Skip to content
Epassi Faded Gradient White Background Hero

Saavutettavuusseloste – verkkopalvelu.

SAAVUTETTAVUUSSELOSTE 

Epassi Finland Oy pyrkii takaamaan verkkosivustonsa saavutettavuuden digitaalisista palveluista annetun lain (306/2019) mukaisesti. 

Tämä saavutettavuusseloste koskee Epassin kuluttajille suunnattuja verkkosivustoja. 

Saavutettavuuden tila 

Tämä verkkosivusto täyttää digitaalisista palveluista annetun lain (306/2019) vaatimukset osittain. Alla on luettelo niistä kohdista joilta osin vaatimukset eivät täyty tai saavutettavuusvaatimuksista on perustellusti poikettu. 

Ei-saavutettava sisältö 

Alla mainittu sisältö ei ole saavutettavaa seuraavista syistä: 

Ei vastaa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia (306/2019)  

Seuraava sisältö ja/tai toiminnallisuus ei vielä täytä vaatimuksia: 
 

Kirjautuminen, käyttöönotto ja maksupainike 

  • Sivustolla on kuvia, jotka vaihtuvat automaattisesti ilman, että käyttäjä voi pysäyttää, keskeyttää tai piilottaa niitä. (WCAG 2.2.2) 
  • Sivustolla on koristekuvia, joille ei ole annettu tyhjiä tekstivastineita, sekä interaktiivisia elementtejä, joilta puuttuu kuvaava tai saavutettava nimi. (WCAG 1.1.1, 4.1.2) 
  • Joitakin visuaalisesti ryhmiteltyjä sivun osia ei ole merkitty ohjelmallisesti, mikä voi johtaa epäloogiseen näppäimistön kohdistusjärjestykseen. (WCAG 1.3.1, 2.4.3) 
  • Kaikkien elementtien roolia tai tarkoitusta ei ole määritelty ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2) 
  • Koristeelliset elementit voivat häiritä kohdistusjärjestystä. (WCAG 2.4.3) 
  • Joidenkin sivujen otsikot eivät riittävän selkeästi kuvaa sivun sisältöä. (WCAG 2.4.2) 

 
Profiilin täydentäminen 

  • KYC-prosessi: Lomakkeen ohjeistus voi olla epäselvä, ilmestyä liian myöhään tai olla englanninkielinen suomenkielisessä käyttöliittymässä. Pakollisia kenttiä ei aina merkitä selkeästi. (WCAG 3.3.2) 
  • KYC-prosessi: Kansalaisuus-valintalistan toiminta voi häiriintyä profiilin täydennyksen aikana, mikä tekee sen käytöstä hankalaa näppäimistöllä tai apuvälineillä. (WCAG 2.1.1) 
  • KYC-prosessi: Profiilin täydennyksen aikana käyttäjä voi päätyä visuaalisesti piilotettuun modaaliseen sisältöön. Navigointi eteen- tai taaksepäin on kuitenkin mahdollista. (WCAG 1.3.1, 1.3.2) 
  • KYC-prosessi: "Poliittinen vaikutusvalta" -modaalista ei voi poistua apuvälinetekniikalla. (WCAG 2.1.1, 2.1.2) 

 

Käyttöpaikkahaku 

  • Osa kauppiaiden tuottamasta sisällöstä voi olla eri kielellä kuin sivun pääsisältö, eikä sitä ole merkitty ohjelmallisesti oikein ruudunlukuohjelmia varten. Tämä voi erityisesti aiheuttaa ongelmia, kun käyttöliittymä on englanniksi tai ruotsiksi, koska suurin osa sisällöstä on suomeksi. (WCAG 3.1.2) 

 
Käyttäjäportaali 

  • Joissakin elementeissä näppäimistön kohdistus ei ole visuaalisesti näkyvissä. (WCAG 2.4.7) 
  • Kaikki sivut eivät skaalaudu responsiivisesti. Vaakasuoraa vieritystä ei voida välttää. (WCAG 1.4.10) 
  • Joidenkin tekstien ja graafisten elementtien kontrasti ei täytä vaatimuksia. (WCAG 1.4.3, 1.4.11) 
  • Joissakin elementeissä (esim. linkkitekstit) väri on ainoa tapa esittää tietoa, eikä väriyhdistelmä täytä saavutettavuuskriteerejä. (WCAG 1.4.1) 
  • Kaikkia otsikoita ei ole merkitty HTML-otsikkotasoina, ohjelmalliset otsikkorakenteet eivät aina vastaa visuaalista hierarkiaa ja muuta sisältöä on merkitty ohjelmallisesti otsikoiksi. (WCAG 1.3.1) 
  • Sivustolla on koristekuvia, joille ei ole määritetty tyhjää tekstivastinetta. (WCAG 1.1.1) 
  • Visuaalisesti rajattuja alueita ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1) 
  • Järjestettyjen ja järjestämättömien listojen rakennetta ei ole määritetty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1) 
  • HTML-taulukoiden rivien otsikoita ei ole merkitty ohjelmallisesti, ja joissakin taulukoissa on kokonaan tyhjiä sarakkeita. (WCAG 1.3.1) 
  • Hiiren päällä näkyvät työkaluvihjeet (tooltips) eivät ole suljettavissa ilman osoittimen siirtämistä. (WCAG 1.4.13) 
  • Aktiivisia elementtejä ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1) 
  • Sivustolla ei ole tapaa ohittaa toistuvia sisältölohkoja ja siirtyä suoraan pääsisältöön. (WCAG 2.4.1) 
  • Kaikilla lomakekentillä ei ole nimilappuja, tai näkyvät nimilaput eivät ole ohjelmallisesti yhdistetty kenttiin. (WCAG 1.3.1) 
  • Virheellisiä lomakekenttiä ei aina merkitä visuaalisesti tai ohjelmallisesti. Lomakkeen lähetyksen jälkeen virheellisiin kenttiin ei siirrytä automaattisesti. (WCAG 4.1.3, 3.3.1) 
  • Asteriskimerkkiä ei selitetä sivulla. (WCAG 1.3.1, 3.3.2) 
  • Kenttien tarkoitusta, kun käyttäjältä kerätään tietoa, ei ole määritetty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.5) 
  • Välilehti- ja haitarielementit on toteutettu tavallisina linkkeinä, eivätkä ne ilmaise tarkoitustaan tai tilaansa ruudunlukijakäyttäjille. (WCAG 4.1.2) 

 

Epassi kehittää jatkuvasti tuotteitaan ja palveluitaan, ja työskentelemme aktiivisesti saavutettavuuden parantamiseksi osana tuotekehitystä. Tätä saavutettavuusselostetta päivitetään sitä mukaa, kun edellä mainittuja saavutettavuuspuutteita korjataan. 

Lainsäädännön soveltamisalan ulkopuolelle jäävä sisältö 
Seuraava sisältö ja/tai toiminnallisuus ei ole saavutettavaa, koska se ei kuulu digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain soveltamisalaan: 

  • Käyttöpaikkahaun sisäänrakennettu karttatoiminnallisuus. Kartan sisältö on saatavilla palvelun kautta muilla tavoin saavutettavassa muodossa. 

 

Selosteen laatiminen 

Tämä seloste on laadittu 16.7.2025. 

Seloste perustuu ulkopuolisen arvioijan ja sisäisen arvioinnin tekemään arvioon siitä, täyttääkö verkkosivusto digitaalisista palveluista annetun lain (306/2019) ja direktiivin (EU) 2016/2102 vaatimukset johon kansallinen laki perustuu. 

Selostetta on viimeksi tarkistettu 16.7.2025. 

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa? 

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos huomaat poikkeuksia saavutettavuusvaatimuksien noidattamisessa, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille, niin teemme parhaamme korjataksemme ne. 

Anna saavutettavuuspalautetta [tämän verkkolomakkeen kautta]. 
Saavutettavuuspalautteessasi antamiasi tietoja käsitellään Epassin tietosuojaselosteen mukaisesti. 

Voit myös pyytää saavutettavassa muodossa olevaa tietoa verkkosivuston sisällöstä palautekanavan kautta. 

Epassi Finland Oy vastaa verkkosivuston saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä. 

Valvontamenettely 

Jos huomaat verkkosivustolla puutteita sen saavutettavuudessa, anna ensin saavutettavuuspalautetta yllä mainitun palautekanavan kautta. Vastausaika voi olla 14 päivää. 

Saavutettavuusvaatimusten toteutumista Suomessa valvoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Jos et ole tyytyväinen saavutettavuuspalautteesta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta kahden viikon kuluessa, voit tehdä ilmoituksen Traficomille. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom 
Digitaalisten palvelujen saavutettavuuden valvontayksikkö 
www.webaccessibility.fi 
saavutettavuus@traficom.fi 
vaihde 029 534 5000 

 

Saavutettavuuspalautelomake.

Oheisella saavutettavuuspalautelomakkeella voit antaa palautetta Epassin saavutettavuusasioihin liittyen.