Epassin käyttöönotto ja työntekijöiden aktivointi onnistuvat helposti. Asiakaspalvelumme on apuna kaikissa käyttöönoton vaiheissa.
Voit aina olla meihin yhteydessä puhelinnumerossa 0200 69 000.
Manuaalinen edunjako: työnantaja lataa edut työntekijöille
Epassin työnantajaportaalissa ja maksaa sen jälkeen muodostuneet laskut. Edut aktivoituvat työntekijöiden käyttöön, kun aloitusmaksu on maksettu.
Edut voimassa kalenterivuoden: mahdollisesti käyttämättä jääneet edut nollautuvat aina vuoden lopussa.
Ei turhia kuluja: käyttämättömät edut hyvitetään seuraavan vuoden ensimmäisessä laskussa.
Ei Epassi Flexiä: valittavissa Epassi Lounas, Liikunta, Liikunta ja Kulttuuri, Hyvinvointi sekä Työmatka.
Ei HR-liitäntää: Työnantaja ylläpitää työntekijätietoja aina manuaalisesti Epassin työnantajaportaalissa.
Epassin Go -palvelun kustannukset muodostuvat palvelumaksusta, joka peritään ladatun edun arvosta seuraavasti:
Palvelumaksu on vähintään 9 €/etu/työntekijä/v. Lounasedussa ei ole minimimaksua.
Palvelu aktivoidaan 1-2 pankkipäivän kuluessa rekisteröitymisestä. Työntekijät voivat aloittaa palvelun käytön heti, kun aloitusmaksu on vastaanotettu onnistuneesti.
OmaRahaa ei ole mahdollista hyödyntää omavastuun kuittaamiseen Epassi Go:ssa.
Olet mahdollisesti ladannut edut vuodelle 2021.
Saat edut hyvityksenä uuden etulatauksen yhteydessä. Palvelumaksu ja alv. kuitenkin tulee maksettavaksi, kun teet uuden etulatauksen.
Tärkein periaatteemme on, että työnantaja ei maksa turhia kuluja. Jos etusaldoja jää käyttämättä, ne vähennetään laskutuksessa. Epassin ylläpito on kevyttä eikä edellytä raskasta hallinnointia.
Epassista on tarjolla kaksi palvelupakettia: Epassi Go ja Epassi Plus.
Epassi Go
Epassi Go on kevyt ratkaisu. Siihen ei sisälly Flex-etuja. Paketista veloitetaan palvelumaksu käyttöön ladattujen etujen arvon mukaan:
▪️ Lounas 1,5 %
▪️ Sportti- ja Kulttuuri 4 %
▪️ Hyvinvointi 4 %
▪️ Työmatka 3 %
Liikunta-, kulttuuri-, hyvinvointi- sekä työmatkaeduissa palvelumaksu on vähintään 9 e/etu/työntekijä/kalenterivuosi. Palvelumaksuihin lisätään arvonlisävero 24 %.
Voit jakaa etuja työntekijöille joko kerralla tai useammassa erässä vuoden mittaan.
Epassi Gon saat käyttöön heti rekisteröitymällä verkkopalvelussa ja lataamalla työntekijöillesi haluamasi määrän etuja. Voit maksaa heti verkkopankissa tai laskulla. Edut vapautuvat työntekijöidesi käyttöön, kun maksu on kirjautunut Epassin tilille. Ne ovat käytettävissä kalenterivuoden loppuun saakka. Käyttämättä jääneet etusaldot palautetaan yrityksenne käyttöön seuraavalle vuodelle, eli hävikkiä ei synny.
Epassi Plus
Epassi Plus on monipuolinen ja joustava ratkaisu yli 20 henkilöä työllistävälle työnantajalle. Epassi Go -pakettiin verrattuna Epassi Plus tarjoaa mahdolisuuden yhdistää edut yhdeksi saldoksi sekä monipuolisemmat käyttötilastot ja raportit. Lisäksi Epassi Plus -yritykset voivat halutessaan yhdistää HR-järjestelmänsä Epassiin siten, että työntekijöiden tietoja ylläpidetään automatisoidusti.
Hinnoittelemme Epassi Plus -paketin yksilöllisesti yrityksesi tarpeiden pohjalta. Yleisin hinnoittelutapa perustuu palvelupalkkioon, joka veloitetaan käyttöön ladattujen etujen arvon mukaan. Käytöstä laskutamme useammassa erässä vuoden mittaan. Pääomaa ei siis tarvitse sitoa turhaan.
Ladatut etusaldot vapautuvat työntekijöiden käyttöön heti käyttöönoton jälkeen. Edut ovat pääsääntöisesti voimassa kalenterivuoden loppuun.
Jätä meille yhteystietosi niin olemme yhteydessä ja sovitaan tarkemmin ratkaisusta yrityksellenne.
Jos etu jaetaan alle 20 työntekijälle, suosittelemme nopeaa, ennakkoon maksettavaa Epassi Go -palvelua. Voit ottaa sen heti käyttöön ja ladata etusaldon työntekijöillesi verkkopalvelussamme.
Jos työntekijöitä on yli 20, suosittelemme ottamaan yhteyttä myyntipalveluumme, niin käymme läpi Epassin toimintaa ja räätälöimme yhdessä sopimuksen, joka parhaiten vastaa yrityksesi tarpeita.
Kun työntekijöiden tiedot on rekisteröity, aktivoimme edut sovittuna ajankohtana. Voit hallinnoida etuja helposti omilla sivuillasi, ja raporttimme antavat reaaliaikaista tietoa etujen käytöstä. Tarjoamme myös erilaisia viestintämateriaaleja tukemaan Epassin käyttöönottoa. Asiakaspalvelumme palvelee kaikissa käyttöönoton vaiheissa!
Liikunta-, kulttuuri- ja hyvinvointiedut tulee tarjota koko henkilöstölle samansuuruisina, jotta verovapauden ehdot täyttyvät.
Lounas- ja työmatkaedut voidaan jakaa työntekijäkohtaisesti tai erilaisiin ryhmiin.
Liikunta- ja kulttuurietua voi yhteensä antaa verovapaasti 400 euroon asti kalenterivuoden aikana.
Hyvinvointietua voi jakaa verovapaasti 500 euroon asti kalenterivuoden aikana.
Työmatkaetu on verovapaata 3400 euroon asti.
Lounasetua voidaan antaa joko tarkasti kunkin kuukauden työpäivien mukaan tai keskimääräisten työpäivien mukaan. Keskimääräinen työpäivien määrä on kuukausittain 21 päivää. Vuonna 2023 ravintoedun suuruus voi olla 8,00 - 12,70 euroa ateriaa kohden. Suurin osa työnantajista on valinnut tarjota lounasedun täysimääräisenä 12,70 euron enimmäisarvolla. Työnantaja maksaa summasta 25 % ja työntekijä maksaa itse 75 % joko Epassiin lataamallaan OmaRahalla tai palkkavähennyksenä.
Kyllä, voit halutessasi asettaa etuihin omavastuuosuuden. Koska Epassin kustannukset perustuvat etujen todelliseen käyttöön eli hävikkiä käyttämättömistä saldoista ei koidu, moni työnantaja päättää jättää omavastuuosuuden pois. Jos kuitenkin haluat ottaa omavastuun käyttöön, kirjaamme Epassiin kunkin edun omavastuuprosentin.
Omavastuun maksamisen voi hoitaa kahdella eri tavalla:
1) Omavastuuosuus pidätetään työntekijän palkasta. Tätä varten saat ePassin verkkopalvelusta tilastot etujen käytöstä työntekijöittäin.
2) Työntekijä maksaa omavastuuosuuden suoraan ePassin OmaRaha-saldolla. Kun työntekijä lataa sovellukseen OmaRahaa, hän saa henkilöstöedun käyttöönsä. Näin ollen sinun ei tarvitse huolehtia omavastuun pidättämisestä lainkaan.
HUOM. Epassi GO -palvelussa ei voi käyttää OmaRahaa omavastuuosuuksien kattamiseen.
Omavastuun maksaminen OmaRahalla on erityisen suosittua lounasedussa. Siinä työntekijän osuus on 75 % päivittäin myönnettävän edun arvosta, kuitenkin vähintään 6,90 e.
Autamme mielellämme mihin tahansa Epassiin liittyvissä kysymyksissä. Voit ottaa yhteyttä joko verkkopalvelussamme tai sähköpostitse (info@epassi.fi). Puhelimitse palvelemme numerossa 0200 69 000. Lue lisää täältä.
Turvallisuussyistä ainoastaan työnantaja voi tehdä muutoksia työntekijöiden puhelinnumeroihin. Muutoksen voi tehdä kirjautumalla Epassin verkkopalveluun yrityksen tunnuksilla.
Työntekijän tietoihin voidaan merkitä etukäteen työsuhteen päättymispäivä. Päättymispäivä on edun viimeinen käyttöpäivä, jonka jälkeen järjestelmämme katkaisee edun käyttöoikeuden ja poistaa henkilön yrityksen aktiivisista työntekijöistä automaattisesti.
Epassi säilyttää kaikkien työntekijöiden tiedot viisi vuotta kuluvan vuoden jälkeen verottajan ohjeiden mukaisesti. Jos työsuhde on jo päättynyt, voi työntekijän edun katkaista välittömästi klikkaamalla “Poista työntekijä” -linkkiä Epassin verkkopalvelussa. Edunsaajista poistetut työntekijät näkyvät edelleen käyttöraporteissa.
Voit itse päättää, saavatko uudet työntekijät edut koko vuoden osalta vai eivät. Jos työntekijä kirjataan Epassin järjestelmään ilman erillistä etujen aktivoimispäivää, laskee järjestelmä edun määrän automaattisesti suhteessa jäljellä oleviin kuukausiin. Esimerkiksi huhtikuussa lisätty työntekijä saa tällöin etua yhteensä yhdeksän kuukauden osalta. Jos työntekijää lisättäessä aktivointipäiväksi muutetaan 1. tammikuuta, henkilö saa edun koko vuodelta.
Voit itse päättää, suhteutetaanko osa-aikaisten työntekijöidesi edut työaikaan vai tarjotaanko heille samat edut kuin muille. Mikäli haluat suhteuttaa edut työaikaan, osa-aikaisten työntekijöiden tietoihin kirjataan työaikaa vastaava prosenttiluku (esim. 50 %), minkä jälkeen Epassin järjetelmä laskee työntekijän edun määrän oikeassa suhteessa. Osa-aikatoiminto ei ole Epassissa käytössä automaattisesti, joten jos haluat ottaa sen käyttöön, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Voit itse päättää, suhteutetaanko määräaikaisten työntekijöidesi edut työsuhteen pituuteen vai saavatko he käyttöönsä koko vuoden edut. Mikäli haluat suhteuttaa edut työsuhteen pituuteen, määräaikaisten työntekijöiden tietoihin kirjataan etujen aktivointi- ja keskeytyspäivämäärä, minkä jälkeen ePassi suhteuttaa edun annetulle ajalle. Jos määräaikaisuus jatkuu, keskeytyspäivämäärää voidaan muuttaa, jolloin järjestelmä lisää automaattisesti saldoa uuden päivämäärän mukaan.
Sinun tulee huolehtia, että työntekijöidesi tiedot ovat ajan tasalla: työpaikkaa vaihtaneet henkilöt on poistettu ja uudet työntekijät lisätty järjestelmään. Jos yritykselläsi on Epassi Plus -sopimus, järjestelmään kirjatut työntekijät saavat etunsa automaattisesti vuoden vaihduttua. Jos yritykselläsi sen sijaan on Epassi Go -sopimus, sinun tulee itse huolehtia uusien etusaldojen lataamisesta haluamassasi aikataulussa.
Kirjaudu sisään Epassin verkkopalveluun yrityksesi tunnuksilla ja valitse valikosta "Laskutus". Tämän jälkeen voit tarkastella laskuja eduittain.
Jos et vielä löytänyt etsimääsi, löydät lisää vastauksia tukisivustollamme, jossa voit jättää myös tukipyynnön asiakaspalveluumme.
Jätä tukipyyntö
tai soita 0200 69000
ma-pe 8.00-16.00 1,75 € + pvm (mvm)
Laskutus ma-pe 9.00-15.00