Skip to content
Epassi Faded Gradient White Background Hero

Saavutettavuusseloste – sovellus.

SAAVUTETTAVUUSSELOSTE 

[Epassi Finland Oy] pyrkii takaamaan sovelluksensa saavutettavuuden digitaalisista palveluista annetun lain (306/2019) mukaisesti. 

Tämä saavutettavuusseloste koskee Epassin mobiilisovellusta. 

Saavutettavuuden tila 

Tämä sovellus täyttää digitaalisista palveluista annetun lain (306/2019) vaatimukset osittain. Alla on luettelo niistä kohdista joilta osin vaatimukset eivät täyty tai saavutettavuusvaatimuksista on perustellusti poikettu. 

Ei-saavutettava sisältö 

Alla mainittu sisältö ei ole saavutettavaa seuraavista syistä: 

Ei vastaa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia (306/2019)  

Seuraava sisältö ja/tai toiminnallisuus ei vielä täytä vaatimuksia: 
 

Yleiset saavutettavuusongelmat 

  • Android: Sovelluksessa on koristekuvia, joita ei ole piilotettu ruudunlukijoilta, eikä niille ole annettu tekstivastinetta. Lisäksi sovelluksessa on informatiivisia kuvia ja ikoneita, joilla ei ole tekstivastinetta tai tekstivastine on riittämätön. (WCAG 1.1.1) 
  • Android: Sovelluksessa olevia otsikoita ei ole merkitty ohjelmallisesti otsikoiksi. Siten ruudunlukijat eivät tunnista otsikoita oikein eikä otsikoita voi hyödyntää navigoinnissa. (WCAG 1.3.1, 2.4.6) 
  • Android: Useissa näkymissä on välilehtivalikoita, joista vaihtaessa välilehteä käyttäjä voi saada virheellistä tai epäselvää informaatiota. Osassa välilehtivalikoista nimien perässä on numeroita, jotka kuvastavat montako tulosta välilehti sisältää, mutta tätä ei kommunikoida käyttäjälle selkeästi.  (WCAG 1.3.1, 4.1.2 4.1.3) 
  • Android: Joidenkin sisältöjen ja toimintojen lukemis- ja kohdistusjärjestys on väärä apuvälineiden tai näppäimistön käyttäjille. Lisäksi joissakin siirtymissä näkymien välillä kohdistus viedään epäloogiseen sijaintiin, ja joissakin tilanteissa kohdistus hyppii hallitsemattomasti. Kohdistus ei myöskään aina toimi valintaikkunoissa odotetulla tavalla (esimerkiksi ei aina ohjaudu avautuneeseen valintaikkunaan tai ei ole lukittu aktiiviseen valintaikkunaan). (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 
  • Teksti ja näkymä eivät aina mukaudu suurennoksille. (WCAG 1.4.4) 
  • Android: Sovelluksessa on joitakin linkkejä ja painikkeita, joiden nimet eivät ole kuvaavia. (WCAG 2.4.6) 
  • Android: Jotkin painikkeet ovat saavutettavuusvaatimusten näkökulmasta liian pieniä, jolloin niihin voi olla vaikea osua. (WCAG 2.5.8) 
  • Joidenkin näkymien ja näkymän osien kieltä ei ole merkitty oikein. Tämän vuoksi ruudunlukijat saattavat lukea tekstiä väärän kielen mukaisella ääntämyksellä. Ongelma koskee palveluntarjoajan tai kauppiaan englanninkielisiä esittelytekstejä suomenkielisessä sovelluksessa, suomenkielistä vahvistuskoodisähköpostia, koko tunnistautumisprosessia sekä kuittien sisältöä. (WCAG 3.1.2) 
  • Android: Sovellus kirjaa käyttäjän tietyin väliajoin automaattisesti ulos, jolloin käyttäjän tulee syöttää tunnuskoodi uudelleen. Tilanteesta ei kuitenkaan tule reaaliaikaista huomioviestiä ruudunlukijan käyttäjälle. (WCAG 4.1.3) 

 

Sovelluksen käyttöönotto ja käyttäjätilin viimeistely 

  • Tunnuskoodi vahvistetaan varoittamatta käyttäjää heti viimeisen numeron kirjoittamisen jälkeen. (WCAG 3.2.2) 
  • Android: Jos käyttäjä tekee virheitä lomakkeissa, virheviestejä ei ole aina yhdistetty lomakekenttiin, eikä tunnettua korjausehdotusta aina tarjota. Ruudunlukija ei aina lue virheviestejä ja varoituksia automaattisesti. (WCAG 3.3.1, 3.3.3, 4.1.3) 
  • KYC lomake: Lomakkeisiin liittyvät ohjeet ovat paikoin epätarkkoja, englanninkielisiä suomenkielisessä sovelluksessa tai tulevat käyttäjän näkökulmasta liian myöhään. Lisäksi kenttien pakollisuutta ei ole aina osoitettu. (WCAG 3.3.2) 
  • KYC lomake: Viimeistellessä profiiliä kansalaisuuden valinnan pudotusvalikko voi hajota, niin että käyttäjä ei sitä enää pysty käyttämään avustavilla teknologioilla tai näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1) 
  • KYC lomake: Profiilia viimeistellessä käyttäjä voi avustavilla teknologioilla tai näppäimistöllä päätyä modaalin sisältöön, joka ei ole visuaalisesti näkyvillä. Modaalista pääsee pois liikkumalla eteen tai taakse päin. (WCAG 1.3.1, 1.3.2) 
  • KYC lomake: Poliittisen vaikutusvallan modaalista ei pääse pois iOS:llä avustavaa teknologiaa käyttäen. (WCAG 2.1.1, 2.1.2) 

Sovelluksen päänäkymä 

  • Sivun alun Stories-widgetissä on monia ongelmia, kuten englanninkieliset selitteet, satunnaiselta vaikuttava elementtien järjestyksen muuttuminen, selvyys moniosaisten tarinoiden rakenteessa ja osa tarinoista on tekstiä kuvista, joten esimerkiksi ruudunlukijakäyttäjät eivät pysty niitä lukemaan. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 2.4.3, 4.1.2) 
  • Android: Hakutuloksissa ei ole näkyvää näppäimistökohdistinta. (WCAG 2.4.7) 
  • Android: Suosikiksi lisäämisen ohjetekstissä viitataan pelkkään painikeikonin muotoon. (WCAG 1.3.3) 
  • Android: Suosikkeja ei ole ryhmitelty, joten käyttäjä voi helposti unohtaa mikä tieto kuuluu mihinkin suosikiksi valittuun palveluun. (WCAG 1.3.1) 
  • Android: Saldoihin siirtävän painikkeen nimi ei ole selkeä käyttäjille. (WCAG 2.4.6, 4.1.2) 

 

Palveluntarjoajien näkymät 

  • Takaisin painiketta ei ole nimetty oikein. (WCAG 4.1.2) 
  • Android: Näkymän välilehtivalikkoa ei voi käyttää näppäimistön varassa. (WCAG 2.1.1) 
  • Suosikiksi lisääminen saattaa välillä virheellisesti ilmoittaa, että elementti on valittu, vaikka se ei olisi. Suosikit voi tarkistaa aiemmin näkymän suosikit-osiosta.  (WCAG 4.1.2) 
  • Useissa avautuvissa ja sulkeutuvissa elementeissä on ongelmia. Ne eivät kommunikoi tilaansa ja osassa sisältö avautuu ennen painiketta, josta sisältö avataan. Androidilla osa avautuvista painikkeista ei ole merkitty painikkeiksi. (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 4.1.2) 
  • Tekstin sisäisiä linkkejä ei voi avata avustavilla teknologioilla tai näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1) 
  • Linkkejä ei ole merkitty linkeiksi ja osalta linkeistä puuttuu kuvaava nimi. (WCAG 4.1.2) 
  • Maksutapojen painikkeilla ei ole roolia lisäksi maksutapojen näkymissä on useita painikkeita, joilla ei ole roolia. (WCAG 4.1.2) 
  • Maksutapojen näkymissä on epäselviä ikoneita ja käyttäjä ei tiedä milloin QR-koodi on näkyvissä, koska se on piilotettu avustavilta teknologioilta. (WCAG 1.1.1, 1.3.3) 
  • Joillain painikkeilla on heikko kontrasti tekstin ja taustan välillä. (WCAG 1.4.3) 
  • Ilmoitus, joka pyytää käyttäjää viimeistelemään profiilin ilmestyy vasta kun käyttäjä yrittää syöttää summaa kenttään eikä tästä ilmoiteta käyttäjälle ohjelmallisesti. (WCAG 3.3.2, 3.3.3, 4.1.3) 
  • iOS: Näkymissä on tyhjiä elementtejä, jotka luetaan painikkeina. Näillä ei ole toiminnallisuutta. (WCAG 1.3.1, 4.1.2) 

 

Saldot 

  • Android: Sivu jää välillä tilaan, jossa käyttäjä ei voi edetä seuraaviin elementteihin tai palata takaisin aiempiin. Välillä näkymässä käyttäjä myös ohittaa elementtejä, mutta pystyy peruuttamaan ohitettuihin elementteihin. (WCAG 2.1.1, 2.1.2) 
  • Android: Osaa linkeistä ei pysty aktivoimaan näppäimistöllä tai avustavilla teknologioilla. (WCAG 2.1.1) 
  • Android: EpassiBIKE käyttöehtojen hyväksymisen vaihtopainike ei ole oikein merkitty avustavalle teknologialle. (WCAG 4.1.2) 
  • Android: Omaraha-saldon määrää syöttäessä kentällä ei ole nimeä. (WCAG 4.1.2) 

 
Epassi kehittää jatkuvasti tuotteitaan ja palveluitaan, ja työskentelemme aktiivisesti saavutettavuuden parantamiseksi osana tuotekehitystä. Tätä saavutettavuusselostetta päivitetään sitä mukaa, kun edellä mainittuja saavutettavuuspuutteita korjataan. 

 

Lainsäädännön soveltamisalan ulkopuolelle jäävä sisältö 
Seuraava sisältö ja/tai toiminnallisuus ei ole saavutettavaa, koska se ei kuulu digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain soveltamisalaan: 

  • Käyttöpaikkahaun sisäänrakennettu karttatoiminnallisuus. Kartan sisältö on saatavilla palvelun kautta muilla tavoin saavutettavassa muodossa. 

 

Sisältö joka ei täytyä saavutettavuusvaatimuksia kohtuuttoman rasitteen vuoksi

Seuraavat palvelun toiminnallisuuksien sisällöt eivät ole saavutettavia, koska Epassi katsoo, että niiden saavutettavaksi saattaminen aiheuttaisi kohtuuttoman rasitteen Epassille. Palvelussa on nykyisellään teknisiä rajoitteita, jotka estävät sisällön saavutettavaksi tekemisen tai jotka aiheuttaisivat joka tapauksessa kohtuuttomia taloudellisia kustannuksia. Tulevaisuudessa Epassi pyrkii tekemään tästä sisällöstä saavutettavaa osana teknisten järjestelmiensä normaalia kehitystyötä. 

  • Sovellus ei salli vaakasuuntaista näytön asentoa. (WCAG 1.3.4) 

 

Selosteen laatiminen 

Tämä seloste on laadittu 26.6.2025 

Seloste perustuu ulkopuolisen arvioijan tekemään arvioon siitä, täyttääkö sovellus digitaalisista palveluista annetun lain (306/2019) ja direktiivin (EU) 2016/2102 vaatimukset johon kansallinen laki perustuu. 

Selostetta on viimeksi tarkistettu 16.7.2025. 

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa? 

Pyrimme jatkuvasti parantamaan sovelluksen saavutettavuutta. Jos huomaat poikkeuksia saavutettavuusvaatimuksien noidattamisessa, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille, niin teemme parhaamme korjataksemme ne. 

Anna saavutettavuuspalautetta [tämän verkkolomakkeen kautta] . Saavutettavuuspalautteessasi antamiasi tietoja käsitellään Epassin tietosuojaselosteen mukaisesti. 

Voit myös pyytää saavutettavassa muodossa olevaa tietoa sovelluksen sisällöstä palautekanavan kautta. 

Epassi Finland Oy vastaa sovelluksen saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä. 

Valvontamenettely 

Jos huomaat sovelluksessa puutteita sen saavutettavuudessa, anna ensin saavutettavuuspalautetta yllä mainitun palautekanavan kautta. Vastausaika voi olla 14 päivää. 

Saavutettavuusvaatimusten toteutumista Suomessa valvoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Jos et ole tyytyväinen saavutettavuuspalautteesta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta kahden viikon kuluessa, voit tehdä ilmoituksen Traficomille. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom 
Digitaalisten palvelujen saavutettavuuden valvontayksikkö 
www.webaccessibility.fi 
saavutettavuus@traficom.fi 
vaihde 029 534 5000 

 

Saavutettavuuspalautelomake.

Oheisella saavutettavuuspalautelomakkeella voit antaa palautetta Epassin saavutettavuusasioihin liittyen.