Hyvinvointiedun hyödyt ja kustannukset

 

Verottomien työsuhde-etujen uusin tulokas on hyvinvointietu.

Edun tuettavia hyvinvointipalveluita ovat muun muassa hieronta, fysikaalinen hoito, perinteisen työterveyden ulkopuolelle jäävät lääkäripalvelut (esim. silmä-, hammas- ja muut erikoislääkärit), optikkopalvelut ja sairaan lapsen hoitopalvelut.

Verottomia hyvinvointietuja voi tarjota työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi verottajan ohjeistuksen mukaisesti. Työnantaja kirjaa työterveyssuunnitelmaan ne palvelut, joita ePassilla on mahdollista maksaa. Sovitte ePassin kanssa missä ja mitkä palvelut koskevat juuri teidän työntekijöiden etua.

ePassin käytöstä ainoa kulu on muutaman prosentin palvelumaksu hyvinvointiedun suuruudesta. Et siis maksa muita käsittelykuluja, lähetyskuluja tms.

ePassin Hyvinvointi toimii samalla periaatteella kuin kaikki muutkin tuotteemme: kustannukset perustuvat aina ePassin toteutuneeseen käyttöön. Automatisoitu hallinnointi edistää myös henkilöstöhallinnon hyvinvointia.

Voit lukea lisää ePassi Hyvinvointi -henkilöstöedusta ja sen hyödyistä täältä.

Liikunta- ja kulttuuriedun hyödyt ja kustannukset

 

Työn vastapainoksi kaivataan mielekästä vapaa-ajan tekemistä. Toisille se on liikuntaa, toisille kulttuuria, monille kumpaakin.

Työnantaja voi tukea työntekijöidensä liikunta- ja kulttuuriharrastamista verovapaana työsuhde-etuna ja vähentää kustannukset täysimääräisesti omassa kirjanpidossaan. Jos tarjottua etua voidaan pitää tavanomaisena ja kohtuullisena, se on työntekijälle verovapaa.

Liikunta- ja kulttuuriharrastusta voi tukea verovapaasti 400 € /työntekijä /kalenterivuosi. Liikunta- ja kulttuurietua voi ajatella edullisempana vaihtoehtona palkankorotukselle.

ePassin käytöstä ainoa kulu on muutaman prosentin palvelumaksu liikunta- ja kulttuuriedun suuruudesta. Et siis maksa muita käsittelykuluja, lähetyskuluja tms. Koska ePassi ei ole prepaid-maksuväline tai seteli, maksat vain niistä liikunta- ja kulttuurieduista, mitkä työntekijäsi käyttävät. Automatisoitu hallinnointi säästää myös henkilöstöhallinnon aikaa.

Voit lukea lisää ePassi Sportti- ja Kulttuuri -henkilöstöedusta ja sen hyödyistä täältä.

Lähitaksi ottaa käyttöön maailman suurimman mobiilimaksujärjestelmän

Lähitaksi ottaa käyttöön kiinalaisen Alipay-mobiilimaksujärjestelmän. Alipaylla voi helmikuusta lähtien maksaa matkan kaikissa Lähitaksin 1250:ssa taksissa pääkaupunkiseudulla ja Lähitaksi onkin Alipayn suurin pohjoismainen yhteistyökumppani taksialalla. Maksujärjestelmän toteuttaja on ePassi Payments Oy, Alipayn strateginen kumppani Pohjoismaissa.

Alipay on maailman suurin mobiilimaksujärjestelmä, jolla on runsaat 520 miljoonaa aktiivista käyttäjää Kiinassa.

Lähitaksin markkinointipäällikkö Heidi Säynäjoki huomauttaa, että kiinalaisten matkailijoiden määrä on kasvanut myös Suomessa merkittävästi. ”Yhä useammat kiinalaiset matkustajat ovat kysyneet mahdollisuutta maksaa Alipay-sovelluksella. Siksi päätimme lanseerata tämän uuden innovatiivisen maksutavan, jotta voimme tarjota kiinalaisille asiakkaille entistä paremman palvelukokemuksen”, Säynäjoki toteaa.

Säynäjoen mukaan kiinalaiset matkailijat ja liikemiehet käyttävät Lähitaksin palveluja etenkin lentokenttäkuljetuksissa.

”Haluamme helpottaa kiinalaisten asiakkaiden asiointia ja tarjota heille mahdollisuuden maksaa taksimatkan kotimaastaan tutulla tavalla”, Säynäjoki sanoo. ”Tavoitteenamme on kasvattaa markkinaosuuttamme merkittävästi kasvavan asiakassegmentin, eli kiinalaisturistien käyttämien liikkumispalveluiden osalta pääkaupunkiseudulla.”

Alipay toimii siten, että asiakas avaa älypuhelimestaan Alipay-sovelluksen ja lukee sen avulla taksista löytyvän QR-koodin. Puhelimeen syötetään matkan hinta ja maksun toteuduttua kuljettaja näkee omalla päätteellään tiedon onnistuneesta maksusta.

Lisätietoja:
Heidi Säynäjoki, Markkinointipäällikkö Lähitaksi, p. 09 477 80 350, heidi.saynajoki@lahitaksi.fi
Daniela Nittoli, Alipay Network Specialist, ePassi, p. 050 317 2497, daniela.nittoli@epassi.fi

Alipaysta:
Alipay kuuluu samaan yritysryppääseen maailman suurimman verkkokauppa Alibaban kanssa. Alipayn mobiilimaksu on maailman suosituin ja sillä on yli 520 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Maksutapa kattaa 70 % kiinalaisten mobiilimaksuista.

ePassista:
Vuonna 2007 Suomessa perustettu ePassi on johtava sähköisen maksamisen palvelu. ePassia käyttävät kymmenet tuhannet palveluiden tuottajat niin Suomessa kuin Ruotsissa muun muassa julkisen liikenteen, lentämisen, kaupan, ravintolan, urheilun, kulttuurin, hyvinvoinnin ja tapahtumien parissa. Lokakuussa 2016 Alipayn kanssa solmitun strategisen kumppanuuden myötä, ePassi ja Alipay ovat yhdessä luoneet Suomesta ensimmäisen maan, jossa kiinalaiset turistit voivat kokea täysin ilman käteistä tapahtuvan vierailukokemuksen.

Lähitaksista:
Lähitaksi on vuonna 1965 perustettu taksien tilausvälitysyhtiö, jonka toiminta-alue on 19 kuntaa pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla. Lähitaksin autoja on noin 1250 ja kuljettajia yli 4000. Lähitaksi on laatusertifioitu, pääkaupunkiseudun johtava taksikeskus.

Työmatkaedun hyödyt ja kustannukset

Moderni työnantaja palkitsee työntekijöitään mielellään ekologisuuteen kannustavalla luontoisedulla. Työnantaja voi tukea henkilökunnan työmatkoja työmatkaedulla. Etu on henkilökohtainen ja työntekijä voi ostaa sillä joko kausilipun tai henkilökohtaiselle kortille ladattua arvoa julkisiin liikennevälineisiin. Työmatkaetua ei tarvitse tarjota koko henkilöstölle. Sitä voi tarjota 300 euroon asti myös työntekijöille, joilla on vapaa autoetu.

Työmatkaedun voi tarjota palkan päälle tai osana palkkaa. Työmatkaetu on työntekijälle verovapaa etu 300 euroon asti vuodessa. Yli 300 euron edusta työntekijä maksaa veroa oman veroprosenttinsa mukaan, kunnes 751 euron omavastuuosuus täyttyy.

Työmatkaetu on siis verovapaata työntekijälle 0-300 € ja 751-3400 € osuudelta. Näiltä osuuksilta työnantajan ei tarvitse maksaa palkan sivukuluja. 301-750 euron osuudelta työntekijä maksaa veroa oman veroprosenttinsa mukaan, ja työnantajan täytyy maksaa palkan sivukulut. Työmatkaetu on kuitenkin kokonaisuudessaan vähennyskelpoinen tuloverotuksessa.

1-300 €/vuosi Työntekijälle verovapaa, työnantajan ei tarvitse maksaa palkan sivukuluja
301-750 €/vuosi Työntekijälle veronalaista 300€ ylittävältä osuudelta, työnantajan täytyy maksaa palkan sivukulut
751-3400 €/vuosi Työntekijälle verovapaa, työnantajan ei tarvitse maksaa palkan sivukuluja

Esimerkki

Jos työntekijä saa 500 € työmatkaetua vuodessa, hän maksaa veroa 200 € osuudelta.

Eniten työmatkaedusta hyötyy työntekijä, jonka kodin ja työpaikan väliset matkakulut jäävät alle 750 euroon vuodessa, eli matkakuluvähennystä verotuksessa ei synny.

Edun määrä ratkaisee onko etu veroton vai verollinen työntekijälle.

ePassin käytöstä ainoa kulu on muutama prosentti palvelumaksu työmatkaedun suuruudesta. Et siis maksa muita käsittelykuluja, lähetyskuluja tms. ePassi ei ole prepaid-maksuväline eikä työmatkaseteli, joten maksat vain sen osan työmatkaedusta, minkä työntekijäsi käyttävät. Automatisoitu hallinnointi säästää myös henkilöstöhallinnon aikaa.

Voit lukea lisää ePassi Työmatka -henkilöstöedusta ja sen hyödyistä täältä.

Lounasedun hyödyt ja kustannukset

Lounastauolla ja hyvällä, monipuolisella lounaalla on erittäin positiivinen vaikutus työssä viihtymiseen ja myös työn tehokkuuteen. Kiireisen työpäivän keskellä rento ruokailuhetki työkavereiden kanssa virkistää. Lounasetu on edullinen sekä työnantajalle että työntekijälle. Lounasedun voi antaa joko palkan päälle tai osana palkkaa. Lounasetua kutsutaan myös ravintoeduksi, sillä edun käyttö ei ole mitenkään rajattu lounasaikaan.

Lounasetu palkan päälle

Kun lounasetu maksetaan työntekijän palkan päälle, kyse on luontoisedusta. Tavallaan kyse on palkankorotuksesta, joka on korvamerkattu työntekijän henkilökohtaiseen aterioimiseen. Lounasetu palkan päälle on kuitenkin palkankorotusta edullisempi sekä työnantajalle että työntekijälle..

Palkan päälle annettavan lounasedun kustannus työnantajalle

Kun työnantaja tarjoaa työntekijälle lounasedun palkan päälle, työntekijän palkkalaskelmaan lisätään 75 % luontoisedun määrästä. Tuo 75 % edusta on työntekijälle veronalaista tuloa ja siitä osuudesta työnantaja maksaa normaalit työnantajan sivukulut.

Esimerkki työnantajan kustannuksista:

Lounasetu 200 €
Työnantajan sivukulut veronalaisesta osuudesta 150 € x 23,5% = 35.25 €

Jos työntekijä käyttää vain osan edun määrästä, jää hänelle loput edun arvosta rahapalkaksi. ePassin käytöstä ainoa kulu on pieni prosenteissa laskettava palvelumaksu lounasedun suuruudesta. Et siis maksa muita käsittelykuluja, lähetyskuluja tms. ePassi ei ole prepaid-maksuväline, joten maksat vain työntekijöiden syömistä aterioista. Automatisoitu hallinnointi säästää myös henkilöstöhallinnon aikaa.

Palkankorotuksen antaminen lounasetuna rahapalkan sijasta

Palkankorotus on edullisempaa antaa lounasedun muodossa kuin rahapalkkana, sillä verotettava osuus edusta on vain 75 %. Sekä työnantajamaksut että työntekijän tulovero maksetaan vain tuosta osuudesta. Lopusta 25 %:sta ei tarvitse maksaa työnantajamaksuja. Lounasetu sivukuluineen voidaan vähentää kokonaisuudessaan verotuksessa.

Lounasetu palkan osana

Kun lounasetu saadaan osana palkkaa, puhutaan niin sanotusta lounasvähennyksestä. Työntekijän nettopalkasta pidätetään lounasedun verotusarvo 75 %. Neljäsosan lounasedusta maksaa työnantaja.

Jos lounasetu on esimerkiksi 200 euroa kuukaudessa, työntekijän nettopalkasta vähennetään enimmillään 150 euroa. Erotukseksi jäävä enintään 50 euroa on työnantajalle vähennyskelpoinen kulu, josta työnantajan ei tarvitse maksaa sivukuluja. Verotettavaa tuloa ei synny työntekijälle eikä työnantajalle. Huom! Sekä työnantajan että työntekijät toteutuvat kulut on sama kuin syötyjen aterioiden kustannus, koska ePassi ei ole prepaid-maksuväline, sen kustannus perustuu todelliseen käyttöön.  

Palkan osana annettavan lounasedun kustannukset työnantajalle

Esimerkki työnantajan kustannuksista:

Lounasetu 200 €

Nettokustannus työnantajalle 50 €

ePassin käytöstä ainoa kulu on pieni prosenteissa laskettava palvelumaksu lounasedun suuruudesta. Et siis maksa muita käsittelykuluja, lähetyskuluja tms. Maksat vain niistä aterioista, jotka työntekijäsi syövät. Automatisoitu hallinnointi säästää myös henkilöstöhallinnon aikaa.

Paljonko lounasetua voi antaa kuukaudessa?

Lounasetua voidaan antaa joko tarkasti kunkin kuukauden työpäivien mukaan tai keskimääräisten työpäivien mukaan. Keskimääräinen työpäivien määrä on kuukausittain 21 päivää.

Vuonna 2018 ravintoedun suuruus voi olla 6,50 – 10,40 €/työpäivä.

Olen yrittäjä, voinko tarjota lounasedun itselleni?

Yksityinen elinkeinonharjoittaja eli niinsanottu toiminimiyrittäjä ei voi käyttää lounasetua ollenkaan. Avoimen yhtiön tai kommandiittiyhtiön yhtiömies voi käyttää lounasetua vain, jos hänelle maksetaan kyseisestä yrityksestä palkkaa. Osakeyhtiön omistajayrittäjä voi tarjota itselleen lounasedun, vaikka olisi yrityksensä ainoa työntekijä. Yrittäjän eläkevakuutuksen alaiselle yrittäjälle lounasetu on varsin edullinen, sillä sivukuluja menee vain sosiaaliturvamaksun verran, vuonna 2017 1,08 %. YEL-yrittäjän kannattaa siis ehdottomasti antaa itselleen lounasetu palkan päälle, ei sen osana.

Esimerkki lounasedun kustannuksista YEL-alaiselle yrittäjälle:

Ravintoetu -200 €

Työnantajan sivukulut luontoisedun veronalaisesta osuudesta 150 x 1,08 % = 2,70 €

ePassin käytöstä ainoa kulu on pieni prosenteissa laskettava palvelumaksu lounasedun suuruudesta. Et siis maksa muita käsittelykuluja, lähetyskuluja tms.

ePassi Lounas mahdollistaa työnantajalle tarjota lounasedun ilman matkakorttien jakelua, prepaid-latauksia, seteleitä tai sopimusruokailun laskutusta automaattisesti ja reaaliaikaisesti. Voit lukea lisää ePassi Lounas -ravintoedusta ja sen hyödyistä täältä.

Ei älypuhelinta= Maksa tekstiviestillä

Maksaa voi myös lähettämällä tekstiviestin numeroon 0509023456 seuraavassa muodossa:
Toimipaikan tunnus, välilyönti sekä summa. (tunnuksen saat kassalta, se on toimipisteen 5-numeroinen käyttäjätunnus)
Esimerkiksi ”39090 25,00”

Tämän jälkeen saat puhelimeesi kuitin ostosta, joka näytetään kassalla.
Kuitti on voimassa 15 minuuttia ostohetkestä.
Kuitin ollessa voimassa ”ePassi” logo vilkkuu. (Tällä estetään väärinkäytökset).

Ei älypuhelinta = Maksa tekstiviestillä

Hei,

Maksaa voi myös lähettämällä tekstiviestin paikan päällä numeroon 0509023456 seuraavassa muodossa:
Toimipaikan tunnus, välilyönti sekä summa. (tunnuksen saat kassalta, se on toimipisteen 5-numeroinen käyttäjätunnus)
Esimerkiksi ”39090 23”

Tämän jälkeen saat puhelimeesi kuitin 23€ ostosta, joka näytetään kassalla.
Kuitti on voimassa 15 minuuttia ostohetkestä.
Kuitin ollessa voimassa ”ePassi” logo vilkkuu. (Tällä estetään väärinkäytökset).

ePassi helpottaa lounasravintolan ruuhkaa

“Suomessa lounas tuntuu olevan päivän tärkein ateria”, Block by Dylanin ravintolapäällikkö Erkka Tapio kertoo. “Muualla syödään usein jotain mukaan otettavaa, Suomessa istutaan rauhassa lounastamaan työkavereiden kanssa.”

Suomessa yleisin lounastyyppi on buffetlounas. Tapion mukaan se on varsin terveellinen ja tasapainoinen vaihtoehto. Valinnanvaraa on runsaasti, sillä lähes jokaisessa toimistorakennuksessa on lounasravintola, jotka ovat nykyisin pitkälti auki myös ulkopuolisille. Block by Dylan avattiin kolme vuotta sitten UPM:n lounasruokalan paikalle Etelärantaan.

Suomen vahva lounaskulttuuri juontaa osaltaan juurensa verovapaasta lounasedusta. “Noin 80 % Block by Dylanin arkipäivän lounaista maksetaan lounasedulla, joinain päivinä enemmänkin”, Tapio kertoo. Ravintoetu luo raamit lounastarjonnalle, sillä edun suurin mahdollinen nimellisarvo on 10,30€. “Lounaasta ei kovin helposti makseta 15 euroa. Lounasetu pitää raamit kunnossa ja kilpailuasetelman samana kaikille.”

Mobiilimaksaminen helpottaa ruuhkanhuippua

Kaikissa Soupster Familyn ravintoloissa voi maksaa lounaan ePassilla. Tapio on erittäin tyytyväinen mobiilimaksamisen yleistymiseen ja erityisesti ePassiin. “Puolitoista tuntia päivästä on hyvin hektistä. Vaikka kaksi henkeä on jatkuvasti kassalla, jonoa syntyy väkisinkin. ePassi on maksutilanteessa erittäin nopea käsitellä, koska varmennus ei vaadi allekirjoituksia. Käyttöliittymää ei myöskään tarvitse tihrustaa, asiakkaan puhelimesta näkee yhdellä vilkaisulla, onko ravintola ja päivämäärä oikea. Eikä tarvitse huolehtia, muistaako tapahtumaa lyödä kassaan, vaan ne voidaan tarkistaa päivän päätteeksi taustajärjestelmästä.”

Tapio uskoo mobiilimaksamisen yleistyvän nopeasti. Ravintolan kannalta mobiilimaksaminen helpottaa ruuhkanhuippua kassalla. Vapautuvat käsiparit voidaan käyttää toiminnan kehittämiseen. Esimerkiksi lounaiden vieminen yrityksiin paikan päälle on vahvassa kasvussa. “Ravintoloissa panostetaan myös kasvisruokaan ja salaatteihin. Terveellisyys ja laatu ovat kovassa huudossa”, Tapio linjaa.

ePassi on käyttöpaikalle helppo ja turvallinen

ePassin käyttäjä tunnistautuu omalla puhelimellaan, omalla puhelinnumerollaan. Sen perusteella järjestelmä kertoo aina kaikissa maksutilanteissa edun saajan nimen automaattisesti maksun vastaanottajalle, toisin kuin setelit ja maksukortit, joiden käyttäjää ei käytännössä koskaan varmenneta. ePassi-maksaminen on siis turvallista myös käyttöpaikalle, sillä kopiointi- tai väärinkäytön mahdollisuuksia ei juuri ole.

ePassi käy maksuvälineenä yli 12 000 toimipisteessä ympäri Suomen ja on siten tällä hetkellä mobiilimaksujen markkinajohtaja. Käyttöpaikalle ePassi-maksujen käyttöönotto on helppoa, koska investointeja uusiin laitteisiin tai ohjelmistoihin ei tarvita, yksi puhelinsoitto ePassille riittää. Tällä hetkellä ePassin asiakaskuntaan kuuluu Suomessa jo yli 5 500 yritystä ja niiden lähes 800 000 työntekijää. ePassi tarjoaa myös ePassi-Alipayta, joka on osa maailman suosituinta, kiinalaismatkailijoiden käyttämää mobiilimaksutapaa.

ePassi on edullisin vaihtoehto myös työnantajalle, sillä työnantajan ei tarvitse tehdä suuria investointeja etukäteen. Vain noin puolet saaduista henkilöstöeduista käytetään, mutta ePassi laskuttaa työnantajaa ainoastaan syötyjen lounaiden osalta. Automatisoitu hallinnointi säästää henkilöstöhallinnon resursseja. Työnantajamielikuvan tärkeyden korostuessa työnantajat haluavat tarjota työntekijöilleen hyviä etuja, kuten miellyttäviä lounaskokemuksia.

Block by Dylanin ravintolapäällikkö Erkka Tapio kertoo ePassin helpottavan lounasruuhkaa.

Eficoden Irina Nordström: ePassi-edut auttavat työntekijöiden houkuttelussa

Jokaisessa IT-alan yrityksessä painitaan päivittäin saman haasteen kanssa: Miten saisimme houkuteltua osaajat töihin juuri meille? Hyvin toimeentulevat IT-ammattilaiset harvoin ovat motivoitavissa pelkällä palkalla. Kaivataan oppimismahdollisuuksia, hyviä etuja ja mukavaa työporukkaa.

Yli 200 henkeä työllistävällä Eficodella on erityisen lämmin suhde ePassiin, sillä henkilöstöetujen mobiilimaksusovellus kehitettiin alunperin nimenomaan Eficodella. ePassin kehitykseen tunnutaan olevan edelleen varsin tyytyväisiä, sillä eficodelaiset kiittelevät ePassia sen helppokäyttöisyydestä. “Meillä on käytössä ePassin Lounasetu, Sportti&Kulttuuri-etu sekä Työmatkaetu. Eficodelaiset ovat aktiivisia henkilöstöetujen käyttäjiä, ja ePassilla on maksettu kaikkea festarilipuista joogatunteihin”, Eficoden HR Manager Irina Nordström kertoo.

Eficoden HR Manager Irina Nordström

Lounaalla tutustutaan työkavereihin

Eficode löysi vuosi sitten uudet toimitilat Helsingin ydinkeskustasta. Omaa työpaikkaruokalaa ei ole eikä kaivata, sillä kävelyetäisyydellä on valtava valikoima lounaspaikkoja. Eficoden käyttämässä Slack-pikaviestisovelluksessa on lounaalle oma viestikanavansa, missä kuka tahansa voi huudella lounasseuraa tai ehdottaa lounaspaikkaa. Kynnys lähteä vieraampaankin porukkaan on matala, ja uudetkin työntekijät tutustuvat lounaiden merkeissä helposti työkavereihinsa. Eficodelaiset ovat aktiivisia ehdottamaan uusia käyttöpaikkoja ePassille, ja moni ravintola onkin alkanut vastaanottaa ePassi-maksuja eficodelaisten ehdotuksesta. Uusia lounaspaikkoja on kiva kokeilla, mutta perinteitäkin kunnioitetaan: “Torstaisin on aina lettupäivä”, Nordström nauraa.

Toinenkin kiitelty henkilöstöetu liittyy ruokaan, sillä Eficoden perjantaiset aamupalat ovat muodostuneet jo käsitteeksi. Asiakkaan toimitiloissa työskentelevät konsultit, kehittäjät ja designerit pyrkivät pääsemään perjantaiaamuksi Kampin toimistolle, kun aamiaistiimi tarjoilee itsevalittuja aamiaisherkkuja. “Aamiaistiimiin voi liittyä kuka vain innokas, ja vuoro kiertää, niin että tositoimiin pääsee suunnilleen kerran kahdessa kuukaudessa. Tiimi itse ideoi ja valmistelee työkavereille tarjoiltavat herkut”, itsekin aamupalaksi vispipuuroa keittänyt Irina Nordström kertoo.

Viihdettä ja koulutuksia

Ruoan vastapainoksi monet eficodelaiset ovat innokkaita liikkujia. Moniin lajeihin kuten lasersotaan, crossfittiin ja salibandyyn on tutustuttu porukalla. Urheilutempaukset ovat työntekijöiden itse ideoimia, ja työnantaja tukee niitä rahallisesti. Viimeisimpänä eficodelaiset nähtiin tankotanssimassa. Sportti&Kulttuuri-etua voi toki käyttää paljon muuhunkin kuin urheiluun, ja eficodelaiset ovatkin mm. ostaneet keikkalippuja, käyneet teatterissa, baletissa, lätkämatseissa ja tietysti elokuvissa.

ePassi-etujen lisäksi työntekijät arvostavat mahdollisuutta oppia uutta ja kehittyä omalla asiantuntijuusalueellaan. Eficodelaiset osallistuvatkin aktiivisesti kansainvälisiin konferensseihin, erilaisiin koulutuksiin ja hackathoneihin ja oppivat myös toisiltaan: Joka perjantai eficodelaiset voivat osallistua jonkun työkaverin pitämään parin tunnin koulutukseen. Rennommin tavataan erilaisten kerhojen parissa: Eficodelta löytyy mm. Lautapelikerho, Wellness Wednesday -kerho ja saunakerho.

ePassi helpottaa HR:n arkea

Irina Nordström kiittelee ePassin vaivatonta käyttöä. “Systeemi on äärimmäisen helppo. Meillä on tunnukset järjestelmään, johon lisätään uudet työntekijät, kun he aloittavat. Vain puhelinnumero ja nimi riittää, ja työntekijä pääsee itse rekisteröitymään ja käyttämään ePassin etuja ensimmäisestä työpäivästä lähtien. Myös deaktivointi on yhtä helppoa”, Nordström selventää.

IT-yrityksessä HR-työntekijöillä on kädet täynnä töitä osaajien houkuttelussa, eikä ylimääräistä paperityötä todellakaan kaivata. “Etenkin meillä, kun monet työntekijät istuvat asiakkailla, on kätevää, ettei työntekijän tarvitse hakea mitään fyysistä kuponkia toimistolta. Kun vuosi vaihtuu, uudet etusaldot tulevat työntekijöille automaattisesti kännykän sovellukseen nähtäville, eikä HR:n tarvitse tehdä sen suhteen mitään. Myös kaikki tarvittavat raportit saa järjestelmästä suoraan palkanlaskentaan yhdellä napinpainalluksella”, Nordström kiittelee.

Moderni työnantaja maksaa mobiilisti

Suomea sanotaan mobiilimaksamisen pioneerimaaksi. Alipay-yhteistyönsä viime vuonna julkaisseella ePassilla on henkilöstöetujen mobiilimaksamisesta pitkä kokemus, sillä käsityönä Suomessa koodattua palvelua alettiin kehittää kymmenen vuotta sitten. Monistettavuus muille markkinoille on huomioitu alusta asti. Voimakkaasti kasvava ePassi hankki vahvuuteensa Niklas Löfgrenin kansainvälistymistä johtamaan.

“Suomalaiset ovat valmiita maksamaan mobiilimaksulla, mutta sen käyttöönottoon tarvitaan muukin syy kuin ettei tarvitse kantaa kortteja tai rahaa mukana”, Löfgren kertoo.

Henkilöstöetujen maksamisratkaisuna ePassi on pystynyt tarjoamaan selkeän motivaattorin mobiilimaksujen käyttöönottoon.

“Tämä on rahaa, jota ei muuten pystyisi käyttämään. Tämän lisäksi jatkuvat uudet innovaatiot joista muut vain haaveilevat, varmistavat vuosittaisen 60 -70 % käyttäjämäärän kasvun”, Löfgren muistuttaa.

Mobiilimaksaminen mahdollistaa pääoman vapauttamisen

ePassi on mobiilimaksuyritys, toisin kuin sen suurimmat kilpailijat. Kyse on paljon muustakin kuin kätevästä käytettävyydestä – Monet paperi-, kortti- ja sähköiset tuotteet ovat prepaid-ratkaisuja ja sitovat näin ollen yrityksen pääomaa. Isojen yritysten kohdalla puhutaan usein kymmenistä, jopa sadoista tuhansista euroista sidottua pääomaa vuodessa.

Lisäksi etuja saavia työntekijöitä on aina enemmän kuin edun käyttäjiä.

“Yleensä noin 60 % työntekijöistä haluaa edun, mutta vain puolet kaikista saaduista eduista käytetään”, Löfgren kertoo. Prepaid-maksuvälineitä jää siis vuosittain käyttämättä miljoonien eurojen edestä, mutta ePassi ei ole tätä pottia jakamassa.

“Prepaid-kortin vieminen mobiililaitteeseen ei vielä tee palvelusta mobiilimaksamista. Aito mobiilimaksaminen mahdollistaa sen, että työnantaja maksaa vain käytetyistä eduista”, Löfgren selventää.

Maksutavan turvallisuus kiinnostaa yrityksiä

Mobiilimaksaminen on myös monin tavoin muita ratkaisuja turvallisempi maksutapa. ePassin käyttäjä tunnistautuu omalla puhelimellaan, omalla puhelinnumerollaan. Sen perusteella järjestelmä kertoo aina kaikissa maksutilanteissa edun saajan nimen automaattisesti maksun vastaanottajalle, toisin kuin setelit ja maksukortit, joiden käyttäjää ei käytännössä koskaan varmenneta. ePassi-maksaminen on siis turvallista myös käyttöpaikalle, sillä kopiointi- tai väärinkäytön mahdollisuuksia ei juuri ole.

Loppukäyttäjälle turvallisuutta tuo, ettei sovellusta saa auki ilman salasanaa. Puhelimia häviää maksuvälineitä vähemmän, ja puhelimen katoamisen yleensä huomaa hyvin pian. ePassi-sovelluksen salasanan voi itse vaihtaa toiselta laitteelta, eikä kustannuksia vaihdoksesta tule.

“Kuluttajien kiinnostus tietoturvaan on vielä vähäistä, mutta monissa yrityksissä asiaan on herätty”, Löfgren kertoo. ePassi onkin saanut asiakkaakseen paljon suuria yrityksiä, joille tietoturva on tärkeää.

Käyttökokemus osana työnantajamielikuvaa

Suomessa on poikkeuksellisen paljon mahdollisuuksia antaa verovapaita henkilöstöetuja. Ne ovat kustannustehokas ja henkilöstön arvostama tapa palkita. Tukea saa antaa lounaisiin, liikuntaan, kulttuuriin, hyvinvointiin ja joukkoliikenteeseen.

“Esimerkiksi Ruotsissa on vain liikuntaetu”, Löfgren vertaa ”Meillä on aina ollut laajin sorttimentti palveluita ja uusia avauksia etujen tarjonnassa, nyt työnantajia kiinnostaa työterveyshuollon ulkopuoliset hyvinvointipalvelut, jotka toimme markkinoille jo vuosi sitten”.

ePassin asiakkaita ovat yritykset, mutta palvelun loppukäyttäjiä kuluttajat. Henkilöstöhallinnon työn helpottaminen on tärkeää, mutta lopulta keskiössä on palvelun helppokäyttöisyys. Työnantajamielikuva on kriittinen kilpailtaessa parhaista tekijöistä. Nykyaikainen työnantaja huolehtii työntekijöidensä terveydestä ja hyvinvoinnista ja samalla ympäristöstä palkitessaan ennemmin palveluilla kuin tavaralla. Esimerkiksi joukkoliikennetuki on pysäköintipaikkaa ajanmukaisempi etu.

“Joissain yrityksissä etujen käyttämättä jäämistä vastaan on lähdetty taistelemaan pakottamalla työntekijöitä itse maksamaan osa prepaid-summasta. Esimerkiksi liikuntaedun kohdalla paljon liikkuvat ottavat edun silloin vastaan, mutta vähemmän liikkuvat jättävät edun kokonaan ottamatta. Tällöin edun ei voi sanoa aktivoivan liikkumaan”, Löfgren pohtii.

“Moderni työnantaja ei halua jakaa kalliita maksuvälineitä. Pankitkaan eivät usko korttiratkaisujen elävän pitkään, vaikka siirtymä vie toki aikaa”, Löfgren pohtii. Helppokäyttöisyys ja vain käytetyistä eduista maksaminen auttaa parhaimmillaan saavuttamaan etujen alkuperäisen tavoitteen: Työntekijän hyvinvoinnin.

Niklas Löfgren