavoissa palveluntuottajalle edun käyttäjän nimen, jolloin henkilöllisyys voidaan tarkistaa.

Käyttöohje edunsaajalle:
ePassi on täysin sähköinen maksuväline. Saldon käyttämiseen on muutama tapa riippuen palveluntuottajan toimialasta ja mahdollisuudesta ottaa eri maksutapoja vastaan.

Kirjaudu sisään osoitteessa www.epassi.fi. Käyttäjätunnuksesi on matkapuhelinnumerosi ja salasanan olet saanut sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli salasana on päässyt hukkumaan, voit tilata uuden ”Unohtuiko salasana?” -linkistä.

Tililläsi näet reaaliaikaisen saldosi, käytetyt passit sekä muut omat tiedot.
Kohdasta ”Käyttöpaikkahaku” voit selata sinua kiinnostavia liikunta-, kulttuuri- ja lounaspaikkoja. Jokaisen paikan kohdalla näkee niissä käyvät maksutavat. Lataa älypuhelimeesi ePassi-sovellus, maksujen lisäksi tehdä kaikki edellä mainitus asiat samoilla tunnuksilla.

Kaikille työnantajille on toimitettu sähköpostilla yksityiskohtaiset maksutapojen käyttöohjeet.

Maksutavat

Mobiilimaksu; sovelluksella tehtävä maksu
– Lounas ja Liikunta

Tekstiviesti; kaikilla puhelimilla varamaksutapa
– Lounas ja Liikunta

Kertaluontoinen maksu; puhelinnumeron perusteella tehtävä veloitus
– Liikunta ja Kulttuuri

Verkkomaksu; ePassin verkkopalvelussa tehtävä laskun maksaminen
– Tyypillisesti tapahtumien osallistumismaksut ja seurojen liikuntamaksut sekä kulttuurin kurssimaksut

Maksu soittamalla; (tästä kaikki alkoi), soitto ePassin palvelunumeroon, johon annetaan liikuntapaikan hinnaston mukaisen koodi, kuitti tekstiviestillä.
– Liikunta ja Kulttuuri (sovellus korvaa tämän)

 

Sisäänkirjautuminen epäonnistui

Käyttäjätunnus on matkapuhelinnumerosi, jonka työnantajasi on toimittanut ePassille.

Tarkista, että salasana on kirjoitettu oikein isoja ja/tai pieniä kirjaimia käyttäen.

Jos olet tilannut uuden salasanan varmista, ettei esimerkiksi sitä kopioidessa ole jäänyt yhtään välilyöntiä ennen tai jälkeen numeron.
Voit tarvittaessa tilata uuden salasanan tästä »

Tarkista myös työnantajaltasi, että hän on lisännyt sinut edunsaajaksi.

Unohtuiko salasana?

Käyttäjätunnuksesi on matkapuhelinnumerosi ilman väliviivoja tai -lyöntejä (esim. 0401234567).

Uuden salasanan voit tilata tästä »

Maksu väärään paikkaan

Jos olet tehnyt maksun väärään toimipisteeseen, ota yhteyttä kyseiseen yritykseen. Toimipisteen jonne väärä maksu on mennyt, tulee vahvistaa ePassille sähköpostitse (kista.saxberg@epassi.fi) mikä maksu pitää perua (nimi, kellonaika sekä summa). Toimimme näin, koska maksutapahtuman jälkeen ePassilla ei ole oikeutta puuttua tehtyihin maksuihin ilman maksun vastaanottajan lupaa. Toimipiste voi myös itse perua maksun, jos maksutapahtumasta on kulunut aikaa alle tunti.

Maksu ilman viitettä

Ilmoita meille maksun tiedot; nimi, summa ja päivämäärä, sekä mille tilille olet maksanut.
Viitteettömien maksujen selvittämisestä veloitetaan 5 euron palvelumaksu. Raha palautetaan ePassi-tilillesi.

OmaRaha/ Lataa itse saldoa

Jos työnantajasi on ottanut käyttöösi OmaRaha-palvelun, näet kirjauduttuasi verkkopalveluun ePassi tilillesi  (ei sovelluksen kautta) OmaRaha kohdan, josta voit ladata saldoa käytettäväksesi. Täältä löydät henkilökohtaisen viitenumerosi (tärkeä), ilman sitä raha ei kohdistu tilillesi.  Minimilataus on 50 €.

Jos maksu ei näy ePassi-tililläsi muutaman pankkipäivän sisällä, tarkista että olet maksanut omalla viitteelläsi. Viitteen löydät omista tiedoistasi ePassi tililtäsi. Jos olet kopioinut vanhan maksun, on viitenumero saattanut jäädä pois, tai se on virheellinen.  Perimme viitteettömien maksujen selvittämisestä 5 € lisäpalvelumaksun.

Jos et ole käyttänyt viitettä, ilmoita meille  nimesi, summa sekä päivämäärä jolloin maksu on tehty ja siirrämme rahan ePassi-tilillesi kun ne on paikannettu.

OmaRahalla lunastetaan työnantajan osuus annetusta edusta. Nämä kaksi yhdessä muodostavat käytettävän edun, eli Lounassaldon määrän.

Lataamasi omavastuuosuus ja kuukauden jäljellä olevien arkipäivien määrä vaikuttaa käytettävissä olevan saldon määrään seuraavasti:

  • Kun lisäät omavastuuosuutesi, järjestelmä lisää siihen automaattisesti työnantajan osuuden kuluvan kuukauden jäljellä olevien työpäivien mukaisesti. Jos lataat enemmän arvoa kuin työpäiviä on kuukaudessa jäljellä, järjestelmä ei lisää vielä tässä vaiheessa seuraavan kuukauden työnantajan osuutta koko OmaRaha-summalle, vaan työnantajan osuus latautuu automaattisesti aina kunkin kuukauden 1. päivä. Siksi Omaraha-saldo voi olla isompi kuin käytettävissä oleva Lounassaldo.
  • Jos lataat 100 € kuukauden 1. päivä ja käytät saldosi loppuun ennen kuunvaihdetta, seuraavalle kuukaudelle ei siirry käyttöarvoa lainkaan. Saat uuden saldon käyttöösi ladattuasi uuden omavastuuosuuden. Lounasostoa varten tarvitset minimissään 6,40 € omavastuusaldoa. Voit ladata uuden omavastuuosuuden koska tahansa ja etu on käytettävissäsi heti.

OmaRahan palautuksesta tehtävä palvelumaksu (palaustus tehdään käsin) 5 € veloitetaan suoraan saldosta. Palautus näkyy tilillä 5 pankkipäivän sisällä.

Puhelinnumeroni on vaihtunut, mitä minun pitäisi tehdä?

Ota yhteyttä työnantajaasi, työntekijöiden puhelinnumeroita ylläpidetään työnantajan toimesta ja turvallisuussyistä vain työnantajasi voi vaihtaa sen järjestelmään.

Lounassaldo väärin

Lounassaldossa näkyy se summa, joka on maksimissaan käytössä kuluvan kuun aikana. Loput lataamastasi rahasta realisoituu saldoosi seuraavan kuun alussa.

OmaRahan palautus ei näy tilillä

Teemme tilisiirron manuaalisesti ja se näkyy tilillä 1-3 pankkipäivän kuluessa.

Maksa laskulla

Jos palveluntarjoaja ei ole rekisteröitynyt ePassin piiriin, voit kuitenkin maksaa olemassa olevan ePassi Sportti -laskun.

1) Kirjaudu sisään omilla tunnuksillasi ePassin verkkosivulla.
2) Valitse sivuvalikosta ”Verkkomaksut”.
3) Kirjoita palveluntarjoajan nimi ”Valitse palveluntarjoaja” -kenttään ja valitse ”Maksa laskulla”, kun käyttöpaikkaa ei löydy valikosta.
4) Täytä vaaditut kentät ja lisää kopio laskusta mukaan liitetiedostona.
5) Paina ”Maksa” -painiketta, joka ilmestyy, kun kaikki tiedot on täytetty. Maksu veloitetaan saldostasi saman tien.

Sinulla tulee olla käyttöpaikan antama lasku, josta löytyy nimesi, palvelun kuvaus, summa ja päivämäärä. Eräpäivän tulee olla maksuhetkestä vähintään seitsemän päivän päässä. Emme käsittele tämän jälkeen järjestelmään lisättyjä laskuja.

Yhteysvika sovelluksessa

Jos yhteysvian takia et saa maksettua sovelluksella, voit maksaa myös tekstiviestillä numeroon 050 902 3456.

Anna toimipaikan tunnus, välilyönti sekä summa.
Esimerkiksi ”39097 9,80”

Toimipaikan viisinumeroinen käyttäjätunnus löytyy kassalta.

Tämän jälkeen saat puhelimeesi kuitin ostosta. Kuitti näytetään kassalla. Kuitti on voimassa 15 minuuttia ostohetkestä. Kuitin ollessa voimassa ePassi-logo vilkkuu. Tällä estetään väärinkäytökset.

Edun voimassaolo ja työsuhteen päättyminen

Etu on voimassa aina kalenterivuoden loppuun asti. Tämän jälkeen etu nollaantuu. Työsuhteen päättyessä on edun voimassaolo työnantajasi määrittelemä. Normaalisti etu päättyy työsuhteen mukana. Käyttöoikeus etuun päättyy työnantajan verkkopalveluumme merkitsemänä päättymispäivänä.

Päättymispäivä on edun viimeinen käyttöpäivä, jonka jälkeen järjestelmämme katkaisee edun käyttöoikeuden ja poistaa henkilön yrityksen aktiivisista työntekijöistä automaattisesti. Tarvittaessa voit tiedustella asiaa työnantajaltasi.

Jos maksat soittamalla, tarvitset 5-numeroisen koodin

Jos maksat soittamalla numeroon 0200 49000, sinulta pyydetään toimipisteen 5-numeroinen koodi. Tämän saat paikan päältä ja se löytyy myös käyttöpaikan tiedoista.

Statukseni on merkitty keskeytyneeksi

Työnantajasi hallinnoi kaikkia työntekijöiden tietoja ja on tässä tapauksessa keskeyttänyt käyttöoikeutesi etuun. Ota yhteyttä työnantajaasi.

Voiko ePassi Sportti -edulla maksaa hieronnan?

Verottajan ohjeistuksen mukaan hieronta ei ole aktiiviliikuntaa, joten ePassi Sportti ja Kulttuuri ei ole tarkoitettu sen kustannusten maksamiseen. Sen sijaan, jos työnantaja on aktivoinut myös ePassin Hyvinvointi -saldon, niin siihen  voidaan liittää mukaan myös hieronta.

Finnkino

Osta haluamasi/varaamasi lippu Finnkinon lippukassalta paikan päältä. Kerro heille haluamasi tuote ja, että maksat ePassilla. Tämän jälkeen sinulta kysytään puhelinnumerosi sekä henkilöllisyystodistus ja veloitus tehdään ePassi- tililtäsi. ePassilla on mahdollista maksaa myös Finnkinon henkilökohtainen sarjalippu.

Liikuntaedulla voit maksaa välinevuokrauksen

ePassi Sportilla voit maksaa myös esimerkiksi suksivuokran. Tarkista omasta liikuntapaikastasi voitko vuokrata välineitä ePassilla. Muistathan, että liikuntaetu on henkilökohtainen.

Bussikortin lataaminen

Jos teillä on käytössänne ePassi Työmatka, voit ladata henkilökohtaisen matkakorttisi R- kioskeilla sekä HSL/HKL palvelupisteissä ePassin käytettävissä olevalla saldolla. Lataus tapahtuu ilmoittamalla, että maksu tapahtuu ePassilla, jonka jälkeen kassahenkilölle annetaan ePassiin rekisteröity puhelinnumero sekä esitetään henkilöllisyystodistus (itse puhelinta ei tässä yhteydessä tarvita).

Numero käytössä vanhalla työnantajalla

Samalla tunnuksella voi olla vain yksi ePassi-tili, joten edellisen työnantajasi tulee poistaa tietosi heidän tiedoista ennen uuden tilin käyttöönottoa.

Jos etua on vielä jäljellä edellisestä työpaikasta ja olette sopineet sen käyttämisestä loppuun, voi nykyinen työnantaja luoda sinulle toisen tilin lisäämällä rekisteröintivaiheessa yhden nollan puhelinnumeroosi alkuun. Tällöin sinulla on kaksi voimassa olevaa tiliä joihin voit kirjautua ja joiden etuja voit käyttää. Uudelle tilille kirjaudut 00- alkuisella numerolla.

Jos etuutta ei ole enään jäljellä vanhassa työpaikassa, ole yhteydessä entiseen työnantajaasi ja pyydä häntä poistamaan sinut ePassi järjestelmästä. Tämän jälkeen nykyinen työnantajasi voi luoda sinulle uudet tunnukset normaalilla puhelinnumerollasi.

Ehdota uutta käyttöpaikkaa

Klikkaa ePassi.fi -etusivulta ”Työntekijöille”- linkki auki. Jos tiedät, ettei toimipisteessä voi maksaa ePassilla, ehdota sitä käyttöpaikaksi täyttämällä Ehdota käyttöpaikkaa-kaavake. Ehdota vain sellaista / sellaisia käyttöpaikkoja, joille on todellista tarvetta. Käyttöpaikoilla tarkoitetaan niitä palveluita, joita voit omalla veroedullasi verottajan ohjeen mukaisesti hyödyntää.

NFC lähimaksu

Lähimaksuominaisuus (NFC). Lähimaksuominaisuutta voi käyttää muutamissa ravintoloissa, joissa on käytössä ePassin lukulaite, nämä ravintolat ovat yleensä työnantajan määrittelemiä sopimushintaisia ravintoloita. Lähimaksuominaisuudella voit maksaa nopeasti ravintolan vakiohintaisen lounaan. Maksu tehdään näyttämällä maksuvälinettä lukulaitteelle. Maksuvälineenä toimii joko lähimaksuominaisuutta tukeva puhelin tai NFC-avaimenperä.