Usein kysytyt kysymykset – Työntekijä

Käyttäjätunnuksesi on matkapuhelinnumerosi ilman väliviivoja tai -lyöntejä (esim. 0401234567).

Uuden salasanan voit tilata tästä

Tämän jälkeen syötä käyttäjätunnuksesi ja saat salasanalinkin sähköpostiisi tai tekstiviestinä. Salasanan pääsee vaihtamaan avaamalla linkin.

Jos linkki ei avaudu,  kopioi tarvittaessa linkki, myös linkin viimeiset ==-merkit ja liitä se selaimen uuteen välilehteen.

Aseta  uusi salasana ja paina "Tallenna".

Jos olet ostanut ePassilla liput konserttiin tai tapahtumaan, joka peruutetaan järjestävän tahon toimesta, ole yhteydessä aina tapahtuman järjestäjään. Järjestävä taho vastaa tapahtumasta ja informoi lipun ostajaa toimenpiteistä kuten tapahtuman siirtämisestä tai lipun hyvityksestä.  

Käyttäjätunnus on matkapuhelinnumerosi, jonka työnantajasi on toimittanut ePassille. Kirjoita puhelinnumerosi muodossa 0401234567.

Tarkista, että salasana on kirjoitettu oikein isoja ja/tai pieniä kirjaimia käyttäen.

Jos olet tilannut uuden salasanan varmista, ettei esimerkiksi sitä kopioidessa ole jäänyt yhtään välilyöntiä ennen tai jälkeen numeron.
Voit tarvittaessa tilata uuden salasanan tästä.

Jos linkki ei avaudu,  kopioi tarvittaessa linkki, myös linkin viimeiset ==-merkit ja liitä se selaimen uuteen välilehteen.
Aseta  uusi salasana ja paina "Tallenna".

Tarkista myös työnantajaltasi, että hän on lisännyt sinut edunsaajaksi.

Kun haluat ladata saldoa OmaRahaan, kirjaudu selaimella (ei sovelluksessa) omaan ePassi tiliisi.

Klikkaa OmaRaha kohdasta "Lataa saldoa".
Voit ladata saldoa
1. Online-maksun kautta, jolloin saldo näkyy heti kun maksu on suoritettu. Vähimmäislataus on 50 €. 
2. Voit ladata saldoa tilisiirtona, saldo näkyy 1-3 pankkipäivän sisällä. Alle 50€ tilisiirroista peritään 15 sentin pankkikulu, joka vähennetään ladattavasta saldosta. Huom: käytä tilisiirrossa henkilökohtaista viitenumeroasi, jotta maksu kohdistuu oikein. Löydät pankkitilinumeron ja henkilökohtaisen viitenumerosi  ePassi-tililtäsi, kohdasta "Tilisiirto". Huomaathan, että viitettä ei tule kopioida vanhasta maksusta.
Lisätietoa OmaRahasta

Jos olet tehnyt OmaRaha -tilisiirron ilman henkilökohtaista viitenumeroasi tai se on virheellinen, siirto ei kohdistu automaattisesti tilillesi. Huomaathan, että viitettä ei tule kopioida vanhasta maksusta.

Toimita kopio tilisiirtosi kuitista asiakaspalveluumme info@epassi.fi, josta ilmenee maksun tiedot: nimesi, summa, päivämäärä sekä tilinumero, jolle olet maksanut.

Palautamme rahan ePassi tilillesi ja veloitamme 5€ selvitysmaksun, joka vähennetään saldostasi.

ePassi Sportilla voi maksaa esimerkiksi suksivuokran. Tarkista käyttöpaikasta voitko vuokrata välineitä ePassilla. Muistathan, että liikuntaetu on henkilökohtainen.

Huomioi, että sovelluksella tehtyjen maksujen kuitit ovat voimassa 15 minuuttia, joten suorita maksu ollessasi käyttöpaikassa ja näytä kuitti kassalla heti maksun jälkeen. Jos kuitin voimassaoloaika on päättynyt, käyttöpaikka ei ole velvollinen hyväksymään maksua. 

Lisätietoa ePassilla maksamisesta löytyy täältä. 

Ota yhteyttä työnantajaasi. Työnantajasi rekisteröi työntekijät.

Kun työnantajasi on aktivoinut ePassin, saat ilmoituksen edun käyttöönotosta ja tunnukset automaattisesti sähköpostilla tai tekstiviestillä.

ePassin hallinnointi tapahtuu työnantajan päässä. Nimen tai numeronmuutos, yhteystieto, tili ja saldoasiasioissa käänny hänen puoleensa. Useimmissa yrityksissä palkanlaskenta hallinnoi ePassi-tilejä.

OmaRahalla maksetaan työnantajalle edun verotusarvo. Nämä kaksi yhdessä muodostavat käytettävän edun, eli esimerkiksi Lounassaldon määrän. 

Lataamasi omavastuuosuus ja kuukauden jäljellä olevien arkipäivien määrä vaikuttaa käytettävissä olevan saldon määrään seuraavasti:

Kun lisäät omavastuuosuutesi, järjestelmä lisää siihen automaattisesti työnantajan osuuden kuluvan kuukauden jäljellä olevien työpäivien mukaisesti.

Jos lataat enemmän OmaRahan arvoa kuin työpäiviä on kuukaudessa jäljellä, järjestelmä ei lisää vielä tässä vaiheessa seuraavan kuukauden työnantajan osuutta koko OmaRaha-summalle, vaan työnantajan osuus latautuu automaattisesti aina kunkin kuukauden 1. päivä. Siksi Omaraha-saldo voi olla isompi kuin käytettävissä oleva Lounassaldo.

Jos käytät saldosi loppuun ennen kuunvaihdetta, ei seuraavalle kuukaudelle siirry käyttöarvoa. Saat uuden saldon käyttöösi, kun lataat omavastuuosuuden. Voit ladata uuden omavastuuosuuden koska tahansa.

Jos haluat, että palautamme OmaRahaan lataamasi saldon pankkitilillesi, kirjaudu ePassi tilillesi ja valitse OmaRaha kuvakkeen alta "OmaRaha palautus". 

Siirto näkyy tililläsi noin 5 pankkipäivän kuluessa. Veloitamme siirrosta 5 euron palvelumaksun, joka vähennetään saldosta.

Jos tilisi on jo suljettu voit jälkikäteen lähettää pyynnön osoitteeseen omaraha@epassi.fi 
Sisällytä viestiin työnantaja, ePassin puhelinnumerosi sekä tilinumero jolle haluat palautuksen. Palautus tehdään ilmoittamallesi tilinumerolle.

Palautuspyynnnöt käsitellään viikon sisällä manuaalisesti, jonka jälkeen maksu näkyy tililläsi 1-3 pankkipäivässä.

Etu ja sen voimassaoloaika ovat työnantajasi määrittelemiä. Usein edun voimassaoloaika on kalenterivuoden loppuun, mutta käytäntö vaihtelee. Voimassaoloajan jälkeen etu erääntyy eikä saldo ole enää käytettävissä. Eräpäivää ei voi muuttaa. 

Näin tarkistat etusi voimassaoloajan: Kirjaudu ePassin verkkopalveluun, klikkaa etukuvaketta ja näet edun erääntymispäivän.
Käytäthän etusi sen voimassaoloaikana, sillä vain käytetystä edusta on sinulle hyötyä. 

Jos kaipaat vinkkejä esimerkiksi liikunta- ja kulttuuriedun käyttöön, katso viisi suosittua ideaa tai etsi tuttua palveluntarjoajaasi käyttöpaikkahausta.

Jos olet tehnyt tuplamaksun tai maksun väärään käyttöpaikkaan, ota yhteyttä kyseiseen yritykseen. Maksun vastaanottaneen käyttöpaikan tulee vahvistaa ePassille sähköpostitse (info@epassi.fi) peruttava maksu (maksajan nimi, kellonaika sekä summa). Toimimme näin, koska maksutapahtuman jälkeen ePassilla ei ole oikeutta puuttua tehtyihin maksuihin ilman maksun vastaanottajan lupaa. Käyttöpaikka voi myös itse perua maksun, jos maksutapahtumasta on kulunut aikaa alle tunti.

Kun työnantajasi on aktivoinut ePassin, saat ilmoituksen edun käyttöönotosta ja tunnukset automaattisesti sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Kirjaudu sisään osoitteessa www.epassi.fi. Käyttäjätunnuksesi on matkapuhelinnumerosi (esim. 0401234567) ja salasanan olet saanut sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli salasana on päässyt hukkumaan, voit tilata uuden ”Unohtuiko salasana?” -linkistä.

Tililläsi näet reaaliaikaisen ePassi etusi, saldosi, käyttöhistorian sekä muut omat tiedot. Kohdasta ”Käyttöpaikka” voit selata sinua kiinnostavia käyttöpaikkoja ja tarkistaa niissä käyvät maksutavat. Voit maksaa käyttöpaikoissa etusi ja saldosi puitteissa.

Lataa älypuhelimeesi maksuton ePassi-sovellus sovelluskaupasta (App Store tai Google Play). Sovellus on kätevä maksutapa ja sieltä näet myös reaaliaikaiset etusaldosi, käyttöhistorian sekä käyttöpaikat.

Lisätietoa maksutavoista löydät sivuilta kohdasta ”Miten maksan ePassilla”.

Huomioithan, että ePassin hallinnointi tapahtuu työnantajan toimesta. Nimen tai numeronmuutos, yhteystieto, tili- ja saldoasiasioissa käänny työnantajasi puoleen.

Työntekijä ei saa vaihdettua puhelinnumeroaan. Ota yhteyttä työnantajaasi. Työntekijöiden puhelinnumeroita ylläpidetään työnantajan toimesta ja turvallisuussyistä vain työnantajasi voi vaihtaa sen järjestelmään.
Nimen tai numeronmuutos, yhteystieto-, tili- ja saldoasiasioissa käänny työnantajan puoleen.

Etu on voimassa yleensä kalenterivuoden loppuun asti. Tämän jälkeen etu nollaantuu. Työsuhteen päättyessä on edun voimassaolo työnantajasi määrittelemä. Normaalisti edun käyttöoikeus päättyy työsuhteen mukana. Tarvittaessa voit tiedustella asiaa työnantajaltasi.

ePassi Flex on työntekijän henkilökohtainen hyvinvointibudjetti, jonka voi käyttää työnantajan valitsemien etujen kesken. ePassi Flexillä maksetaan samoin kuin muilla ePassi eduilla.

Kirjaudu sisään omilla tunnuksillasi ePassin verkkosivulla. Näet työnantajasi tarjoamat edut sekä Flexin kohdalla saldon, joka on yhteensä käytettävissä näiden etujen kesken. Etuja voi käyttää verottajan asettamien etukohtaisten maksimisummien puitteissa.

Jos teillä on käytössä omavastuu, lataa saldoa OmaRaha palveluun lunastaaksesi edun käyttöösi. OmaRahan ollessa käytössä, näet etujen (esim liikunta) kohdalla käytettävissä olevan saldon. 

Lounasetua voi käyttää kerralla minimissään 6,80€ ja maksimissaan 10,70€ Verohallinnon luotoisetupäätöksen 2020 mukaisesti. Työnantaja on voinut asettaa lounasedun arvoksi myös jonkin muun arvon 6,80-10,70€ väliltä.

Muun hintaisten lounaiden maksaminen on mahdollista ePassi OmaRahalla. ePassi OmaRaha on prepaid lompakko, jolla voidaan maksaa myös 6,80€ alittavia tai 10,70€ ylittäviä lounaita. OmaRaha on arvoa, jota käyttäjä siirtää omalta pankkitililtä ePassi-sovellukseensa ja käyttää maksaessaan ePassilla.

OmaRaha on erityisen kätevä silloin, kun aterian hinta ylittää edun määrän. Esimerkki: Työnantaja on asettanut lounasedun päiväkohtaiseksi arvoksi 10 euroa. Mikäli aterian hinta on kuitenkin 12 euroa, voidaan se maksaa sujuvasti ePassin sovelluksella yhdellä maksutapahtumalla; lounassaldo 10 € + OmaRaha 2 € = 12 €.

Maksutapahtumassa päivittäinen arvo veloitetaan lounassaldosta sekä arvon ylittävä osa OmaRahasta. Aterian hinnalla ei ole näin maksettaessa ylärajaa. Myös verotusarvon alittava summa (6,80 €) voidaan maksaa kokonaan OmaRahalla.

Lisätietoa OmaRahasta https://www.epassi.fi/fi/omaraha

ePassi Sportilla ei voi maksaa hierontaa, sillä verottajan ohjeistuksen mukaan hieronta ei ole aktiiviliikuntaa.
Sen sijaan ePassin Hyvinvointietuun on mahdollista liittää hierontaetu.

Vuodenvaihteessa työntekijän ePassi tilillä oleva OmaRaha siirtyy sellaisenaan seuraavalle vuodelle. 

Järjestelmä lisää Lounasetuun saldoa jokaisen kuun alussa, kuluvan kuukauden jäljellä olevien työpäivien mukaisesti. Lounassaldossa näkyy se summa, joka on maksimissaan käytössä kuluvan kuun aikana. 

Jos työnantaja on asettanut, että työntekijä maksaa Lounasedun omavastuuosuuden OmaRahalla:

Työntekijä aktivoi lounasetunsa käyttöön lataamalla ePassi -tililleen OmaRahaa, jonka työntekijä lataa itse verkkopankistaan. Tämän jälkeen työntekijä saa jokaisen kuukauden alussa lounassaldoa kyseisen kuukauden työpäivien mukaisesti. Työnantajan myöntämä lounasetu ja omavastuu  yhdessä muodostavat käytettävän edun.

Lataamasi omavastuuosuus ja kuukauden jäljellä olevien arkipäivien määrä vaikuttaa käytettävissä olevan saldon määrään seuraavasti:

Jos lataat enemmän OmaRahan arvoa kuin työpäiviä on kuukaudessa jäljellä, järjestelmä ei lisää vielä tässä vaiheessa seuraavan kuukauden työnantajan osuutta koko OmaRaha-summalle, vaan työnantajan osuus latautuu automaattisesti aina kunkin kuukauden 1. päivä. Siksi Omaraha-saldo voi olla isompi kuin käytettävissä oleva Lounassaldo.

OmaRahaa tulee olla ladattuna, jotta Lounassaldo pysyy käytettävänä. Voit ladata uuden omavastuuosuuden koska tahansa.

ePassin hallinnointi tapahtuu työnantajan toimesta.

Jotkut käyttöpaikat, esimerkiksi osa urheiluseuroista ja kulttuuriopistoista, eivät voi ottaa vastaan kassalla tehtäviä maksuja. Sen sijaan he antavat laskun, jonka voit maksaa ePassin verkkopalvelussa.

1 Kirjaudu sisään käyttäjätunnuksillasi ePassin verkkopalveluun
2 Valitse sivuvalikosta ”Verkkomaksut”.
3 Kirjoita käyttöpaikan nimi ”Hae palveluntarjoaja” ja valitse käyttöpaikka. Seuraa annettuja ohjeita.

Kaikki palveluntarjoajat eivät vastaanota ePassin verkkomaksuja, joten tarkista maksutapa aina käyttöpaikkahausta ennen palvelun käyttöä. Mikäli käyttöpaikka ei löydy ”Hae palveluntarjoaja” -kohdasta, ePassin verkkomaksua ei voi suorittaa käyttöpaikalle.

Osta haluamasi tai varaamasi lippu Finnkinon lippukassalta paikan päältä. Kerro heille haluamasi tuote ja, että maksat ePassilla. Tämän jälkeen sinulta kysytään puhelinnumerosi sekä henkilöllisyystodistus ja veloitus tehdään ePassi- tililtäsi. ePassilla on mahdollista maksaa myös Finnkinon henkilökohtainen kulttuurisarjalippu.

Jos yhteysvian takia et saa maksettua sovelluksella, voit maksaa myös tekstiviestillä numeroon 050 902 3456.

Anna toimipaikan tunnus, välilyönti sekä summa.
Esimerkiksi ”39097 9,80”

Toimipaikan viisinumeroinen käyttäjätunnus löytyy kassalta.

Tämän jälkeen saat puhelimeesi kuitin tekstiviestinä. Kuitti näytetään kassalla.

Jos käytössä on ePassi Työmatka, voit ladata henkilökohtaisen matkakorttisi R-kioskeilla sekä HSL/HKL palvelupisteissä ePassin käytettävissä olevalla saldolla. Lataus tapahtuu ilmoittamalla, että maksu tapahtuu ePassilla, jonka jälkeen kassahenkilölle annetaan ePassiin rekisteröity puhelinnumero sekä esitetään henkilöllisyystodistus.

Samalla puhelinnumerolla voi olla vain yksi ePassi-tili, joten entisen työnantajasi tulee poistaa tietosi ennen uuden tilin käyttöönottoa. Ole yhteydessä entiseen työnantajaasi ja pyydä häntä poistamaan sinut ePassi järjestelmästä. Tämän jälkeen nykyinen työnantajasi voi luoda sinulle uudet tunnukset puhelinnumerollasi.

Työnantajasi hallinnoi kaikkia työntekijöiden tietoja ja on tässä tapauksessa keskeyttänyt käyttöoikeutesi etuun. Ota yhteyttä työnantajaasi.

Lähimaksuominaisuus (NFC). Lähimaksuominaisuutta voi käyttää muutamissa ravintoloissa, joissa on käytössä ePassin lukulaite, nämä ravintolat ovat yleensä työnantajan määrittelemiä sopimushintaisia ravintoloita. Lähimaksuominaisuudella voit maksaa nopeasti ravintolan vakiohintaisen lounaan. Maksu tehdään näyttämällä maksuvälinettä lukulaitteelle. Maksuvälineenä toimii joko lähimaksuominaisuutta tukeva puhelin tai NFC-avaimenperä.

Voit ehdottaa uusia ePassi käyttöpaikkoja. Jos tiedät, ettei toimipisteessä voi maksaa vielä ePassilla, ehdota sitä käyttöpaikaksi täyttämällä Ehdota käyttöpaikka -kaavake. Käyttöpaikoilla tarkoitetaan niitä palveluita, joissa voi maksaa ePassi henkilöstöeduilla.

Kaavake löytyy täältä

ePassi Plus – monipuolinen ratkaisu yli 20 henkeä työllistävälle työnantajalle

Asiakasyritys tekee sopimuksen ePassin kanssa ja sopii myyntipalvelumme kanssa yksityiskohtaisesti käyttöönotosta. Kun edun piiriin kuuluvien henkilöiden tiedot ovat koossa, aktivoidaan etu heidän käyttöönsä sovittuna ajankohtana. Etuja voi hallinnoida helposti verkkopalvelustamme ja automaattiset raporttimme antavat reaaliaikaista tietoa etujen käytöstä. Tarjoamme myös erilaisia henkilöstöviestinnän materiaaleja ePassin käyttöönoton tueksi. Asiakaspalvelumme palvelee kaikissa käyttöönoton vaiheissa.
Ota yhteyttä.