Kiinalaisten mobiilimaksutavat jatkavat suosiotaan.

Kirjoittanut Daniela Nittoli

Epassi on edelläkävijä kohdennetuissa mobiilisissa maksuvälineissä. Epassi toimii Suomessa ja muualla Euroopassa Alipay- ja WeChat Pay-maksualustoiden luotettuna kumppanina ja tarjoaa kauppiaille mahdollisuuden vastaanottaa näitä maksuja helposti. Epassi auttaa kauppiaitaan kohdentamaan markkinointia näiden maksutapojen ympärillä ja tukee kauppiaiden myyntitavoitteita.

Kiinalainen uusivuosi on Kiinassa vuoden tärkein juhla, ja sitä vietetään perheen ja sukulaisten kanssa. Uudenvuoden aikaan jaetaan paljon myös punaisia kirjekuoria. Punainen kirjekuori on perinteinen lahja, joka jaetaan juhlapäivien ja muiden erityisten tapahtumien aikana. Kirjekuoren sisällä on usein rahaa. 

Kiinalaista uutta vuotta vietettiin vuonna 2020 24-31.1.2020. Vuosi 2020 on merkitty rotan vuodeksi.

Lisää boostia myyntiin kampanjoiden avulla


Epassi tekee tiivistä yhteistyötä kauppiaidensa kanssa, jotta asiakaskokemus näiden maksuvälineiden käyttäjille olisi paras mahdollinen. Helsinki-Vantaan lentokentällä toimivat tax free-myymälät olivat valmiita kokeilemaan, miten tällaiset kampanjat tehostaisivat myyntiä Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Vuoden 2020 uudenvuoden kampanjoiden aikana kiinan suurimmat mobiilimaksualustat, Alipay ja WeChat Pay, ovat panostaneet käyttäjäkuntansa aktivointiin. Kiinassa erilaiset sitouttavat pelit ja kampanjat ovat erittäin suosittuja, ja Kiinassa näkeekin paljon erilaisia alennuksiin oikeuttavia kampanjoita, jotka ovat muun muassa Alipayn ja WeChatin sponsoroimia.

WeChat sponsoroi extra-alennuksen käyttäjälleen sekä paremman vaihtokurssin kun asiakas käyttää ostoissaan WeChat-maksutapaa. WeChatin käyttäjä skannaa kassalle asetetun kampanja QR-koodin, josta asiakas sai sattumanvaraisen alennuksen seuraavasta ostoksestaan. Mitä useammin asiakas skannaa ja maksaa WeChatilla, sitä parempia etuja asiakas saa. Tax free myymälät myös tarjosivat ylimääräisen -10% alennuksen valituista tuotteista valituissa brändi myymälöissään.

Helsinki-Vantaan lentokentän tax free-myymälöissä on voinut maksaa WeChatilla vuoden 2020 alusta lähtien. Ennen WeChat:ia liikkeissä on ollut myös käytössä Alipay-maksutapa sekä China UnionPay.

Tulokset ovatkin olleet erinomaisia. WeChat nousi kampanja-aikana selkeästi kohderyhmänsä suosituimmaksi maksuvälineeksi ja keskimääräinen WeChat:lla maksettu ostos oli jopa puolitoistakertainen Alipay-ja China Union Pay maksutavoillla maksettuihin ostoksiin verrattuna.

Epassi on totta kai myös tyytyväinen tulokseen ”On hienoa nähdä kuinka kauppiaat ovat valmiita heittäytymään mukaan eri kampanjoihin ja toivottavat kiinalaiset vierailijat lämpimästi ostoksille. Nämä luvut yksin kertovat siitä, että kiinalaisten mobiilimaksujen vastaanottaminen liikkeissä kannattaa!"

Muutoin kiinalaisen uuden vuoden aikana transaktiomäärät kasvoivat noin +39% viime uuteen vuoteen verrattuna koko Suomessa.

Kiinalaisturistien määrä on ollut tasaisessa kasvussa Suomessa.


Viime vuonna pelkästään Helsingissä rekisteröitiin kiinalaisia yöpymisiä 116.000 kappaletta ja kiinalaisten tax-free ostokset nousivat viime vuoteen verrattuna +32%. Yhteensä Helsingissä rekisteröitiin yhteensä 499.000 yöpymistä Aasiasta. Suosituin matkustusaika Helsingissä kaiken kaikkiaan vuonna 2019 oli toukokuu. Myös syksy-kuukaudet olivat suosittuja.

Vuonna 2019 Helsinki-Vantaalla rekisteröitiin 659.343 Kiinasta saapuvaa matkailijaa.

Kiinalaiset ovat edelleen suurimpia rahankäyttäjiä ja rahaa käytetään 910€ vierailua kohden (2018). Vuonna 2017 kiinalaiset käyttivät arviolta 1200€ vierailua kohden. Yhteensä vuonna 2018 kiinalaiset jättivät rahaa Suomeen noin 413 M€ edestä, mikä tekee heistä toiseksi eniten rahaa Suomeen jättävän turistiryhmä. Eniten rahaa käytetään ruokailuun, ostoksiin ja majoitukseen.

Kauppiaita, jotka palvelevat tasaisesti kiinalaisia asiakkaita, suositellaan vastaanottamaan kiinalaisia maksuvälineitä liikkeissään. On tutkittu, että 69% kiinalaisista matkailijoita olisi halukkaita maksamaan ostoksiaan mobiilisti, jos heille tarjottaisiin siihen mahdollisuus.

Epassi tarjoaa kauppiaille mahdollisuutta vastaanottaa näitä mobiilisia maksutapoja helposti! Lue lisää täältä!

Jos haluatte tietää enemmän Epassin palveluista, autamme erittäin mielellämme! Saat meihin yhteyden joko sähköpostitse: clearing@epassi.fi tai soittamalla +358 50 317 2497.

Aiheet:MobiilimaksaminenAlipay

Lisää vinkkejä Epassilta: