WeChat Pay Epassin maksutapavalikoimaan
Kirjoittanut Epassi
Epassi on tuonut kauppiaiden ulottuville Suomessa ja monissa muissa maissa Kiinassa supersuositun mobiilimaksutavan, Alipayn. Nyt Alipayn rinnalle on saatu toinen mobiilimaksujen jättiläinen: WeChat Pay.
Miksi Alipay ja WeChat Pay ovat tärkeitä kiinalaisten matkailijoiden palvelemisessa?
Miksi tavallisen suomalaisen ravintoloitsijan, myymälän omistajan tai vaikkapa elämyspalveluita tarjoavan yrittäjän kannattaisi olla kiinnostunut Kiinassa suosituista mobiilimaksutavoista?
Ensimmäinen syy on mobiilimaksamisen huikea suosio Kiinassa: mobiilimaksuja tehdään jo enemmän kuin kortti- tai käteismaksuja. Se on siis kiinalaisille tutuin maksuväline, jota käytetään mieluusti myös ulkomailla. Ja mikäpä siinä heräteostoja tehdessä, kun matkailija ei ole sidottu rajalliseen käteiskassaansa. Mobiilimaksutapojen tarjoaminen näkyy siis suoraan myynnissä.
Toinen syy Alipayn ja WeChat Payn käyttöön maksamisen ohella on kiinalaisturisteille markkinointi. Kiinalaisia ei ole mahdollista tavoittaa tehokkaasti Googlen tai Facebookin avulla – sen sijaan Alipayta ja/tai WeChat Payta käyttävät lähes kaikki. Matkailijat selaavat näistä sovelluksista ideoita sekä matkaa suunnitellessa että sen aikana. Myös erilaisten houkuttelevien kampanjoiden tekeminen sovellusten kautta on helppoa. Eräs helsinkiläinen kauppias antoi 25 % alennuksen Alipay-käyttäjille, jolloin keskiostos kasvoi noin 30 %.