Henkilöstöetujen trendit 2022.

Kirjoittanut Niko Kangasmaa

People connected by lines on a plaza 1200x627

Koronapandemian myötä henkilöstöeduissa on tapahtunut perustavanlaatuisia muutoksia. Yhtenäisten etujen tarjoaminen kapealla sektorilla on vaihtunut työntekijöiden yksilöllisten ja aiempaa laajempien tarpeiden huomioimiseen – ja digitaalisuus on tullut jäädäkseen.

Työnantajat ovat aina kilpailleet lahjakkaimmista työntekijöistä. Viime vuonna kilpailu on kiristynyt entisestään, kun yhä useampi työntekijä on ilmaissut vaihtavansa työpaikkaa. Covid-19 on tuonut karusti esiin, kuinka iso kuilu työntekijöiden ja työnantajien välillä on, sekä kuinka vaikeaa hyvistä työntekijöistä on pitää kiinni. Yksi merkittävimmistä työntekijätyytyväisyyteen, työnantajamielikuvaan ja rekrytointiin vaikuttavista asioista on työsuhde-edut. Työsuhde-eduissa nousi viime vuonna esiin kaksi selkeää trendiä: yksilöllisten tarpeiden huomioonottaminen ja digitaalisuus. Nämä trendit tulevat vahvistumaan entisestään tänä vuonna.

Näiden lisäksi on myös nähtävissä selkeä muutos siinä, miten työnantajat hallinnoivat työsuhde-etuja ja millainen rooli eduilla on osana henkilöstöstrategiaa. Aiemmin työnantajat ovat lähinnä jatkaneet vuodesta toiseen samoilla eduilla, kilpailuttaen niitä toisinaan ennen vuodenvaihdetta halvempien hintojen toivossa. Nykyään eri etuja harkitaan ja kokeillaan jatkuvasti. Niitä myös otetaan joustavasti käyttöön pitkin vuotta, eikä enää ainoastaan vuoden alussa.

 

Fokus yksilöissä.

“Näemme selvästi, että työntekijät ovat huomanneet työsuhde-etujen hyödyt ja vaikuttavuuden aivan uudella tavalla”, kertoo Epassi Finlandin maajohtaja John Lindström. ”Myös työnantajat ovat huomanneet tämän muutoksen työntekijöidensä asenteissa. Työnantajat ymmärtävät nyt, että henkilöstöetuja pitää ajatella jokaisen työntekijän yksilöllisiin tarpeisiin taipuvana kokonaisuutena. Siksi he ovat alkaneet etsiä laajempaa etutarjontaa kuin koskaan ennen.”

Tänä päivänä työntekijät ovat hyvin moninaisia. He edustavat eri sukupolvia ja näkemyksiä työnteosta. Onkin tärkeää, että tarjotut edut ovat arvokkaita sekä työntekijöille että työnantajille.

”Ruotsissa näemme, että monet työnantajat yhdistävät tarjoamiaan etuja. Etuja tarjotaan ehkä vähemmän kuin ennen, mutta käytettävät edut ovat entistä laadukkaampia ja tärkeämpiä työntekijöille. Lisäksi näemme trendin joustavista etuusratkaisuista, joissa työntekijä itse voi mukauttaa tarjottuja etuja omien tarpeidensa mukaisiksi”, sanoo Åsa Severgårdh, Epassi Ruotsin maajohtaja.

 

40-sivuisella henkilöstöetujen käsikirjalla päivität tietämyksesi ajan tasalle.

 

Kiinnostus hyvinvointia kohtaan kasvaa.

Ennen pandemiaa suosituimmat työsuhde-edut Epassin Suomen asiakkaiden joukossa olivat Lounas- sekä Liikunta- ja Kulttuurietu. Nämä edut ovat erittäin suosittuja edelleen, mutta valtavan kasvun ovat tehneet hyvinvointiedut kuten hieronta sekä hammashoito- ja muut terveyspalvelut.

”Pandemian aikana hyvinvointietuja työntekijöilleen tarjoavien työnantajien määrä on kasvanut kiihtyvällä vauhdilla. Meillä toki oli tätä etua tarjoavia asiakkaita jo ennen pandemiaa, mutta niiden kysyntä on kasvanut korona-aikana räjähdysmäisesti. Tänä päivänä suurin osa asiakkaistamme tarjoaakin hyvinvointiedun työntekijöilleen”, sanoo Epassi Suomen John.

Ruotsissa hyvinvointiedut ovat pysyneet työnantajien useimmiten tarjoamien etujen joukossa. Tämä trendi on ollut nähtävissä jo pitkään, ja se tulee jatkumaan tulevaisuudessakin. Vakuutuksiin, eläkkeisiin ja terveyteen liittyvät henkilöstöedut ovat kasvattaneet kiinnostustaan ja ovat myös suosittuja.

Tutustu hyvinvointietuun

Aiheet:MobiilimaksaminenHenkilöstöedut

Lisää vinkkejä Epassilta:

Valitse henkilöstöetu, jonka työntekijät oikeasti haluavat.

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset palkansaajat haluavat eniten henkilöstöetuja, jotka kohdistuvat fyysiseen hyvinvointiin (kuten kuntosaliharjoitteluun tai hierontaan), kulttuurielämyksiin sekä ravitsemukseen ja lounaaseen.

Nämä kaikki saat järjestettyä helpoiten Epassilla. Ehkä siksi jo miljoona suomalaista epassittaa ostoksiaan yli 39 000 palveluntarjoajan verkostossamme.

TYÖNANTAJA: TUTUSTU MAHDOLLISUUKSIIN

WEBSITE FI B2B ads LP 2024 featured img@1.5x