Usein kysytyt kysymykset – Työntekijä

Etu ja sen voimassaoloaika ovat työnantajasi määrittelemiä. Usein edun voimassaoloaika on kalenterivuoden loppuun, mutta käytäntö vaihtelee. Voimassaoloajan jälkeen etu erääntyy eikä saldo ole enää käytettävissä. Eräpäivää ei voi muuttaa. 

Näin tarkistat etusi voimassaoloajan: Kirjaudu ePassin verkkopalveluun, klikkaa etukuvaketta ja näet edun erääntymispäivän.
Käytäthän etusi sen voimassaoloaikana, sillä vain käytetystä edusta on sinulle hyötyä. 

Jos kaipaat vinkkejä esimerkiksi liikunta- ja kulttuuriedun käyttöön, katso viisi suosittua ideaa tai etsi tuttua palveluntarjoajaasi käyttöpaikkahausta.

Ota yhteyttä työnantajaasi. Työnantajasi rekisteröi työntekijät.

Kun työnantajasi on aktivoinut ePassin, saat ilmoituksen edun käyttöönotosta ja tunnukset automaattisesti sähköpostilla tai tekstiviestillä.

ePassin hallinnointi tapahtuu työnantajan päässä. Nimen tai numeronmuutos, yhteystieto, tili ja saldoasiasioissa käänny hänen puoleensa. Useimmissa yrityksissä palkanlaskenta hallinnoi ePassi-tilejä.

Käyttäjätunnus on matkapuhelinnumerosi, jonka työnantajasi on toimittanut ePassille. Kirjoita puhelinnumerosi muodossa 0401234567.

Tarkista, että salasana on kirjoitettu oikein isoja ja/tai pieniä kirjaimia käyttäen.

Jos olet tilannut uuden salasanan varmista, ettei esimerkiksi sitä kopioidessa ole jäänyt yhtään välilyöntiä ennen tai jälkeen numeron.
Voit tarvittaessa tilata uuden salasanan tästä.

Jos linkki ei avaudu,  kopioi tarvittaessa linkki, myös linkin viimeiset ==-merkit ja liitä se selaimen uuteen välilehteen.
Aseta  uusi salasana ja paina "Tallenna".

Tarkista myös työnantajaltasi, että hän on lisännyt sinut edunsaajaksi.

Käyttäjätunnuksesi on matkapuhelinnumerosi ilman väliviivoja tai -lyöntejä (esim. 0401234567).

Uuden salasanan voit tilata tästä

Tämän jälkeen syötä käyttäjätunnuksesi ja saat salasanalinkin sähköpostiisi tai tekstiviestinä. Salasanan pääsee vaihtamaan avaamalla linkin.

Jos linkki ei avaudu,  kopioi tarvittaessa linkki, myös linkin viimeiset ==-merkit ja liitä se selaimen uuteen välilehteen.

Aseta  uusi salasana ja paina "Tallenna".

Kun työnantajasi on aktivoinut ePassin, saat ilmoituksen edun käyttöönotosta ja tunnukset automaattisesti sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Kirjaudu sisään osoitteessa www.epassi.fi. Käyttäjätunnuksesi on matkapuhelinnumerosi (esim. 0401234567) ja salasanan olet saanut sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli salasana on päässyt hukkumaan, voit tilata uuden ”Unohtuiko salasana?” -linkistä.

Tililläsi näet reaaliaikaisen saldosi, käyttöhistorian sekä muut omat tiedot.
Kohdasta ”Käyttöpaikka” voit selata sinua kiinnostavia käyttöpaikkoja ja tarkistaa niissä käyvät maksutavat.

Lataa älypuhelimeesi maksuton ePassi-sovellus sovelluskaupasta (App Store tai Google Play). Sovellus on kätevä maksutapa ja sieltä näet myös reaaliaikaiset etusaldosi, käyttöhistorian sekä käyttöpaikat.

Lisätietoa maksutavoista löydät sivuilta kohdasta ”Miten maksan ePassilla”.

Maksutilanteissa käyttöpaikka näkee käyttäjän nimen, jolloin henkilöllisyys voidaan tarkistaa.

Huomioithan, että ePassin hallinnointi tapahtuu työnantajan toimesta. Nimen tai numeronmuutos, yhteystieto, tili- ja saldoasiasioissa käänny työnantajasi puoleen. Useissa yrityksissä palkanlaskenta hallinnoi ePassi-tilejä.

Työntekijä ei saa vaihdettua puhelinnumeroaan. Ota yhteyttä työnantajaasi. Työntekijöiden puhelinnumeroita ylläpidetään työnantajan toimesta ja turvallisuussyistä vain työnantajasi voi vaihtaa sen järjestelmään.
Nimen tai numeronmuutos, yhteystieto-, tili- ja saldoasiasioissa käänny työnantajan puoleen.

Etu on voimassa yleensä kalenterivuoden loppuun asti. Tämän jälkeen etu nollaantuu. Työsuhteen päättyessä on edun voimassaolo työnantajasi määrittelemä. Normaalisti edun käyttöoikeus päättyy työsuhteen mukana. Tarvittaessa voit tiedustella asiaa työnantajaltasi.

Jos olet tehnyt tuplamaksun tai maksun väärään käyttöpaikkaan, ota yhteyttä kyseiseen yritykseen. Maksun vastaanottaneen käyttöpaikan tulee vahvistaa ePassille sähköpostitse (info@epassi.fi) peruttava maksu (maksajan nimi, kellonaika sekä summa). Toimimme näin, koska maksutapahtuman jälkeen ePassilla ei ole oikeutta puuttua tehtyihin maksuihin ilman maksun vastaanottajan lupaa. Käyttöpaikka voi myös itse perua maksun, jos maksutapahtumasta on kulunut aikaa alle tunti.

ePassi Flex on työntekijän henkilökohtainen hyvinvointibudjetti, jonka voi käyttää työnantajan valitsemien etujen kesken. ePassi Flexillä maksetaan samoin kuin muilla ePassi eduilla.

Kirjaudu sisään omilla tunnuksillasi ePassin verkkosivulla. Näet työnantajasi tarjoamat edut sekä Flexin kohdalla summan, joka on yhteensä käytettävissä näiden etujen kesken. Etuja voi käyttää verottajan asettamien etukohtaisten maksimisummien puitteissa.

Jos teillä on käytössä omavastuu, lataa saldoa OmaRaha palveluun lunastaaksesi työnantajan osuuden.

Kun haluat ladata saldoa OmaRahaan, kirjaudu selaimella (ei sovelluksessa) omaan ePassi tiliisi.

Klikkaa OmaRahan "Lataa saldoa".
Voit ladata saldoa
1. Online-maksun kautta, saldo näkyy heti kun maksu on suoritettu. Vähimmäislataus on 50 €. 
2. Voit ladata saldoa tilisiirtona, saldo näkyy 1-3 pankkipäivän sisällä. Alle 50€ tilisiirroista peritään 15 sentin pankkikulu, joka vähennetään ladattavasta saldosta.

Huom: muista tarkistaa tilisiirrossa viitenumerosi, jonka löydät omista tiedoistasi ePassi-tililtäsi. Ilman sitä raha ei kohdistu tilillesi.
Lisätietoa OmaRahasta

OmaRahalla maksetaan työnantajalle edun verotusarvo. Nämä kaksi yhdessä muodostavat käytettävän edun, eli esimerkiksi Lounassaldon määrän. 

Lataamasi omavastuuosuus ja kuukauden jäljellä olevien arkipäivien määrä vaikuttaa käytettävissä olevan saldon määrään seuraavasti:

Kun lisäät omavastuuosuutesi, järjestelmä lisää siihen automaattisesti työnantajan osuuden kuluvan kuukauden jäljellä olevien työpäivien mukaisesti.

Jos lataat enemmän arvoa kuin työpäiviä on kuukaudessa jäljellä, järjestelmä ei lisää vielä tässä vaiheessa seuraavan kuukauden työnantajan osuutta koko OmaRaha-summalle, vaan työnantajan osuus latautuu automaattisesti aina kunkin kuukauden 1. päivä. Siksi Omaraha-saldo voi olla isompi kuin käytettävissä oleva Lounassaldo.

Jos käytät saldosi loppuun ennen kuunvaihdetta, ei seuraavalle kuukaudelle siirry käyttöarvoa. Saat uuden saldon käyttöösi, kun lataat omavastuuosuuden. Voit ladata uuden omavastuuosuuden koska tahansa ja etu on käytettävissä heti.

Jos olet tehnyt OmaRaha -tilisiirron ilman henkilökohtaista viitenumeroasi tai se on virheellinen, siirto ei kohdistu automaattisesti tilillesi. Huomaathan, että viitettä ei tule kopioida vanhasta maksusta.

Ole yhteydessä asiakaspalveluun ja ilmoita maksun tiedot: nimesi, summa, päivämäärä sekä tilinumero, jolle olet maksanut. Palautamme rahan ePassi tilillesi ja veloitamme maksun selvittämisestä 5 euron palvelumaksun.

Jos haluat, että palautamme OmaRahaan lataamasi saldon pankkitilillesi, kirjaudu ePassi tilillesi ja valitse OmaRaha kuvakkeen alta "OmaRaha palautus". 

Teemme siirron manuaalisesti ja se näkyy tililläsi 5 pankkipäivän kuluessa. Veloitamme siirrosta 5 euron palvelumaksun, joka vähennetään saldosta.

Vuodenvaihteessa työntekijän ePassi tilillä oleva OmaRaha siirtyy sellaisenaan seuraavalle vuodelle. 

Lounasta on käytössä tietty summa per kuukausi sekä 1 lounas per työpäivä. Lounassaldossa näkyy se summa, joka on maksimissaan käytössä kuluvan kuun aikana. Loput lataamastasi rahasta realisoituu saldoosi seuraavan kuun alussa.

ePassin hallinnointi tapahtuu työnantajan päässä. Nimen tai numeronmuutos, yhteystieto, tili ja saldoasiasioissa käänny hänen puoleensa.

Jotkut käyttöpaikat, esimerkiksi osa urheiluseuroista ja kulttuuriopistoista, eivät voi ottaa vastaan kassalla tehtäviä maksuja. Sen sijaan he antavat laskun, jonka voit maksaa ePassin verkkopalvelussa.

1 Kirjaudu sisään käyttäjätunnuksillasi ePassin verkkopalveluun
2 Valitse sivuvalikosta ”Verkkomaksut”.
3 Kirjoita käyttöpaikan nimi ”Hae palveluntarjoaja” ja valitse käyttöpaikka. Seuraa annettuja ohjeita.

Kaikki palveluntarjoajat eivät vastaanota ePassin verkkomaksuja, joten tarkista maksutapa aina käyttöpaikkahausta ennen palvelun käyttöä. Mikäli käyttöpaikka ei löydy ”Hae palveluntarjoaja” -kohdasta, ePassin verkkomaksua ei voi suorittaa käyttöpaikalle.

Osta haluamasi tai varaamasi lippu Finnkinon lippukassalta paikan päältä. Kerro heille haluamasi tuote ja, että maksat ePassilla. Tämän jälkeen sinulta kysytään puhelinnumerosi sekä henkilöllisyystodistus ja veloitus tehdään ePassi- tililtäsi. ePassilla on mahdollista maksaa myös Finnkinon henkilökohtainen kulttuurisarjalippu.

ePassi Sportilla voi maksaa esimerkiksi suksivuokran. Tarkista käyttöpaikasta voitko vuokrata välineitä ePassilla. Muistathan, että liikuntaetu on henkilökohtainen.

Jos yhteysvian takia et saa maksettua sovelluksella, voit maksaa myös tekstiviestillä numeroon 050 902 3456.

Anna toimipaikan tunnus, välilyönti sekä summa.
Esimerkiksi ”39097 9,80”

Toimipaikan viisinumeroinen käyttäjätunnus löytyy kassalta.

Tämän jälkeen saat puhelimeesi kuitin tekstiviestinä. Kuitti näytetään kassalla.

Jos käytössä on ePassi Työmatka, voit ladata henkilökohtaisen matkakorttisi R-kioskeilla sekä HSL/HKL palvelupisteissä ePassin käytettävissä olevalla saldolla. Lataus tapahtuu ilmoittamalla, että maksu tapahtuu ePassilla, jonka jälkeen kassahenkilölle annetaan ePassiin rekisteröity puhelinnumero sekä esitetään henkilöllisyystodistus.

ePassi Sportilla ei voi maksaa hierontaa, sillä verottajan ohjeistuksen mukaan hieronta ei ole aktiiviliikuntaa.
Sen sijaan ePassin Hyvinvointietuun on mahdollista liittää hierontaetu.

Samalla puhelinnumerolla voi olla vain yksi ePassi-tili, joten entisen työnantajasi tulee poistaa tietosi ennen uuden tilin käyttöönottoa. Ole yhteydessä entiseen työnantajaasi ja pyydä häntä poistamaan sinut ePassi järjestelmästä. Tämän jälkeen nykyinen työnantajasi voi luoda sinulle uudet tunnukset puhelinnumerollasi.

Työnantajasi hallinnoi kaikkia työntekijöiden tietoja ja on tässä tapauksessa keskeyttänyt käyttöoikeutesi etuun. Ota yhteyttä työnantajaasi.

Lähimaksuominaisuus (NFC). Lähimaksuominaisuutta voi käyttää muutamissa ravintoloissa, joissa on käytössä ePassin lukulaite, nämä ravintolat ovat yleensä työnantajan määrittelemiä sopimushintaisia ravintoloita. Lähimaksuominaisuudella voit maksaa nopeasti ravintolan vakiohintaisen lounaan. Maksu tehdään näyttämällä maksuvälinettä lukulaitteelle. Maksuvälineenä toimii joko lähimaksuominaisuutta tukeva puhelin tai NFC-avaimenperä.

Voit ehdottaa uusia ePassi käyttöpaikkoja. Jos tiedät, ettei toimipisteessä voi maksaa vielä ePassilla, ehdota sitä käyttöpaikaksi täyttämällä Ehdota käyttöpaikka -kaavake. Käyttöpaikoilla tarkoitetaan niitä palveluita, joissa voi maksaa ePassi henkilöstöeduilla.

Kaavake löytyy täältä